انواع پلاستیک قابل بازیافت
  • 19 دی 1401
  • بازدید: 327

انواع پلاستیک قابل بازیافت

بهترین روش بازیافت پلاستیک، شناخت انواع آن است. پلاستیک ها همانطور که در مقالات گذشته گفته شد از انواع مختلفی ساخته می شوند و حتی روش تولید آن ها باهم متفاوت است. شما اگر بدانید که هر پلاستیک از چه نوعی و چه جنسی ساخته شده بهتر می توانید آن ها را تفکیک کنید تا در مقصد که همان کارخانه بازیافت زباله است، استفاده بهتری از آن ها شود. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا باهم دلیل اینکه چرا باید پلاستیک ها را بازیافت کرد و روش تشخیص انواع پلاستیک های قابل بازیافت را بررسی کنیم و سپس انواع پلاستیک های قابل بازیافت را به شما معرفی کنیم تا شما هنگام تفکیک بهتر بتوانید عمل نمایید. تا انتهای مقاله با ما باشید.

 

انواع پلاستیک بازیافتی2

 

چرا باید پلاستیک ها را بازیافت کرد؟

بازیافت پلاستیک از دیرباز تا کنون موضوعی بوده که همواره طرفداران محیط زیست نگران آن بودند. درست از زمانی که پلاستیک به وجود آمد نگرانی بابت این که چطور می شود یک ماده ی ساخته ی دست بشر به چرخه ی طبیعت باز گردد. پس از تحقیقات و بررسی های بسیار دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پلاستیک یک ماده ی غیرقابل تجزیه است و میلیون ها سال شاید زمان ببرد که در طبیعت تجزیه شود. اما تا آن زمان قطعاً آلودگی ها و آسیب های بسیاری را به محیط زیست اطراف خود وارد خواهد کرد. از این رو موضوع بازیافت پلاستیک مطرح شد که به وسیله ی آن می توانند این ماده ی پرمصرف را دوباره به چرخه ی تولید برگردانند و مجدداً از آن برای ساخت وسایل دیگر استفاده کرد. با این کار میزان تولید پلاستیک اولیه کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد شد. اما پلاستیک ها همه از یک نوع و یک جنس نیستند و حتی روش تولید آن ها باهم متفاوت است. به عنوان مثال نوع پلاستیکی که برای لاستیک خودرو استفاده می شود با پلاستیکی که برای اسباب بازی کودکان مصرف می گردد متفاوت است. پس بازیافت آن ها نیز باهم فرق می کند.

 

انواع پلاستیک بازیافتی1

 

روش تشخیص انواع پلاستیک های قابل بازیافت

بهترین روش بازیافت پلاستیک این است که در ابتدای مسیر، یعنی زمانی که مصرف کننده ماده ی پلاستیکی را به سطل زباله می اندازد، جداگانه جمع آوری شود تا هزینه ی عمل بازیافت کاهش پیدا کند. برای این امر باید بدانید که جنس هر پلاستیک چیست و از کدام نوع تولید شده است. چرا که مواد اولیه پلاستیک ها باهم متفاوت است. اما چطور می توان وسایل و ظروف پلاستیکی را از هم تمیز داد و تفکیک کرد؟
در مقالات گذشته به این موضوع پرداختیم و گفتیم که یک سری علائم روی ظروف و وسایل پلاستیکی حک شده که به آن ها علائم بازیافتی می گویند. این علائم که از عدد 1 تا 7 شماره گذاری شده اند در واقع کد شناسایی جنس پلاستیک بکاررفته در ظروف و وسایل پلاستیکی هستند. این علامت ها به شکل یک مثلث با سه فلش روی اضلاعشان و یک عدد که در وسط مثلث قرار دارد، مشخص شده اند. فلش ها که به صورت نمادین هستند و به معنای مراحل جمع آوری، بازیافت و تولید مجدد پلاستیک می باشند. عدد وسط مثلث هم گویای ماده شیمیایی تشکیل دهنده ی پلاستیک است و هر عدد معنای خاصی دارد.

 

انواع پلاستیک بازیافتی3

 

انواع پلاستیک های قابل بازیافت

دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول در سطح کشور می باشد. تاریخچه ی علائم طبقه بندی پلاستیک به سال 1988 میلادی بر می گردد. زمانی که انجمن صنعت پلاستیک، سیستم شناسایی رزین یا به اختصار RIC را جهت دسته بندی و طبقه بندی انواع پلاستیک معرفی کرد. هدف از این کار، تسهیل در عمل بازیافت و همچنین استفاده ی صحیح از ظروف پلاستیکی بود. بعدها این سیستم به عنوان یک استاندارد جهانی برای تشخیص انواع پلاستیک شناخته شد که در این بخش به آن ها می پردازیم. این علائم عبارتند از:

1- PET
2- HDPE
3- PVC
4- LDPE
5-
PP
6- PS
7- OTHER

 

انواع پلاستیک بازیافتی7

 

1- PET یا پلی اتیلن ترفتالات

گروه اول مربوط می شود به پلی اتیلن ترفتالات یا همان PET که به دلیل گستردگی کاربردش این رتبه را گرفته است. این ماده به خاطر توانایی قوی در جلوگیری از ورود اکسیژن و خراب شدن محصول در داخل ظرف، معمولا در بطری های نوشیدنی، ظروف مواد غذایی فاسد شدنی و دهانشویه یافت می شوند. پلاستیک های PET شفاف عموماً ایمن در نظر گرفته می شوند، اما می توانند بو و طعم غذاها و مایعات ذخیره شده در آنها را جذب کنند. همچنین در صورت قرار گرفتن در معرض گرما با گذشت زمان آنتیموان از پلاستیک خارج می شود و به مایع وارد می گردد. خوشبختانه، این پلاستیک ها به راحتی قابل بازیافت هستند و اکثر کارخانه های بازیافت آنها را می پذیرند، بنابراین دفع صحیح آنها آسان است.
ازجمله کاربردهایی که پلی اتیلن ترفتالات در صنعت پلاستیک دارد را می توان به ظروف بسته بندی اشاره کرد مانند: بطری نوشیدنی، بطری آب، بطری دهان شویه، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس، بطری آبمیوه، بطری روغن های مایع. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی همچون: تولید کیسه خرید، نخ، مبلمان، فرش، قاب سازی، تسمه، کفش های ورزشی، الیاف پلی استر، چمدان، کاپشن، کیسه خواب، قطعات خودرو بر می گردند.

خرید گرانول برای ظروف پلاستیکی کم خطر یا بی خطر را می توانید از طریق وب سایت دوام پلاست انجام دهید. یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در دوام پلاست تماس حاصل فرمایید.

2- HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا

گروه دوم مربوط می شود به پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE که یکی از آسان ترین پلیمرها برای بازیافت پلاستیک به شمار می رود و همین امر سبب شده تا در اکثر کارخانه های بازیافت در دنیا مورد استقبال قرار بگیرد. این پلی اتیلن با زنجیره های پلیمری بدون انشعاب طولانی ساخته شده است و این موضوع باعث شده که به یک رزین بسیار مقاوم و ضخیم و نسبتاً سخت در برابر ضربه تبدیل شود. همچنین این پلی اتیلن می تواند در برابر گرما تا 120 درجه سانتی گراد مقاومت نماید. HDPE یا پلی اتیلن سنگین برای تماس با مواد غذایی ایمن تلقی می شود. به دلیل ساختار داخلی، پلی اتیلن سنگین بسیار قوی تر از PET است و می توان با خیال راحت از آن استفاده مجدد کرد. همچنین می‌توان از آن برای اقلامی استفاده کرد که در فضای باز ذخیره یا استفاده می‌شوند، زیرا هم در دمای بالا و هم در دمای انجماد به خوبی عمل می‌کند. محصولات HDPE دارای خطر بسیار پایینی برای شستشو به غذاها یا مایعات هستند.
ازجمله کاربردهایی که پلی اتیلن سنگین در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید ظروفی همچون: بطری های مات شیر، آبمیوه، روغن های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روغن موتور، کیسه زباله یا خرید، و بسته بندی ماست و کره اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید بطری شوینده های لباس، بطری روغن، خودکار، مخازن زباله و بازیافت، کفپوش، لوله، تخته، نیمکت، میز و صندلی مسافرتی، حصار، و صندوق های پست بر می گردند.

3- PVC یا پلی وینیل کلراید

گروه سوم مربوط می شود به پلی وینیل کلراید یا همان PVC که به دلیل گستردگی کاربردش و ماهیت همه کاره بودن آن در مقام سوم قرار گرفته است و از سبکی، دوام، سهولت پردازش پذیری به عنوان ویژگی های این ماده ی پرمصرف می توان نام برد. PVC به دو شکل بسیار محکم و یا انعطاف پذیر می باشد و جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده است. ولی یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود اینست که PVC به سختی قابل بازیافت است و هزینه ی بالایی را برای بازیافت می طلبد. PVC حاوی مواد شیمیایی مانند کلر هست که بسیار مضر و خطرناک می باشد و موجب بیماری هایی از جمله مشکلاتی در استخوان، کبد و رشد کودکان و نوزادان می گردد. این پلیمر اگر با حرارت بالا تماس داشته باشد ماده ی خطرناکی به نام دیوکسین را از خود آزاد می کند که بسیار مضر می باشد. پس بهتر است این ماده ی پلاستیکی پر مصرف ولی خطرناک را از مواد غذایی و نوشیدنی دور نگه دارید.
از جمله کاربردهایی که PVC در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید ظروفی همچون: بطری های شیشه پاک کن، روغن های خوراکی، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روکش سیم ها و کابل ها، وسایل پزشکی، لوله کشی، شلنگ های آب، پنجره ها اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: ساخت عرشه کشتی، قاب سازی، گلگیر خودرو، کابل، سرعت گیر، کفپوش، هشدار دهنده های جاده ای، و تشک برمی گردند.

 

انواع پلاستیک بازیافتی4

 

4- LDPE یا پلی اتیلن با چگالی کم

گروه چهارم مربوط می شود به پلی اتیلن سنگین یا همان LDPE که دارای ساده ترین ساختار شیمیایی پلیمری پلاستیکی است و همین موضوع باعث شده تا تولید آن را بسیار آسان و ارزان کند. این پلی اتیلن با مولکوهایی که دارای چگالی کمتری هستند تولید می شود و موجب می گردد رزین تولید شده نازک تر و انعطاف پذیرتر شود. این نوع پلاستیک از انواع پلاستیک های قابل بازیافت است که بسیار تمیز و ایمن هستند و کارخانه های زیادی آماده ی بازیافت این نوع پلاستیک می باشند. ولی نکته ای که نباید آن را فراموش کرد اینست که علی رغم تولید آسان LDPE، بازیافت آن بسیار دشوار است. ازجمله کاربردهایی که LDPE در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری هایی که باید قابل فشرده شدن و انعطاف پذیر باشند، کیسه های نان، بسته بندی مواد غذایی یخ زده، روکش لباس ها، کیسه های خرید، مبلمان، کیسه جاروبرقی، و فرش اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید سطل زباله، مخازن کمپوست، قاب سازی و کفپوش بر می گردند. خرید گرانول برای ظروف پلاستیکی کم خطر یا بی خطر را می توانید از طریق وب سایت دوام پلاست انجام دهید. یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در دوام پلاست تماس حاصل فرمایید.

 

5- PP یا پلی پروپیلن

گروه پنجم مربوط می شود به پلی پروپیلن یا همان PP که دومین کالای پلاستیکی پر مصرف است و توسط بازیافت کنندگان بسیار مورد استقبال قرار دارد. این پلاستیک با جنسی سخت و محکم تولید می شود و از ویژگی های بارز آن می توان به مقاومت در برابر حرارت بالا اشاره کرد. همچنین ضد آب بودن و با دوام بودن در برابر حمل و نقل و جابجایی های مکرر بسیار مقاوم بوده و به همین علت شرکت های چمدان سازی از آن به عنوان یک منبع ارزشمند استفاده می کنند. پلی پروپیلن به عنوان یک پلاستیک بی خطر در نظر گرفته می شود و این یکی از دلایلیست که PP را برای تولید ظروف نگه داری مواد غذایی و همچنین پوشک بهداشتی استفاده می کنند. مقاومت بالای آن در برابر حرارت یکی از مهم ترین ویژگی های این پلیمر هست که باعث می شود از آن برای تولید جلیقه های حرارتی و قطعات خودرو استفاده کرد. بسیاری از کارخانه های بازیافتی این ماده ی پلاستیکی پرمصرف را جهت بازیافت می پذیرند.
ازجمله کاربردهایی که پلی پروپیلن در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی، و بطری شربت های دارویی اشاره کرد. پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی همچون: ساخت چراغ های چشمک زن، کابل های باطری، باطری خودرو، یخ شکن، جارو دستی، برس مو، پالت، و سطل زباله بهره برد. البته این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت می شود. چنانچه برخی از مراکز بازیافت اقدام به این کار کنند می توان از آن جهت تولید محصولاتی که نام برد استفاده کرد.

 

انواع پلاستیک بازیافتی6

 

6- PS یا پلی استایرن

گروه ششم مربوط می شود به پلی استایرن یا همان PS که می تواند به حالت جامد یا فوم باشد. این یک پلیمر بسیار خطرناک و قابل اشتعال است که مواد شیمیایی مضری را به هنگام گرم شدن از خود آزاد می کند و بسیار برای سلامت خطرناک است. این ماده پلاستیکی سمومی را نیز از خود به داخل مواد غذایی وارد می کند و به همین علت دانشمندان و متخصصان محیط زیست تولید آن را برای ظروف مواد غذایی به شدت منع می کنند.  پلی استایرن در همه جا یافت می شود و این به خاطر قیمت بسیار پایین آن و تولید راحت می باشد. بازیافت پلاستیک های تولید شده با پلی استایرن به سختی انجام می شود که این برخلاف قیمت پایین و تولید آسان آن است و همین دلیل کافیست تا طرفداران محیط زیست را به دشمن درجه یک خود تبدیل نماید. این پلیمر به دلیل وزن کمی که دارد اگر در طبیعت و رودخانه رها شود، روی آب می ماند و علاوه بر چشم انداز زشت و نازیبا، برای موجودات و اکوسیستم آن منطقه نیز خطرناک است. PS یکی از بدترین انواع پلاستیک از نظر حامیان محیط زیست است.
ازجمله کاربردهایی که PS در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها، و کاور سی دی اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید عایق حرارتی، کلید پریز، شانه تخم مرغ، دریچه کولر، خط کش، بسته بندی از جنس استایروفوم بر می گردند. بازیافت این نوع پلاستیک به سختی انجام می گیرد.

 

7- ABS یا OTHER یا متفرقه

گروه هفتم و آخرین گروه مربوط می شود به پلاستیک هایی که در شش گروه قبلی جای نگرفته اند و از مهم ترین و اصلی ترین آن ها می توان به پلی کربنات اشاره کرد. این نوع پلاستیک حاوی ماده شیمیایی سمی بیسفنول A است که موجب اختلالات هورمونی می گردد. در مجموع پلاستیک های گروه هفت جزو خطرناک ترین پلاستیک ها به شمار می روند و بازیافت پلاستیک های این گروه به سختی انجام می شود چرا که بسیار سخت تجزیه می گردند. ازجمله کاربردهایی که این ترکیب در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری های آب ١٠ و ٢٠ لیتری، ابزارهای ضد گلوله، عینک های آفتابی، دی وی دی ها، قطعات کامپیوتر، علائم ترافیکی، نایلون اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید صفحات و تخته های پلاستیکی و محصولات سفارشی بر می گردند.

 

انواع پلاستیک بازیافتی5

 

خرید گرانول

در مقالات گذشته در خصوص گرانول چیست و روش تولید آن صحبت کردیم. دوام پلاست یکی از برترین تولیدکنندگان انواع گرانول در سطح کشور است و آماده ی دریافت سفارش گرانول و ارائه ی هرگونه راهنمایی و مشاوره در زمینه خرید گرانول به شما مشتریان گرامی می باشد.

 

قیمت گرانول

همانطور که گفته شد دوام پلاست ازجمله تولیدکنندگان گرانول در کل کشور می باشد. این شرکت از دیرباز تاکنون همواره آماده ی ارائه ی خدمات و محصولات مورد نیاز مشتریان خود می باشد. شما می توانید جهت برقراری ارتباط با دوام پلاست و دریافت لیست قیمت گرانول از مشاوران و متخصصان ما با شماره های درج شده در پایین تماس حاصل نمایید.

 

جمع بندی

بهترین روش بازیافت پلاستیک این است که شما در ابتدای مسیر یعنی جایی که پلاستیک پس از مصرف به زباله تبدیل می شود، به طور صحیح تفکیک و سپس در مقصد بازیافت شود. برای این کار باید انواع پلاستیک های قابل بازیافت را بشناسید و با آن  ها آشنا شوید. دوام پلاست ازجمله تولیدکنندگان انواع گرانول برای تولید انواع محصولات پلاستیکی در سطح کشور می باشد. برای دیدن محصولات ما از جمله : گرانول بادی آبی، گرانول بادی مشکی و گرانول بادی بی رنگ کلیک کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com