تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک
  • 05 تیر 1402
  • بازدید: 1422

تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک

امروزه پلاستیک به عنوان یک ماده سبک و بسیار ارزان قیمت به شمار می آید. به همین علت هم هزینه های تولید آن نیز پایین هستند و باعث می شوند تا سالیانه چیزی حدود 400 میلیون تن از انواع مختلفی از آن تولید و روانه بازار شوند. اما در هنگام بازیافت این پلاستیک ها از آنجایی که از تنوع بالایی برخوردار هستند، تفکیک آن ها بسیار زمان بر و مشکل خواهد بود. به همین دلیل از روش ها و تکنولوژیِ هایی استفاده می کنند که هم در هزینه و هم در زمان صرفه جویی شود.

تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک

بازیافت پلاستیک چیست؟

همانطور که گفتیم پلاستیک به یکی از مهم ترین بخش های زندگی ما تبدیل شده است به طوری که نمی توان آن را از زندگی روزمره مان جدا ساخت. تقریبا همه وسایلی که در اطراف خود می بینید از پلاستیک ها ایجاد شده اند. پلاستیک ها در صنایع دارویی، خودرو سازی و در ساخت آسفالت خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرند. پس هر چه میزان تولید پلاستیک بیشتر باشد، در نتیجه دور ریز بیشتری از مواد پلاستیکی را خواهیم داشت. و هر چه میزان ضایعات مواد پلاستیکی بیشتر شود نیاز به بازیافت آن ها بیشتر می شود. تعریف درستی که می توان از بازیافت داشت، تولید مجدد از محصولاتی که به دور انداخته شده اند به محصولات نو با کارایی متفاوت می باشد.

 

استفاده از تکنولوژی های پیشرفته برای بازیافت پلاستیک در ایران

اگر شما ایران را با کشور های پیشرفته مقایسه کنید می بینید در اینجا برای بازیافت محصولات پلاستیکی و دیگر محصولات از نیروی انسانی استفاده می شود. اکثر شرکت ها برای بازیافت ضایعات پلاستیکی از تکنولوژی های روز دنیا استفاده نمی کنند. اما در کشور های پیشرفته بیشتر کار ها با استفاده از ماشین آلات صنعتی انجام می شود. خرید این ماشین آلات برای تفکیک زباله خیلی بیشتر از هزینه ای است که نیروی انسانی به شرکت ها تحمیل می کنند. به همین علت هم صاحبان این شرکت ها تعدادی کارگر استخدام می کنند تا در قسمت جمع آوری مواد پلاستیکی از آن ها استفاده شود. البته با وجود استفاده از نیروی انسانی هنوز هم در قسمت آسیاب کردن پلاستیک ها همچنان باید از ماشین آلات صنعتی استفاده شود. اما در ادامه مواد گرانول بازیافتی که از آن ها به دست می آید را باید با استفاده از نیروی انسانی جمع آوری کرد. استفاده از نیروی انسانی برای جمع آوری پلاستیک ها معایبی نیز با خود به همراه دارد.
اغلب بازیافت هایی که در ایران صورت می گیرد در محیط های کوچک و کارگاه هایی بدون تجهیزات کافی است. همین عامل باعث می شود تا به جای استفاده از ماشین آلات صنعتی از روش های دیگری استفاده شود. در این روش مواد بازیافتی پلاستیک را درون ستون های پر از آب می ریزند و بعد منتظر می مانند تا ناخالصی ها کاملا از آن ها جدا شود. این روش بسیار زمان بر اما هزینه های بسیار پایینی را در برخواهد داشت. در ادامه پلاستیک ها وارد دستگاه ها می شوند تا خشک شوند. این دستگاه با سرعت بسیار بالایی به چرخش در می آید و ادامه ناخالصی های جدا نشده از مواد بازیافتی پلاستیک را از آن جدا می کند.

تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک1

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست؟

اول اینکه به طور کلی گرانول چیست و به چه شکلی تولید می شود؟ شما مطمئنا در طول روز مواد پلاستیکی بسیاری را مشاهده می کنید. انواع پلاستیک هایی که شما در طول روز در خانه، در آشپزخانه و خودرو ها مشاهده می کنید، از گرم کردن و فرم دادن به دانه های کوچک پلاستیک تولید می شوند. این دانه های کوچک پلاستیک را گرانول می نامند. حال در تعریف اینکه گرانول پلاستیکی چیست اینطور می توان گفت که، وقتی محصولات پلاستیکی به دور انداخته می شوند، می توان آن ها را مجدد به چرخه استفاده برگرداند و فقط باید آنها را بازیافت کرد. این محصولات بازیافتی در ادامه، شستشو داده می شوند و توسط دستگاه هایی به دانه های کوچک گرانول تبدیل می گردند.

 

جدیدترین تکنولوژی بازیافت گرانول پلاستیک و تولید گرانول بازیافتی

از آنجایی که شرکت های پیشرفته دنیا در حال بروز کردن روش های خود در راستای صرفه جویی در زمان و هزینه و حذف نیروی انسانی برای تولید گرانول پلاستیک هستند، ما سعی کردیم در این قسمت چند مورد از این تکنولوژی را به شما معرفی کنیم.

• ربات های دارنده هوش مصنوعی

بسیاری از افرادی که در حوزه ی تفکیک زباله مشغول به فعالیت بودند، در دوران بیماری کرونا از کار خود کناره گیری کردند. به همین علت هم نیروی انسانی لازم برای برعهده گرفتن این بخش به شدت کاهش یافت. از این رو مهندسان سعی کردند تا رباتی با کمک هوش مصنوعی و بدون دخالت انسان تولید کنند. این ربات نیاز به نیروی انسانی را پایین آورده و در دراز مدت به تفکیک زباله کمک خواهد کرد. مطمئنا ربات ها دارای هوش مصنوعی نسبت به انسان از دقت عمل بیشتری در این زمینه برخوردار هستند و بدون از دست دادن زمان می توانند مشغول فعالیت باشند.

• فشرده سازی ضایعات

دستگاه هایی تولید شده اند که با فشرده سازی ضایعات می توان از فضا گیری آن ها جلوگیری کرد. این دستگاه ها که در سطح شهر هم می توان از آن ها استفاده نمود به کمک نور خورشید کار می کنند. این سطل ها دارای قسمت های مجزا برای تفکیک زباله می باشند. یک قسمت آن مربوط به موادی که قابلیت بازیافت دارند می باشد و طرف دیگر مربوط به مواد ضایعاتی است که دیگر نمی توان آن ها را بازیافت نمود.

• بازیافت زباله بدون آلایندگی

دانشمندان دانشگاه کلرادو ادعا می کنند که روشی برای بازیافت زباله ها ابداع کرده اند که دارای  آلایندگی کمتری نسبت به روش های دیگر می باشد. در این فرآیند از اتانول برای تجزیه پلاستیک های ضایعاتی استفاده می کنند. در این روش اتانول باعث می شود تا پلاستیک ها به کوچکترین ذرات خود تبدیل گردند. این ذرات پلاستیک با طی کردن این مرحله همان کیفیت پلاستیک اولیه را دارد.

تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک2

تکنولوژی پیشرفته در تولید درب بطری پلاستیکی

1- چاپ سه بعدی پلاستیک

یکی از روش های امروزی که می تواند کار را برای تولید انواع پلاستیک ساده کند استفاده از چاپگر سه بعدی است. استفاده از چاپگر سه بعدی که به عنوان جدیدترین تکنولوژی در تولید پلاستیک انتخاب می شود، دارای مزایای بسیاری است. در ادامه به مزایای استفاده از این تکنولوژی در صنعت پلاستیک اشاره خواهیم کرد.

◘ پیشرفت در ظاهر محصولات

چاپگر سه بعدی این امکان را به تولید کنندگان می دهد، تا با استفاده از آن بتوانند محصولاتی را تولید کنند که دارای طراحی کاملا جدید باشد. استفاده از فناوری های چاپگر سه بعدی، انعطاف پذیری در ساخت اشکال متفاوت باعث می شود تا سازندگان پلاستیک از این فناوری در کسب و کار خود کمک بگیرند.

◘ تولید سریع

استفاده از چاپگر سه بعدی، یک راه ساده برای تسریع بخشیدن به فرآیند تولید پلاستیک است. شما می توانید با تولید نمونه ای که با چاپگر سه بعدی از محصول طراحی کرده اید، آن را مورد بازبینی و آزمایش قرار دهید و بعد به تولید آن مشغول شوید. استفاده از این چاپگر ها  می تواند در زمان شما صرفه جویی کند.

◘ کاهش تولید ضایعات

برای تولید پلاستیک شما همیشه شاهد تولید ضایعات بسیاری در این صنعت هستید. اما با استفاده از چاپگر های سه بعدی تولید این ضایعات به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

2- قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی یک فناوری به روز برای تولید گرانول و پلاستیک است. این فناوری، محبوبیت بسیاری در بین تولید کنندگان محصولات پلاستیکی دارد و علت آن هم تولید انبوه محصولات پلاستیکی به واسطه آن می باشد. برای آشنایی بیشتر با تولید پلاستیک با استفاده از قالب گیری تزریقی می توانید به مقاله " گرانول تزریقی چیست؟ " مراجعه نمایید.

تکنولوژی‌های نوین در تولید و بازیافت گرانول پلاستیک3

قیمت گرانول بازیافتی

برای خرید گرانول پلاستیکی باید به یکسری عواملی توجه کنید. اگر از مواد اولیه استفاده کنید، مشاهده می کنید هزینه های بیشتری را باید متحمل شوید. اما اگر از پلاستیک های بازیافت شده برای تولید گرانول استفاده کنید، هزینه های شما کاهش پیدا می کند زیرا شما متضرر نوسانات شدید ارزی در کشور نخواهید شد. عامل دیگری که در قیمت گذاری گرانول بازیافتی مهم است، کیفیت ماده اولیه ای است که محصولات بازیافتی از آن ها تولید شده اند. هر چه کیفیت این ضایعات بالاتر باشد، کیفیت گرانول های بازیافتی نیز بالا می رود. روش تولیدی که از آن استفاده شده است تا گرانول بازیافتی تولید شود، نیز می تواند در قیمت گذاری تاثیر گذار باشد.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با فناوری های جدیدی که در بازیافت و تولید گرانول ایجاد شده اند آشنا کنیم. اما متاسفانه این تکنولوژی های نام برده شده، در ایران کاربردی ندارند و استفاده از آن ها به ندرت دیده شده است. دلیل آن هزینه های بسیار زیادی است که این ماشین آلات صنعتی با خود به همراه خواهند داشت. مطمئنا خرید این فناوری ها می تواند بسیار هزینه بر باشد اما فواید بسیاری دارد که مهم ترین آن پایین آوردن هزینه هایی است که شرکت در طول فعالیت خود برای تولید پلاستیک و تولید گرانول پلاستیکی پرداخت خواهد کرد. دوام پلاست یکی از تولید کنندگان گرانول بازیافتی با کیفیت بالا در کشور است. شما می توانید برای خرید گرانول بازیافتی از طریق مشاوران ما اقدام به خرید گرانول کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com