گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • 14 اسفند 1401
  • بازدید: 930

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گرانول پلاستیک چیست؟ گرانول یک ماده پلیمری است که هدف استفاده از آن، سهولت در حمل و نقل و سهولت در تولید آن و کاهش هدر دهی مواد اولیه می باشد. گرانول شکلی از مواد است که به حالت دانه دانه می باشد. گرانول را به دو روش پودری و بازیافت می توان تولید نمود. گرانول اسم پلیمر خاصی نیست بلکه شکلی از پلیمر است. گرانول انواع زیادی دارد که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنیم که شامل گرانول پلی پروپلین و گرانول پلی کربنات و پلی استارلن و غیره می باشد. همانطور که می دانید در مقالات قبل به ماهیت گرانول و اینکه چه کاربردهایی دارد اشاره کردیم. در این مقاله دوام پلاست می خواهد در مورد گرانول بازیافتی توضیحاتی را ارائه دهد.

 

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربرهایی دارد؟

 

گرانول بازیافتی  

اما گرانول بازیافتی چیست؟ گرانول بازیافتی، یگ گرانول می باشد یعنی ظاهر آن به صورت دانه دانه است و از مواد بازیافتی تولید شده است. این مواد بازیافتی شامل پلی اتیلن و پلی کربنات و پلی استارلن می باشد. همانطور که گفتیم هرکدام از این دسته ها به گرانول های بازیافتی گروه خود تبدیل می شوند و مانند گذشته خصوصیات خود را حفظ می کنند.

 

خصوصیات انواع گرانول بازیافتی پرکاربرد

گرانول پلی اتیلن

پلی اتیلن در اصل یک ترمو پلاستیک است. خصوصیات ترمو پلاستیک این است که در برابر مواد شیمیایی مقاومت از خود نشان می دهد. از آنجایی که مقاومت بالایی دارد مصارف استفاده از آن نیز زیاد می باشند. ترموپلاستیک با وجود اینکه گرمای زیادی را دریافت می کند، اما باعث ایجاد تغییرات شیمیایی نمی شود.

 

کاربرد گرانول پلی اتیلن بازیافتی

از پلی اتیلن بازیافت شده می توان در تولید وسایل خانه و آشپزخانه استفاده نمود. البته گفتنی است که تهیه آن نسبت به سایر پلاستیک ها می تواند بسیار ارزان تر تمام شود. موارد دیگر که می توان از کاربرد این گرانول پر استفاده نام برد، کیسه های نایلون و در برخی از بطری ها و کفپوش های سه بعدی خودرو می باشد. دسته ای دیگر از گرانول های پلی اتیلن که می توان به آن اشاره کرد، گرانول های پلی اتیلن با چگالی پایین می باشد. دلیل چگالی پایین آن، این است که در زنجیرهای طولانی آن انشعابات بسیار زیادی وجود دارد و این عامل باعث پایین آمدن چگالی شده است. اما خصوصیات آن تغییر نکرده است و همچنان انعطاف پذیری خود را به همراه دارد. این دسته از گرانول های بازیافتی با چگالی کم نیز بسیار مورد استفاده و کاربردی می باشد. از خصوصیات شیمیایی این گرانول باچگالی کم این است که در دمای اتاق واکنش نمی دهند.
اما اگر به مواد اکسید کننده قوی آغشته شود باعث تورم برروی این ماده می شود.
دمایی که می تواند تحمل کند تا  80 درجه سانتی گراد می باشد. اما ساختار آن بسیار شفاف است و انعطاف پذیری بالایی دارد. این مدل پلاستیک هنگامی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند گاز گلخانه ای تولید می کنند. از لحاظ مقاومت شیمیایی گرانول پلاستیک با چگالی پایین به مقاومت آن در برابر انواع رقیق کننده های اسیدی و حلال های پایه می توان اشاره کرد. اما در برابر مواد شیمیایی تجزیه پذیر و در برابر هیدروکربن های آلیفاتیک و معطر و اکسید کننده ها مقاومت بسیار ضعیفی دارد.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

چه تفاوت هایی بین استفاده از گرانول نو و گرانول بازیافتی وجود دارد؟

ابتدا به مفهوم گرید آف اشاره می کنیم. گرید آف به این شکل است که اگر خواص یک پلیمری از خواص ذکر شده در دیتا شیت محصول فاصله داشته باشد به آن محصول گرید آف می گویند. یک موضوع دیگر که مطرح است، گرانول ها دارای دو طیف، شفاف و رنگی می باشند. تنها تفاوت آنها با گرانول شفاف، این است که در گرانول رنگی، رنگ دانه هایی اضافه شده است. این گرانول های بازیافتی رنگی هیچ تفاوتی با گرانول های بازیافتی شفاف نخواهند داشت. شاید تنها فرق بین این دو گروه، در مراحل تولید آنها باشد. گرانول های بازیافتی و گرانول های نو هر دو کاربرد مشابه هم را دارند.

 

تولید گرانول های بازیافتی

بازیافت گرانول شامل چند مرحله می شود. جمع آوری، مرتب سازی، تمیز کردن، پردازش مجدد، ذوب و تولید محصول جدید از مراحل بازیافت گرانول می باشد. در مرحله پردازش مجدد، محصولات جمع آوری شده وارد یک اکسترودر می شوند و دمای آن 2400 درجه سانتی گراد است. در این دما محصولات ذوب می شوند و بعد به صورت گرانول های بریده از دستگاه خارج می شوند. در این زمان است که این گرانول های تهیه شده از گرانول بازیافتی محصولات، به صورت گلوله در تهیه و تولید کالاهای جدید استفاده می شوند. ماشین های تولید گرانول را به شکلی ساخته اند که بهتر است، ورودی گرانول به شکل دانه ها و قطعات ریز باشند. این گلوله های کوچک پلاستیکی هنگامی که وارد دستگاه می شوند آسیاب می شوند و به اشکال ورقه ای گوشه دار تبدیل می شوند. اما در ادامه با این شکل نمی توان آنها را درون قیف های ورودی این دستگاه مورد استفاده قرار داد.
موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، حتما مواد ورودی در دستگاه ها باید دارای یکنواختی خاصی باشند. زیرا یکنواخت نبودن ورودی ها باعث پایین آمدن کیفیت محصولات می شود. پس ما به این شکل یکسری مواد گرانول تولید کردیم که از ترکیب یکنواختی برخوردار نیستند. پس نتیجه می گیریم که مواد آسیابی که درون دستگاه های تولید ظروف پلاستیکی ریخته می شوند راه مناسبی برای تولید این ظروف نیستند. بهتر است که از دانه های گرانول استفاده کنیم تا محصول با کیفیتی داشته باشیم.

 

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربرهایی دارد؟1

 

ایمنی گرانول بازیافتی

گرانول های بازیافتی در مقایسه با گرانول های نو، از مواد بازیافتی که با استحکام و ایمنی بیشتری می باشند تولید می شوند. گرانول های بازیافتی از آنجایی که با محصولاتی تولید می شوند که ممکن است در اثر حرارت یا شکنندگی ها و فشار تا حدی صدمه دیده باشند، از کیفیت مواد اولیه گرانول برخوردار نیستند. نکته ی دیگر اینکه گرانول های بازیافتی را برای تولید هر محصولی نمی توان استفاده کرد. زیرا این گرانول های بازیافتی دارای رتبه بندی ایمنی و استحکام و مقاومت کمتر و کیفیت و عمر پایین تری می باشند.

 

علت های استفاده از گرانول بازیافتی چیست؟

• صرفه جویی در هزینه

مهم ترین دلیل استفاده آن شاید داشتن صرف اقتصادی باشد. این عامل باعث جذب افراد برای استفاده از گرانول های بازیافتی می شود. مهم ترین انگیزه شرکت های تولید گرانول برای استفاده از گرانول بازیافتی همین اقتصادی بودن آن است. یک نگاه دیگری که می توان به این موضوع داشت این است که هنگامی که از گرانول بازیافتی استفاده کردید، این گرانول با ارزش افزوده همراه است و قیمت گرانول بازیافتی پلاستیک در بازار سه تا شش برابر ارزان تر از قیمت گرانول با دانه ها ی ریز و مواد گرانول های نو می باشد. پس در این صورت، استفاده از گرانول بازیافتی هم در هزینه ها و هم در زمان می تواند به صرفه باشد.

 

• سلامت محیط زیست

یکی از موارد دیگری که می توان اشاره کرد این است که شما می توانید این پلاستیک را از طبیعت پاک کنید. استفاده از مواد بازیافتی راه بسیار خوبی در پیشبرد این عمل خواهد بود. در کشور ما درصد بسیار کمی از پلاستیک ها بازیافت می شوند و به چرخه تولید برمی گردند. هنگامی که گرانول از مواد بازیافتی تولید می شود مصارف و کاربردش با مصارف و کاربرد تولید شده از گرانول نو متفاوت می شود. گرانول بازیافتی هیچگاه به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و یا ظروف آشپزخانه استفاده نخواهد شد.

 

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

عوامل موثر در کیفیت گرانول

◘ جمع آوری مواد بازیافتی

سعی کنید مواد بازیافتی را که جمع آوری می کنید دقت کنید که در طولانی مدت در معرض آفتاب قرار نگرفته باشند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم هنگامی که نور خورشید به این مواد می تابد این مواد گاز گلخانه ای تولید می کنند و از کیفیت این محصولات نیز کاسته می شود. پس تا آنجایی که می توانید سعی کنید با سرعت بیشتری برای جمع آوری این مواد اقدام کنید. مورد دیگری که باید حتما به آن اهمیت داده شود، شستشوی مواد بازیافتی است. این مرحله باید هم قبل از آسیاب و هنگام پیدا کردن مواد بازیافتی و هم در آخر کار و بعد از آسیاب مواد بازیافتی انجام شود. به دمای آبی که برای شستشو انتخاب می کنید دقت کنید در صورتی که دمای آب بالا باشد باعث پایین آوردن سطح کیفیت کالای شما می شود. هرچه مواد بازیافتی شما تمیز تر و بدون ناخالصی باشند محصول شما دارای کیفیت بالاتری خواهد بود.

 

◘ روشهای تشخیص کیفیت گرانول بازیافتی

اول اینکه به محصول تولید شده با دقت نگاه کنید. این نمونه اگر شفاف باشد یعنی گرانول است. محصول را تست کنید که آیا انعطاف پذیر است یا خیر. اگر محصولی که در دست دارید انعطاف پذیر باشد حتما گرانول است. محصول را با یک چاقو یک شئ تیز خط بیاندازید آیا چاقو در آن فرو می رود یا پوسته پوسته می شود. سعی کنید قسمتی از محصولی که در دست دارید بسوزانید. سپس به رنگی که در اثر سوختن از آن منتشر می شود تماشا کنید. حال با توجه به سوالاتی که مطرح شد باید بسنجید که این ویژگی ها نشان از وجود گرانول است یا خیر. گفتیم که انواع گرانول وجود دارند که ما برخی از آنها را نام بردیم. اکنون ما می خواهیم تشخیص دهیم که گرانول بازیافتی ما در دسته کدام گرانول ها قرار می گیرند. پس باید به موارد زیر دقت کنید.

 

• گرانول بازیافتی پلی اتیلن  با چگالی پایین

برای مثال در اینجا گرانول پلی اتیلن با چگالی بالا و پایین داریم. هنگامی که گرانول چگالی کمی داشته باشد. بسیار شفاف و انعطاف پذیر و نرم بوده و برروی آب نیز شناور می شود. اگر محصول تولید شده با گرانول پلی اتیلن را بسوزانید هنگام آزمایش از آن قطرات مذاب خارج می شود و با شعله آبی و کمی زرد می سوزد.

 

• گرانول بازیافتی پلی اتیلن با چگالی بالا

اما اگر محصولی را که بخواهید بازیافت کنید، از گرانول پلی اتیلن با چگالی بالا باشد نیز باید شفاف باشد اما دیگر انعطاف پذیری با چگالی کم را ندارد. این گرانول با چگالی بالا با وسایل با لبه های تیز به راحتی برش می خورد و برروی آب نیز شناور می ماند. اگر این محصول را آتش بزنید با شعله های آبی و کمی زرد می سوزد.

 

• گرانول بازیافتی پروپلین

حال اگر محصول بازیافتی از گرانول پلی پروپلین باشد به این شکل است که در بخش های نازک تر محصول شفاف است اما در قسمت های با ضخامت آن شفافیت بیشتری برخوردار می باشد. نسبت به پلی اتیلن از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است و خیلی سخت و سفت و خشک می باشد. اگر آن را با یک چاقو یا یک شی تیز ببرید به راحتی می توانید لبه های آن را جدا کنید. این محصول می تواند بر روی آب کاملا شناور باقی بماند. اگر محصول را از طریق آتش زدن تست کنید آتش حاصل از سوختن آن به رنگ های زرد و آبی می سوزد اما هنگام سوختن بوی شمع یا گازوئیل می دهد.

 

• گرانول بازیافتی پلی وینیل کلراید

از لحاظ میزان شفافیت یا کدر بودن باید به شفاف بودن آن اشاره کرد. این محصول نیز از سختی بالایی برخوردار است. می توانید به راحتی آن را با یک شی تیز ببرید و قطعات آن را از هم جدا کنید. این محصول هنگام قرار گرفتن در آب کاملا غرق می شود و به ته ظرف آب می رود. در هنگام سوختن نیز خیلی سخت می سوزد و شعله هایی به رنگ زرد و آبی دارد و بویی که بلند می کند بوی نامطبوعی است.

 

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست و چه کاربرهایی دارد؟2

 

دستگاه گرانول ساز

عوامل موثر دیگری که می شود برای کیفیت گرانول بازیافتی در نظر داشت، کیفیت دستگاه گرانول ساز می باشد. برای تولید گرانول با کیفیت باید در دستگاه گرانول ساز از فیلتر و توری استفاده نمود. این فیلتر ها و توری ها برای جداسازی ناخالصی های موجود در گرانول های بازیافتی می باشد. گرانول های بازیافتی که شما می توانید تهیه کنید، ممکن است دارای برخی ناخالصی ها مانند گل و لای باشد. هر چقدر منافذ این توری ها و فیلترها ریزتر باشد راحت تر می تواند ناخالصی ها را جدا کند. هزینه ی این مواد و تهیه آن به روش بازیافت از مواردی است که همیشه مورد بحث می باشد. زیرا این محصولات اگر با مواد اولیه مرغوب تولید شوند، هم در هزینه و زمان در هنگام بازیافت آن بسیار می توان صرفه جویی کرد.

 

نتیجه گیری

ما به سه دسته از انواع گرانول اشاره کردیم. از این سه مورد گرانول بسیار مهم و کاربردی، پس از بازیافت نیز می توان از آن ها استفاده نمود. بازیافت این محصولات فواید زیادی برای تولید کنندگان این محصولات دارند. این که در هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود می تواند دلیل روشنی برای استفاده از این گرانول های بازیافتی باشد. یکی از عوامل دیگر که باید به آن اشاره کرد صرفه جویی در زمان تولید می باشد. البته باید دقت کنید که گرانول بازیافتی شما از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد. یک عامل دیگری که به آن اشاره کردیم، در رابطه با نگهداری درست محیط زیست از این مواد پلاستیکی بود. از آنجایی که پلاستیک در هنگام دور ریخته شدن هیچگاه به طبیعت باز نمی گردد و محیط زیست شما را آلوده می کند. اما اگر از این گرانول های بازیافتی استفاده کنید تا حدی در کاهش مواد پلاستیکی دور کوشا بودید. این ماده به دلیل کاربردهای فراوانی که در همه ی موارد از جمله مصارف خانگی و صنعتی دارد، ممکن است که در آینده ی نه چندان دور تولید این گونه پلاستیک های با دوام متوقف شود. پس بهتر است قبل از تمام شدن مواد اولیه آن نسبت به استفاده از مواد بازیافتی آن اقدام کنید. دوام پلاست تولید کننده و توزیع کننده انواع گرانول می باشد، شما می توانید برای اطلاع از قیمت روز گرانول و ثبت سفارش به سایت مجموعه مراجعه نمایید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com