تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب
  • 24 اردیبهشت 1402
  • بازدید: 504

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست؟ گرانول شکلی از پلیمر است که به صورت دانه دانه تولید و عرضه می گردد. حال گرانول بازیافتی پلاستیک همان گرانول سابق است ولی با استفاده از مواد بازیافتی تولید می شود. دوام پلاست تولید کننده گرانول بازیافتی در کشور آماده ی دریافت سفارش از طریق وب سایت دوام پلاست برای گرانول بازیافتی پلاستیک می باشد. چرا از گرانول بازیافتی استفاده می کنیم؟ تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست چیست؟ استفاده از گرانول بازیافتی چه مزایا و معایبی دارد؟ این ها سوالاتیست که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب

 

گرانول بازیافتی پلاستیک چیست؟

گرانول بازیافتی پلاستیک در واقع گونه ای از گرانول ها می باشند که از ضایعات پلاستیک، یعنی مواد بازیافتی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و سایر پلاستیک های بازیافتی تولید می شوند. دلیل اصلی تولید گرانول به جهت سهولت در حمل و نقل و راحتی در تولید و کاهش هدر رفت مواد اولیه می باشد. حال گرانول بازیافتی پلاستیک به جهت استفاده ی بهینه از ضایعات پلاستیکی و صرفه جویی در مصرف انرژی تولید پلاستیک های نو، تولید می شود. همچنین به دلیل سرعت بخشیدن به فرآیند تولیدات، مورد توجه تولیدکنندگان زیادی قرار گرفته‌ است. بسیاری از محصولات پلاستیکی تولیدشده در بازار، قابلیت بازیافت دارند و می‌توان با ذوب آن ها گرانول های بازیافتی تهیه کرد.
گرانول بازیافتی پلاستیک با گرانول نو تنها در مراحل تولید باهم تفاوت دارند. البته شاید از نظر کاربرد نیز تفاوت هایی داشته باشند. مانند این که محصولات تولید شده از گرانول بازیافتی برای ظروف بسته بندی مواد غذایی و محصولات بهداشتی استفاده نمی شوند ولی در مجموع مورد مصرف آن ها نیز می تواند یکی باشد. اما برای تولید گرانول بازیافتی پلاستیک به این شکل عمل می شود که ابتدا ضایعات پلاستیکی جمع آوری شده و مرتب سازی می شوند، پس از تمیز شدن پردازش می گردند و ذوب می شوند. در نهایت به تکه های ریزی تبدیل می شوند که به این تکه های ریز، گرانول بازیافتی پلاستیک می گویند. دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول، تولید گرانول بازیافتی را نیز در محصولات خود قرار داده است.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب1

 

چرا از گرانول بازیافتی پلاستیک استفاده می کنیم؟

گرانول بازیافتی پلاستیک همانطور که از نامش پیداست از ضایعات پلاستیک بازیافتی تولید می شوند. هرگونه محصولی که از طریق بازیافت به دست آید کمکی ست که بشر به خود و آیندگان خود می کند. تولید گرانول بازیافتی می تواند دلایل زیادی داشته باشد که از مهم ترین و اصلی ترین دلایل آن می توان به صرفه جویی در هزینه، حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع صنعتی اشاره کرد. در ادامه به هر کدام از این دلایل خواهیم پرداخت. با ما باشید.

• هزینه

تولیدکننده گرانول بازیافتی قطعاً به موضوعی که خیلی اهمیت می دهد مقدار هزینه ای که باید برای تولید گرانول پرداخت کند و در مقابل سودی که از فروش آن خواهد داشت در اولویت قرار دارند. به دلیل تورم اقتصادی موجود در دنیا هزینه ی مواد اولیه ی گرانول نو روز به روز در حال افزایش است. این در حالیست که تولیدکنندگان گرانول می توانند با استفاده از منابع موجود که همان پلاستیک های بازیافتی هستند، گرانول بازیافتی پلاستیک تولید کنند تا هم در هزینه ی تولید گرانول صرفه جویی کنند و هم در هنگام فروش سود بسیار قابل توجهی به نفع خود داشته باشند.

• محیط زیست

تولید گرانول بازیافتی در حقیقت می تواند کمکی باشد به حفظ منابع طبیعی و در نهایت بهبود زندگی بشر چرا که کره زمین امانتی ست در دستان ما برای آیندگان و فرزندانمان و از آن جایی که عمر مواد پلاستیکی بسیار زیاد است و تا سال های سال به صورت دست نخورده در طبیعت باقی می ماند دفن و یا رهاسازی آن ها در محیط زیست اثرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. تهدید گونه های جانوری و به هم خوردن چرخه طبیعی اکوسیستم می تواند در نهایت حیات و یا کیفیت زندگی انسان ها را،‌ به عنوان گونه هایی که در هرم اکوسیستم در جایگاه بالاتری قرار می گیرند،‌ تهدید کند. سوزاندن این مواد نیز علاوه بر آزادسازی گازهای سمی و آلودگی ها و مخاطرات ناشی از آن، منجر به افزایش میزان گازهای گلخانه ای و در نهایت گرم تر شدن کره زمین خواهد شد. گرم تر شدن زمین یکی از جدی ترین مسائلی است که بشر معاصر با آن دست و پنجه نرم می کند.

• صنعت

تولید گرانول بازیافتی علاوه بر این که در هزینه صرفه جویی می کند، در استفاده از محصولات پتروشیمی در صنعت نیز صرفه جویی بسیاری دارد. چرا که ماده اولیه تولید انواع پلاستیک محصولات پتروشیمی است که از نفت و گاز طبیعی به دست می آید. این سوخت های فسیلی و محصولات پتروشیمی میراثی ست که ما از گذشتگان خود به ارث برده ایم و باید در حفظ و نگه داری آن ها تمام تلاش خود را انجام دهیم تا آیندگان با کمبود سوخت فسیلی مواجه نشوند. تولید گرانول بازیافتی در حقیقت می تواند از استفاده ی بیش از حد بشر از نفت و گاز جلوگیری کند و در مقابل تولید زباله های پلاستیکی رها شده در طبیعت را به حداقل برساند.

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب2

 

استفاده از گرانول بازیافتی پلاستیک چه مزایا و معایبی دارد؟

تولید گرانول بازیافتی به دلیل این که از مواد بازیافتی و ضایعات پلاستیکی تولید می گردد مزایای بیشماری دارد و در مقابل معایبی نیز دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

◘ مزایای استفاده از گرانول بازیافتی:

 ما در قسمت قبل به سه مورد از این مزایا اشاره کردیم و به طور کامل توضیح دادیم. اما اگر بخواهیم به اختصار درباره آن ها صحبت کنیم و به صورت مجزا هر کدام را بیان کنیم می توان گفت:
• تولید گرانول بازیافتی در کاهش مصرف هزینه مواد اولیه بسیار مؤثر است که این می تواند در کاهش هزینه ی محصول نهایی تولید شده نیز تأثیر بسزایی بگذارد. همین یک مورد می تواند باعث شود تا هزینه ی تولیدکننده گرانول بازیافتی کم شود و در مقابل باعث افزایش حقوق کارگران و کارکنان مجموعه و یا حتی افزایش اشتغال برای تولید گرانول بازیافتی شود.
• یکی از مزایای استفاده از گرانول بازیافتی شامل صرفه جویی در مصرف ذخایر نفتی زمین می شود. همانطور که می دانید ذخایر نفتی در کره زمین از منابع فسیلی به دست می آیند و در نهایت یک میزان محدودی دارند و باید علاوه بر این که پاسخگوی نیازهای امروز بشر می باشند، باید برای آیندگان نیز حفظ شوند تا در نهایت با کمبود سوخت فسیلی مواجه نشوند. پس با تولید گرانول بازیافتی می توان از این ذخایر تا حدود زیادی محافظت کرد.
• مصرف انرژی همیشه یکی از اصلی ترین مواردی بوده که تولیدکنندگان و صنعتگران در خصوص آن ابراز نگرانی کرده اند. تولید پلیمر جدید به انرژی بالایی نیاز دارد این در حالیست که استفاده از گرانول بازیافتی به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند.
• تولید گرانول بازیافتی همانطور که گفته شد از ضایعات پلاستیکی و مواد پلاستیکی قابل بازیافت تولید می شوند. این به معنای حذف زباله های پلاستیکی و در نهایت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی و در نهایت حفظ سلامت کره زمین می گردد. اگر فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ همه گیر شود و هر کسی این مسئولیت را بر دوش خود احساس کند که نسبت به آیندگان کشورش وظیفه ای دارد و آن وظیفه نیز حفظ محیط زیست اطرافش است، قطعاً با تفکیک و جداسازی زباله های خشک از تر می تواند در تولید گرانول بازیافتی و کاهش زباله های پلاستیکی کمک شایانی نماید.

 

◘ معایب استفاده از گرانول بازیافتی:

اما هر محصولی که در بازار عرضه می شود علاوه بر مزایا می تواند معایبی نیز داشته باشد. در مورد گرانول بازیافتی پلاستیک از آن جا که مزایای بسیاری دارد و اصولاً هر محصولی که از طریق بازیافت تولید می شود نتایج مثبتی را به همراه دارد، ولی می توان به یک مورد که اتفاقاً مهم ترین و اصلی ترین عیب گرانول بازیافتی است اشاره کرد و آن هم اینست که:
گرانول بازیافتی پلاستیک همانطور که گفته شد به دلیل استفاده ی مجدد از ضایعات پلاستیک و ذوب مجدد مواد پلاستیکی به هیچ عنوان نباید با مواد غذایی و بهداشتی در ارتباط باشد. دلیل آن هم کاملاً مشخص است چرا که مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارند. محصولات پلاستیکی حتی در صورتی که از مواد نو تولید شده باشند باز هم تا حدودی برای سلامت بشر مضر هستند حال آن که از مواد بازیافتی پلاستیک تهیه گردند دیگر اصلاً نباید وارد چرخه ی بسته بندی مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی شوند.

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب3

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی پلاستیک بر محیط زیست چیست؟

دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول بازیافتی پلاستیک برای محصولات پلاستیکی در کشور می باشد. اما گرانول بازیافتی پلاستیک همانطور که در طول این مقاله گفته شد، همان گرانول است که از ضایعات پلاستیک تولید می شود. برای تولید گرانول از مواد نو پتروشیمی و پلیمری استفاده می شود. این مواد نو قاعدتاً از طبیعت و منابع زمینی مانند نفت و گاز به دست می آیند. حال آن که برای تبدیل نفت به مواد پتروشیمی باید فرآیندهایی صورت گیرد که این خود می تواند بر آلودگی محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه ای و در نهایت گرم تر شدن کره زمین تأثیر زیادی بگذارد. تولید گرانول بازیافتی اما دیگر مراحل قبل را ندارد و چند مرحله جلو افتاده و فقط باید ضایعات پلاستیکی که تفکیک و پردازش شده را ذوب کرد و گرانول بازیافتی پلاستیک را تولید کرد. البته باز هم برای تولید گرانول بازیافتی انرژی زیادی مصرف می شود اما در مقایسه با تولید گرانول از مواد نو در حقیقت هیچ به حساب می آید. ضمن این که گرانول بازیافتی پلاستیک همانطور که گفته شد باعث کاهش ایجاد کوه زباله در کره زمین می گردد. این به معنای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.


پلاستیک یک ماده ی پتروشیمی ساخت بشر است که برای تجزیه آن در طبیعت به میلیون ها سال زمان نیاز است و در طول این زمان اثرات مخربی را برای محیط زیست اطراف خود به همراه دارد. همچنین سوزاندن این مواد پتروشیمی نیز می تواند منجر به افزایش گازهای گلخانه ای گردد که هم باعث گرم تر شدن کره زمین و هم افزایش بیماری هایی مانند سرطان در انسان ها و حتی انقراض برخی از گونه های گیاهی و جانوری می شود. اما می توان از تمامی این اتفاقات تنها با تفکیک زباله در مبدأ و تولید گرانول بازیافتی به جای تولید گرانول از مواد نو جلوگیری کرد. حفظ منابع زمینی و سلامت کره زمین مسئولیتی ست که ما در مقابل آیندگان خود داریم و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا با استفاده از تکنولوژی و روش های نوین ولی بی خطر برای محیط زیست، این میراثی که از گذشتگان به جا مانده را برای آیندگان باقی بگذاریم. استفاده از روش تولید گرانول بازیافتی یکی از همین روش هایی ست که امروزه بشر به کار گرفته است و همچنان در تلاش است تا چالش های پیش روی در تولید این محصولات پر مصرف را کاهش دهد.

 

خرید گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی پلاستیک همانطور که گفتیم از ضایعات پلاستیک و مواد پلاستیک بازیافتی تولید می شود. هنگام خرید گرانول بازیافتی باید به سراغ فروشندگان معتبر رفته تا خیالتان بابت قیمت گرانول بازیافتی و همچنین استحکام و دوام آن راحت باشد.

 

تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست + مزایا و معایب4

 

جمع بندی

دوام پلاست یکی از بزرگترین و معتبرترین تولیدکنندگان گرانول بازیافتی پلاستیک در کشور می باشد که به صورت گرانول پلاستیک (گرانول بادی، گرانول تزریقیمواد آسیابی و مواد راگا عرضه می نماید. گرانول بازیافتی پلاستیک همان گرانول است که از ضایعات پلاستیک و مواد پلاستیکی قابل بازیافت تولید می شود. دوام پلاست یکی از پیشروترین کارخانجات تولید گرانول بازیافتی از ضایعات پلاستیک است که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را همیشه در اولویت قرار داده است.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com