پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟
  • 28 فروردین 1402
  • بازدید: 325

پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟

پلاستیک یک عضو جدانشدنی از زندگی است. شما در طول روز با انواع مختلفی از پلاستیک ها کار می کنید و آنها را مورد استفاده قرار می دهید. همین کامپیوتر ساده ای که می بینید یا تلویزیون و یا گوشی یا بیشتر لوازم آشپزخانه از جمله وسایلی پلاستیکی پر مصرفی هستند که در اطرافتان می توانید مشاهده کنید. پلاستیک از یک نام یونانی به معنای قالب یا شکل دهی گرفته شده است. پلاستیک ماده ای است که می توان به راحتی به آن شکل داد. پلاستیک ها در دو دسته مصنوعی و زیست محیطی تولید می شوند. دسته ی مصنوعی آن، از نفت خام و گاز طبیعی برای تولید آن استفاده می شود. اما در دسته زیستی، از موادی مثل کربوهیدرات ها، نشاسته ها و روغن های گیاهی استفاده می شود. بخش بسیار کوچکی از پلاستیک های تولید شده، از نوع پلاستیک های زیستی هستند و بخش عمده آن مربوط به پلاستیک های تولید شده از نفت خام می باشند.

 

پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟

 

ویژگی های مشترک پلاستیک ها

یکی از شباهت های پلاستیک ها این است که، پلاستیک ها از موادی مثل کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و سیلیکون ایجاد شده اند. البته در ادامه به ساختار پلاستیک بیشتر خواهیم پرداخت. پلاستیک ها از لحاظ ظاهری نیز به چندین دسته تقسیم می شوند. برای مثال بعضی از پلاستیک هایی که ساخته شده اند، شفاف و برخی کدر و مات می باشند. که باید دقت شود به لحاظ مدل و ظاهری که پلاستیک ها خواهند داشت کاربرد متفاوتی نیز دارند. از دیگر ویژگی هایی که می توان نام برد استفاده از نام پلی در اول همه ی پلاستیک ها می باشد. این اولین ویژگی مشترک بین همه ی پلاستیک ها می باشد.

• سبک بودن پلاستیک ها

یکی از ویژگی هایی که توانسته در تولید بسیاری از وسایل مانند وسایل آشپزخانه از پلاستیک ها استفاده شود، شاید همین وزن پایین آن ها باشد. در گذشته برای وسایل آشپزخانه از ظروف شیشه ای استفاده می شد یا برای تهیه انواع نوشابه ها یا ظروف سس از ظروف شیشه ای استفاده می کردند. اما امروزه به دلیل جابه جایی راحت آن و هزینه ی کمتری که در قبال آن باید پرداخت شود، سعی می شود بیشتر از ظروف پلاستیکی و سبک استفاده کنند.

• عایق الکتریسیته

پلاستیک ها در هر طرح و مدلی که تولید شوند، باز هم الکتریسیته را از خود عبور نمی دهند. به همین دلیل است که برای روکش های انواع سیم ها شما روکش های پلاستیکی با رنگ های متفاوت را مشاهده می کنید.

• رنگ پذیری عالی

به دلیل رنگ پذیری بسیار خوب محصولات پلاستیکی، شما می توانید از این پلاستیک ها در تولید انواع اسباب بازی ها استفاده کنید.

• عایق حرارت

برخی از انواع پلاستیک ها مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارند. پس سعی می شود از این پلاستیک ها برای تولید لوازمی استفاده شود که بیشتر در معرض گرما خواهند بود و نیاز به مقاومت بیشتری دارند. از جمله این لوازم می توان به دسته های قابلمه و روکش های فرمان که اغلب در معرض گرمای آفتاب هستند و روکش های صندلی های ماشین از جمله این موارد می باشند. شما می توانید به وضوح مشاهده کنید که این وسایل در آفتاب داغ و سوزان تابستان قرار گرفته اما هیچ گونه آسیبی نمی بینند.

• شفافیت پلاستیک

برخی از این پلاستیک ها ظاهری شفاف همانند شیشه دارند. به همین دلیل است که شما باید دقت کنید پلاستیکی که خریداری می کنید را برای چه کاربردی نیاز خواهید داشت. هر کدام از انواع مدل های پلاستیک تولید شده می تواند کاربرد های فراوانی داشته باشد. از جمله مواردی که می توان از این نوع پلاستیک ها نام برد، شیشه های هواپیما هستند در صورتی که از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

• هزینه پایین

شاید یکی از دلایلی که می توان پلاستیک را جایگزین شیشه کرد، همین مقرون به صرفه بودن آن می باشد. چرا که هزینه ای که تولید پلاستیک می تواند به دنبال داشته باشد خیلی پایین تر از شیشه یا دیگر محصولات است. همینطور مورد دیگری که از مزیت های تولید پلاستیک به شمار می آید، این است که برای تولید آن از زمان کمتری استفاده می شود.

 

پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟1

 

ساختار پلاستیک

با مطالعه ی خیلی ساده بر روی تولید انواع پلاستیک ها به این موضوع پی خواهید برد که هیدروکربن ها از مواد اصلی برای تولید انواع پلاستیک می باشند. هیدروکربن ها به واسطه دو عنصر به هم متصل می شوند که هیدروژن و کربن می باشند. البته به این موضوع اشاره کردیم که پلاستیک از مواد دیگری نیز تشکیل می شود. به واسطه موادی که وارد ساختار هیدروکربن ها می شود پلاستیک ها را با خواص گوناگونی می توان تولید کرد. این مولکول های سازنده ی پلاستیک ها می توانند نا محدود پیوند ایجاد کنند. ایجاد این پیوند های بزرگ، یک زنجیره طولانی از مولکول ها را به همراه دارد که به آن مونومر می گویند. اتم هایی که اینجا وجود دارند با پیوند های قوی یگانه و دوگانه و سه گانه کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در ادامه هم حاصل اتصال مونومر ها زنجیر های پلیمری می باشد. به همین دلیل برخی از مواد پلاستیکی ابتدای نام آنها از پلی استفاده شده است.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

پلاستیک بازیافتی چگونه تولید می شود؟

مراحل زیادی برای تولید یک محصول جدید از محصولات بازیافتی وجود دارد که در این بخش برای شما شرح خواهیم داد.

1- جمع آوری پلاستیک ها

اگر دقت کرده باشید مراکزی در شهر برای جمع آوری پلاستیک ها در سطح شهر وجود دارند. جمع آوری پلاستیک ها شاید کمی زمان بر باشد اما در زمان و هزینه برای تولید دوباره ی پلاستیک صرفه جویی می کند.

2- طبقه بندی پلاستیک ها

در این مرحله، شما باید بعد از جمع آوری پلاستیک ها، سعی کنید تا آنها را به گروه های مختلف پلاستیک دسته بندی کرده و آنها را از هم تفکیک کنید. شما می توانید این پلاستیک ها را با توجه به رنگ بندی که دارند و رزین استفاده شده در آنها طبقه بندی کنید.

3- تمیز کردن مواد بازیافتی

بعد از اینکه پلاستیک ها را جمع آوری و بعد دسته بندی کردید، به دلیل اینکه این پلاستیک ها نو نیستند و قبلا استفاده شده اند، باید حتما تمیز شوند. بعد از شستشوی این قطعات آن ها را در برابر حرارت قرار می دهد تا خوب خشک شوند.

4- ذوب و ساخت قطعات جدید

بعد از تمیز کردن پلاستیک ها آنها برای مرحله ذوب آماده می باشند. بعد از ذوب پلاستیک ها، آنها را به شکل قطعات بسیار ریز و کوچک به شکل قرص در می آورند و به همین شکل به شرکت های تولید پلاستیک فروخته می شوند. در اینجا دوباره شکل گرفته و روانه بازار می شوند.

 

پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟2

 

معایب پلاستیک های مبتنی بر نفت

◘ مواد اولیه تجدیدناپذیر

همانطور که گفته شد اغلب پلاستیک ها، با مواد نفتی تجدید ناپذیر تولید می شوند و درصد بسیار کمی از آنها از طریق مواد بازیافتی تولید می شوند. امروزه با تولید بالای پلاستیک، یک سهم 4 درصدی از بازار صنعت نفت را به خود اختصاص داده است. اما این رقم به همین شکل نخواهد بود و به مرور زمان با توجه به تقاضا برای این ماده با ارزش، باعث می شود تا این رقم به 20 درصد افزایش یابد.

◘ اختصاص یافتن اکثر آلودگی ها به پلاستیک

اگر برای تفریح به مناظر اطراف شهر یا آبشارها رفته باشید، می توانید به وضوح کثیف بودن آب و جنگل ها و مناظر طبیعی را ببینید. آمارها نشان می دهد تا 80 درصد زباله های دریایی مربوط به انواع پلاستیک ها می باشد. جمع آوری این زباله از سطح دریاها و سواحل، با هزینه بالاست که البته گفتنی است که ارزش حدودی این زباله ها هم بسیار پایین می باشند.

◘ تمام شدن تاریخ بازیافت پلاستیک ها

این موضوع برای همه ی پلاستیک ها صدق نمی کند اما برخی از پلاستیک ها نیز وجود دارند که فقط به تعداد محدودی می توان آن ها را بازیافت کرد. ما بیشتر این زباله های پلاستیکی را یا دفن می کنیم و یا می سوزانیم و یا در محل زباله نگهداری خواهیم کرد.

◘ بازیافت نشدن برخی از پلاستیک ها

برخی از پلاستیک ها هیچگاه به مرحله بازیافت نخواهند رسید. به این دلیل که هنگام فروش این محصولات به مشکل برخورد می کنند و بازار فروش آنها بسیار محدود می باشند. به همین دلیل است که شما بسیاری از پلاستیک ها را در مراکز زباله مشاهده می کنید.   

◘ زمان طولانی برای تجزیه پلاستیک

برای مثال می توان همین کیسه های پلاستیکی را نام برد که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم. همین کیسه های پلاستیکی چیزی حدود 10 تا 15 سال طول می کشد تا تجزیه شوند. اما خب این از نظر دیدگاه مثبت است برخی از آنها ممکن است حتی تا 1000سال هم تجزیه نشوند و در طبیعت باقی بمانند.  

 

پلاستیک چیست و چگونه تولید می شود؟3

 

انواع پلاستیک

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم پلاستیک ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این بخش سعی می کنیم به توضیح برخی از آنها بپردازیم.

• گرانول پلی استر

یکی از ویژگی های بارز پلی استر، نفوذ ناپذیری آن در برابر اکسیژن می باشد. در راستای استفاده درست از این ویژگی مهم، برای تولید بسته بندی های مواد غذایی و انواع ظروف نوشیدنی استفاده می شوند.

گرانول پلی اتیلن

این ماده پر ارزش در مقایسه با پلی استر از استحکام بسیار بالاتری برخوردار می باشد. از جمله کاربردهایی که این پلاستیک دارد و در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، همین پلاستیک های ساده در خوارو بار فروشی یا مراکز خرید و یا بطری های شامپو و برخی از بطری های مورد استفاده در صنعت پزشکی می باشد.

قیمت گرانول پلی اتیلن

عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت گرانول نقش خواهند داشت. بهترین کیفیت یک پلاستیک به گرید آن بستگی دارد. اگر محصول کیفیت پایین تری داشته باشد پس قیمت پایین تری نیز دارد اما اگر کیفیت بالاتری استفاده شود قیمت بیشتری هم خواهد داشت. اما شما می توانید گرانول پلی اتیلن را از سایت دوام پلاست تولید کننده و توزیع کننده انواع گرانول با یک قیمت مناسب تهیه کنید.

• گرانول پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید را با نام پی وی سی نیز می شناسند. این نوع پلاستیک در انواع اسباب بازی ها و کیسه های فریزر و بطری های مواد شوینده کاربرد دارد. دومین پلاستیک پر استفاده در جهان این پلاستیک می باشد. اما خب به دلیل آنکه این پلاستیک برای محیط زیست بسیار مشکل ساز خواهد بود، جایگاه خود را از دست داده است.

• گرانول پلی اتیلن با چگالی پایین

گفتیم که پی وی سی جایگاه دوم را از نظر محبوبیت دارا است. اما محبوبیت پلاستیک پلی اتیلن بسیار بیشتر می باشد. این پلاستیک از ساختار بسیار ساده ای برخوردار می باشد و تولید آن ساده و ارزان تمام خواهد شد. پس خرید این نوع پلاستیک هم برای تولید کننده و هم برای فروشنده مقرون به صرفه  خواهد بود.

گرانول پلی پروپلین

از ویژگی های پلاستیک پلی پروپلین می توان به ارزان بودن، نارسایی کم جریان الکتریکی، شافیت بالا، چگالی پایین، سبک بودن و انعطاف پذیری بسیار خوب آن اشاره کرد. پلی پروپلین کاربرد های فراوانی در تولید انواع اسباب بازی ها و موکت و طناب، تجهیزات پزشکی، بسته های مواد غذایی، انواع لوله و کاربرد های صنعتی نقش دارد. در صورت تمایل و خرید گرانول پلی پروپلین می توانید از سایت دوام پلاست با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید. از دیگر کاربردهایی که گرانول پروپلین ها دارند، می توان در اجزای خودرو و تولید کلاه های ایمنی و انواع سرنگ های پزشکی استفاده کرد. پلاستیک ها برای تولید با یکسری از مواد مخلوط می شوند که به آن ها پلیمریزاسیون گفته می شود.

• گرانول پلی استیرن

پلی استیرن را می توان از پلاستیک های خطرناکی دسته بندی کرد که در اثر گرمای زیاد استیرن پس داده و ممکن است برای سلامتی ما بسیار خطرناک باشد. پس توصیه می شود از این ظرف به عنوان ظروف آشپزخانه که ارتباط مستقیمی با سیستم بدن انسان دارد جلوگیری شود.  

 

نتیجه گیری

پلاستیک محصولی است که به منظورهای مختلفی بکار می رود. پلاستیک ممکن است سخت یا نرم، شفاف یا مات باشد. می تواند شبیه چوب یا چرم یا ابریشم بنظر آید. می تواند در ساخت اسباب بازی یا دریچه های قلب بکار رود. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف وجود دارد. مواد خام اولیه برای تهیه پلاستیک عبارتند از نفت و گاز. این سوخت های فسیلی بعضا با اکسیژن و کلر برای ساخت انواع پلاستیک ترکیب می شوند. خیلی از چیزهایی که می خرید در پوشش ها و بسته بندی های پلاستیکی عرضه می شوند.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com