گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن
  • 30 اردیبهشت 1402
  • بازدید: 411

گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن

پیشرفت روند سبک سازی خودرو ها سبب شده تا پلیمر ها کاربرد زیادی در صنعت خودرو سازی داشته باشند. زیرا بهره مندی از آن ها موجب کاهش وزن خودرو و بالا رفتن سرعت آن می شود. همچنین در کشور های اروپایی و آمریکا حدود 10 تا 15 درصد وزن خودرو ها را پلاستیک تشکیل می دهد. علاوه بر کاهش وزن خودرو موجب افزایش فوق العاده زیبایی، استحکام بالای قطعات همچنین کاهش هزینه های قطعات فلزی می شود. به عنوان مثال جایگزین کردن قطعه پلاستیکی تولید شده توسط فرآیند تزریق به جای چند قطعه فلزی که دارای هزینه های مونتاژ پذیری می باشد بسیار مقرون به صرفه تر هستند. در ادامه این مقاله از دوام پلاست می خواهیم درباره کاربرد آن ها در این صنعت صحبت کنیم اینکه اصلا گرانول چیست؟ و استفاده از پلاستیک در درون و بیرون خودرو چگونه است؟ همچنین قیمت گرانول پلاستیک بازیافتی چقدر است؟

 

گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن

 

بهره مندی از گرانول در صنعت خودرو سازی

امروزه پلیمر و گرانول یا به طور کلی مواد پلاستیکی در صنعت خودرو سازی به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. بهره مندی از این مواد در صنعت خودرو سازی به تسریع اجرای ایده های آیرو دینامیکی و طراحی ها کمک چشمگیری کرده است. همچنین نه تنها استفاده از گرانول ها سبب بهبود عملکرد و کارایی و زیبایی شده است بلکه بهره مندی از این ها در صنعت اتومبیل مصرف سوخت را کاهش می دهد و به تبع سبب کاهش گاز های گلخانه ای می شود که در نتیجه آن کمک بسیار زیادی به محیط زیست می کند. به همین دلیل است که صنعت خودرو سازی دیگر از استفاده پلیمر ها در تولیدات خود چشم پوشی نمی کند از طرفی با تحقیقات در بخش های مختلف صنعت خودرو سازی برای استفاده از این مواد بیشتر شده است در این راه مهندسین و محققین این رشته هستند که با توجه به کاربرد و کارایی که مدنظر دارند، فرایند ایجاد قطعه را مشخص کرده و آن را تولید می کنند. در ادامه مقاله به کاربرد های گرانول برای تولید قطعات داخل و خارج خودرو می پردازیم:

 

گرانول چیست؟

گرانول یک ماده اولیه پلاستیکی و بسیار کاربردی است که در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. گرانول در واقع یک نوع ساختار پلیمری منحصربفرد است که برای تولید محصولات مختلف مخصوصا مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. گرانول ها معمولا در بازار به صورت دانه های ریز گلوله ای شکل و یا خرده های پلاستیکی هستند که در مراحل تولید محصولات مختلف به کار می روند. در تهیه گرانول پلاستیک بازیافتی معمولا از مواد و ضایعات بازیافتی مختلف مانند لاستیک استفاده شده خودرو و ... استفاده می شود. که در تولید محصولات مختلف جدید کاربرد دارد. در صنایع برای استفاده از گرانول ها آن ها را ذوب می کنند سپس در تولیدات مختلف به کار می برند.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

انواع گرانول ها

گرانول ها انواع مختلفی دارند از جمله: گرانول پی وی سی، گرانول ای بی اس، گرانول پلاستیک بادی، گرانول لاستیک، گرانول پلاستیک بازیافتی که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای خاصی دارند که در صنعت خودرو سازی برای تولیدات قطعات مختلف هم کاربرد دارند. مثلا گرانول ای بی اس در صنعت مکانیک و برق و صنعت الکتریکی و ادوات موسیقی و... کاربرد زیادی دارند. خرید گرانول پلاستیک و فروش گرانول در بین صنایع مختلف بسیار زیاد است زیرا برای تولیدات وسایل مختلف پلاستیکی به آن ها نیاز داریم قیمت گرانول پلاستیک تزریقی بسیار مهم است زیرا نسبت به گرانول های دیگر قیمت مناسب تری دارند و به شدت به صرفه هستند. گرانول پلاستیک در صنایع خودرو سازی نیز کاربرد دارد. برای تولید گرانول پلاستیک که از ضایعات پلاستیک ساخته می شوند باید ضایعات را در دستگاه بازیافت پلاستیک ریخت. قیمت گرانول پلاستیک برای تولید قطعات بسیار به صرفه و مناسب تر است.

 

گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن1

 

استفاده از پلاستیک در داخل خودرو

پلاستیک در صنعت خودرو سازی کاربرد گسترده ای دارد. از این سبب ایجاد رقابت شدید بین تولید کنندگان محصولات پلاستیکی برای تولید قطعات داخلی خودرو شده است. به عنوان مثال یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین قطعات پلاستیکی که در داخل خودرو به کار رفته است می توان کیسه abs را نام برد. همچنین نمونه دیگر که در داخل خودرو مورد استفاده قرار گرفتند داشبورد و قاب آیینه داخلی خودرو است که از آلیاژ pc/abs تهیه شده اند. از طرفی این آلیاژ ها رنگ پذیری بالایی دارند از این جهت کاربرد گسترده ای در تولید قطعات داخلی خودرو پیدا کرده است. همچنین در فرایند تولید پشتی صنعتی، پشت سری صندلی های خودرو از فوم های پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته شده اند زیرا علاوه بر این که مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی دارند برای ساختن قطعاتی که ضربه پذیرند مناسب است. در تولید قطعات داخلی خودرو استفاده از پلیمر پلاستیکی PP کاربرد فراوانی دارد. از مزایایی که پلیمر PP دارد این است که هم فرآیند پذیری بالایی دارد و هم می تواند مجددا از ضایعات آن استفاده کرد. از پلیمر PP برای تولید قطعاتی که به پایداری حرارتی بالایی نیاز دارند، بسیار مناسب و کاربردی است. استفاده از قطعات پلاستیکی در موتور خودرو بطور چشمگیری افزایش یافته است. برای تولید قطعات داخلی خودرو از پلیمر پلاستیکی PP تقویت شده با تالک و الیاف شیشه ای و همچنین پلی آمید های تقویت شده با الیاف شیشه ای که مخصوص قطعات داخلی طراحی شده است استفاده می شود.

 

گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن2

 

استفاده از پلاستیک در بیرون خودرو

نقش برجسته ای که پلیمرهای پلاستیکی در طراحی و زیبایی اتومبیل های تولید شده دارد به دلیل آن است که این مواد قابلیت شکل پذیری بالایی دارند از این رو در تولید قطعات بیرونی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. پلیمرهای جدید که برای تولید قطعات بیرونی خودرو درست شده اند خواص بالایی دارند از جمله پایداری ابعاد، مقاومت ضربه ای بالا، مقاومت در برابر روغن ها، بنزین و سختی را دارند. دو تا ماده پلیمر نوریل GTX و PPO/Nylon که توسط شرکت جنرال الکتریک برای ساخت قطعات بیرونی خودرو تولید کرده است. از پلیمر نوریل GTX به دلیل خواصی چون رنگ پذیری بالا، مقاومت بالا در برابرت حرارت و همچنین ثبات ابعادی بالایی که دارد در تولید بدنه اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این بدنه ها را به دلیل مقاومت بالایی که دارند به راحتی در کوره ها با حرارت بالا برای ثبات رنگ بدنه خودرو  قرار می دهند. گرید های تقویت شده این ماده به دلیل داشتن خاصیت مقاومت حرارتی بالا برای تولید قطعات داخلی موتور خودرو استفاده می کنند. از خواص ماده پلیمر PPO جذب آب پایین است و خاصیت ماده نایلون مقاومت شیمیایی بالاست، از این رو این دو ماده برای تولید قطعات بیرونی خودرو کاربرد زیادی دارند.

 

بهرمندی صنایع خودرو اروپایی از پلاستیک

صنعت خودرو سازی فورد که یکی از شرکت های اروپایی است برای اولین بار برای اتومبیل های خود سپر تمام پلاستیک استفاده کرد. یکی دیگر از شرکت ها به اسم جی ای برای تولید سپر اتومبیل های خود از آلیاژ خاصی استفاده کرد. این آلیاژ ترکیب پلی کربنات و پلی بوتیلن و ترفتالات (PBT) است. خواص این دو ماده است که از آن ها برای تهیه سپر استفاده می کنند از جمله پلی کربنات خاصیت همچون مقاومت بالا در برابر ضربه دارد و از طرفی PBT مقاومت بالا در برابر بنزین، روغن و نیز فرآیندپذیری آسانی دارد. بنابراین به دلیل خواصشان، در ساخت سپر کاربرد بالایی دارند. از جمله ماده دیگر به اسم ترموپلاستیک الاستومر که جزو پر مصرف ترین کامپاندهای PP در تولید سپر به حساب می آیند. شرکت تویوتا ماده جدید به اسم TOP را معرفی کرده است که این ماده دارای پرو پیلن پخش شده در ماتریس لاستیک است. اگر بخواهیم این TOP را با ماده TPO های رایج مقایسه کنیم باید به مقاومت بالای آن ها در مقابل خراش و قالب پذیری آن ها اشاره کرد.

 

گرانول پلاستیک در صنعت خودرو و کاربردهای آن3

 

جمع بندی

در این مقاله درباره بهره مندی از گرانول پلاستیک در صنایع خودرو سازی صحبت کردیم. این که پلاستیک چه جایگاهی در تولید قطعات خودرو دارد. ابتدا درباره گرانول توضیح دادیم که یک ماده اولیه پلاستیک است که انواع مختلفی دارد که هر نوع آن دارای ویژگی ها و کاربرد های مختلفی هستند که از آن ها به صورت ذوب شده موادی درست می کنند تا قطعات داخلی و خارجی خود را مطابق با خصوصیتشان تولید کنند. برخی مواد تهیه شده از گرانول ها که مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار را دارد برای تولید سپر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد از طرفی برخی مواد مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارند از این مواد برای تولید بدنه خودرو بهره می برند تا زمانی که بدنه را برای رنگ در کوره حرارتی قرار می دهند، مقاومت بالایی در برابر حرارت و شکل پذیری داشته باشند. همچنین از گرانول ها و پلیمر های پلاستیک با آلیاژ های متفاوت و ترکیب های بررسی شده برای تهیه و تولید قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند این مواد باید مقاومت بالا در برابر واکنش شیمیایی و همچنین حرارت بالا را داشته باشند. بسیاری از شرکت های صنعتی اروپایی از این مواد برای تهیه سپر و لاستیک خودرو ها بهره برده اند مانند شرکت خودرو سازی فورد و همچنین شرکت تویوتا .

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com