پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟
  • 21 خرداد 1402
  • بازدید: 674

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟

بازیافت پلاستیک در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر در کشورهای توسعه یافته، تفکیک زباله از مبدأ کاملاً فرهنگ سازی و به امری بدیهی تبدیل شده است. همچنین امروزه با پیشرفت صنعت بازیافت، کیفیت محصولات تولید شده از مواد بازیافتی پلاستیک نیز افزایش پیدا کرده و همین امر موجب گسترش فرهنگ بازیافت زباله گردیده است. حال بهتر است بدانیم پلاستیک قابل بازیافت چیست؟ چگونه تولید می شود؟ مزایا و معایب پلاستیک قابل بازیافت چیست؟ این ها مواردیست که ما در تیم پژوهشی دوام پلاست قصد داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم. تا انتها ما را دنبال کنید.

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست؟

بازیافت پلاستیک روشیست که در دهه های اخیر برای جمع آوری زباله های پلاستیکی و تبدیل آن ها به محصولات پلاستیکی مفید انجام می شود. هدف از بازیافت پلاستیک، کاهش فشار بالای آلودگی حاصل از تولید پلاستیک و همچنین استفاده ی کمتر از مواد خام نفتی برای تولید محصولات پلاستیکی جدید می باشد. بازیافت پلاستیک در واقع به حفظ منابع طبیعی و کاهش زباله های پلاستیکی و در نتیجه آلودگی کمتر برای محیط زیست اطرافمان کمک می کند.
پلی اتیلن و پلی پروپلین از جمله مواد پلیمری هستند که برای تولید پلاستیک ها استفاده می گردند. به دلیل تفاوت در مواد اولیه ی تولید محصولات پلاستیکی باید هنگام بازیافت به طور جداگانه تفکیک شوند تا بدون ناخالصی به مواد اولیه برای محصولات پلاستیکی جدید یا همان گرانول تبدیل شوند. برای این کار باید با انواع پلاستیک قابل بازیافت آشنا باشید و علائم مربوط به آن ها را بشناسید در مقالات گذشته به طور کامل در این مورد توضیح دادیم شما می توانید برای بالا بردن اطلاعات خود مقاله "انواع پلاستیک قابل بازیافت" را  مطالعه نمایید. انواع پلاستیک های قابل بازیافت عبارتند از:

1- PET
2- HDPE
3- PVC
4- LDPE
5- PP
6- PS
7- OTHER

1- PET یا پلی اتیلن ترفتالات

گروه اول مربوط می شود به پلی اتیلن ترفتالات یا همان PET که به دلیل گستردگی کاربردش این رتبه را گرفته است. این ماده به خاطر توانایی قوی در جلوگیری از ورود اکسیژن و خراب شدن محصول در داخل ظرف، معمولا در بطری های نوشیدنی، ظروف مواد غذایی فاسد شدنی و دهانشویه یافت می شوند.

 

2- HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا

گروه دوم مربوط می شود به پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE که یکی از آسان ترین پلیمرها برای بازیافت پلاستیک به شمار می رود و همین امر سبب شده تا در اکثر کارخانه های بازیافت در دنیا مورد استقبال قرار بگیرد. این پلی اتیلن با زنجیره های پلیمری بدون انشعاب طولانی ساخته شده است و این موضوع باعث شده که به یک رزین بسیار مقاوم و ضخیم و نسبتاً سخت در برابر ضربه تبدیل شود. همچنین این پلی اتیلن می تواند در برابر گرما تا 120 درجه سانتی گراد مقاومت نماید. دوام پلاست تولید کننده گرانول بازیافتی در کشور آماده ی دریافت سفارش گرانول بازیافتی از طریق وب سایت دوام پلاست می باشد.

 

3- PVC یا پلی وینیل کلراید

گروه سوم مربوط می شود به پلی وینیل کلراید یا همان PVC که به دلیل گستردگی کاربردش و ماهیت همه کاره بودن آن در مقام سوم قرار گرفته است و سبکی، دوام، سهولت پردازش پذیری را به عنوان ویژگی های این ماده ی پرمصرف می توان نام برد. PVC به دو شکل بسیار محکم و انعطاف پذیر می باشد و جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده است. ولی یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود اینست که PVC به سختی قابل بازیافت است و هزینه ی بالایی را برای بازیافت می طلبد.

 

4- LDPE یا پلی اتیلن با چگالی کم

گروه چهارم مربوط می شود به پلی اتیلن سنگین یا همان LDPE که دارای ساده ترین ساختار شیمیایی پلیمری پلاستیکی است و همین موضوع باعث شده تا تولید آن را بسیار آسان و ارزان کند. این پلی اتیلن با مولکوهایی که دارای چگالی کم تری هستند تولید می شود و موجب می گردد رزین تولید شده نازک تر و انعطاف پذیرتر شود. این نوع پلاستیک از انواع پلاستیک های قابل بازیافت است که بسیار تمیز و ایمن هستند و کارخانه های زیادی آماده ی بازیافت این نوع پلاستیک می باشند. ولی نکته ای که نباید آن را فراموش کرد اینست که علی رغم تولید آسان LDPE، بازیافت آن بسیار دشوار است.

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟1

 

5- پلی پروپلین PP

گروه پنجم مربوط می شود به پلی پروپلین یا همان PP که دومین کالای پلاستیکی پر مصرف است و توسط بازیافت کنندگان بسیار مورد استقبال قرار دارد. این پلاستیک با جنسی سخت و محکم تولید می شود و از ویژگی های بارز آن می توان به مقاومت در برابر حرارت بالا اشاره کرد. همچنین ضد آب بودن و با دوام بودن در برابر حمل و نقل و جابجایی های مکرر بسیار مقاوم بوده و به همین علت شرکت های چمدان سازی از آن به عنوان یک منبع ارزشمند استفاده می کنند.

 

6- PS یا پلی استایرن

گروه ششم مربوط می شود به پلی استایرن یا همان PS که می تواند به حالت جامد یا فوم باشد. این یک پلیمر بسیار خطرناک و قابل اشتعال است که مواد شیمیایی مضری را به هنگام گرم شدن از خود آزاد می کند و بسیار برای سلامت خطرناک است. این ماده پلاستیکی سمومی را نیز از خود به داخل مواد غذایی وارد می کند و به همین علت دانشمندان و متخصصان محیط زیست تولید آن برای ظروف مواد غذایی به شدت منع می کنند.

 

7- ABS یا OTHER یا متفرقه

گروه هفتم و آخرین گروه مربوط می شود به پلاستیک هایی که در شش گروه قبلی جای نگرفته اند و از مهم ترین و اصلی ترین آن ها می توان به پلی کربنات اشاره کرد. این نوع پلاستیک حاوی ماده شیمیایی سمی بیسفنول A است که موجب اختلالات هورمونی می گردد. در مجموع پلاستیک های گروه هفت جزو خطرناک ترین پلاستیک ها به شمار می روند و بازیافت پلاستیک های این گروه به سختی انجام می شود چرا که بسیار سخت تجزیه می گردند.

 

مراحل تولید پلاستیک بازیافتی

گرانول بازیافتی نوعی ماده اولیه برای تولید محصولات پلاستیکی می باشد که از بازیافت پلاستیک بدست می آید. گرانول پلاستیک یا همان گرانول بازیافتی گونه ای از گرانول ها می باشند که از ضایعات پلاستیک مانند پلی اتیلن و پلی پروپلین تولید می شوند. گرانول بازیافتی با گرانول نو تنها در مراحل تولید باهم تفاوت دارند و ضمن این که از گرانول بازیافتی برای تولید محصولات پلاستیکی که با مواد غذایی در ارتباط هستند استفاده نمی شود. در مقالات گذشته به طور کامل در خصوص گرانول بازیافتی صحبت کردیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ی "تأثیر استفاده از گرانول بازیافتی بر محیط زیست+مزایا و معایب" را مطالعه فرمایید.
گرانول بازیافتی همانطور که اشاره شد در روش تولید با گرانول نو تفاوت دارد. ما در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل تبدیل پلاستیک های بازیافتی به گرانول بازیافتی یا مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی جدید را شرح دهیم. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است اینست که مراحلی که در ادامه خواهیم گفت برای اغلب پلاستیک ها انجام می شود ولی برای برخی استثتنا دارد. مثلاً پلاستیک های تمیزی که از خط تولید کارخانجات مختلف جمع آوری می شوند با پلاستیک های بازیافتی از سطل زباله شهری متفاوت هستند. دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول، تولید گرانول بازیافتی را نیز در محصولات خود قرار داده است برای اطلاع از قیمت روز گرانول با کارشناسان ما در تماس باشید. اما در این جا مراحلی را توضیح خواهیم داد که برای بیشتر پلاستیک ها یعنی پلاستیک های بازیافتی قابل انجام است. این مراحل عبارتند از:

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟2

 

• تفکیک انواع پلاستیک

بازیافت پلاستیک در این مرحله به این صورت است که ابتدا باید پلاستیک ها براساس مواد اولیه، نوع و رنگ آن ها از یکدیگر تفکیک گردند تا محصول بازیافتی نهایی کیفیت خوبی داشته باشد و میزان ناخالصی در مواد اولیه آن بسیار کمتر باشد. برای این کار باید براساس لیست انواع پلاستیک های قابل بازیافت، پلاستیک های عمومی را از انواع تخصصی جدا کرد و پلاستیک های عفونی را نیز از غیرعفونی ها جداسازی نمود.

• شست و شوی اولیه

بازیافت پلاستیک در این مرحله به این صورت است که پلاستیک های جدا شده برای رفتن به مرحله ی بعد با آب سرد شسته می شوند تا آلودگی های سطحی آن ها برطرف شود و اگر ذرات آشغالی به آن ها چسبیده، جدا شود تا با مواد پلاستیکی قاطی نگردد.

• خرد کردن

بازیافت پلاستیک در این مرحله به این صورت است که پس از شسته شدن مواد پلاستیکی توسط دستگاه ها و آسیاب های مخصوصی خرد و آسیاب می شوند و در نهایت به پرک های پلاستیکی تبدیل می گردند. نکته ای که باید در این جا گفته شود این است که دستگاه های آسیاب مواد پلاستیکی بسته به جنس و میزان سختی آن ها متفاوت است. مثلاً برای خرد کردن ضایعاتی همچون نایلون ها و سلفون ها از آسیاب های شمشیری و برای پلاستیک های سفت و سخت تر مانند بطری های شیر و نوشابه و امثالهم از آسیاب های چکشی استفاده می گردد.

• شست و شوی ثانویه

بازیافت پلاستیک در این مرحله به این صورت است که مواد پلاستیکی خرد شده با دستگاه و کاملاً مکانیکی و ماشینی با آب گرم شسته می شوند تا هرگونه آلودگی، گرد و غبار، سنگ ریزه و یا فلزات از آن ها جدا شوند. دلیل آن هم همانطور که گفته شد اینست که ما برای تولید محصولات پلاستیکی جدید باید گرانول های باکیفیت تولید شود. پس ما نیاز داریم گرانول بازیافتی بدون ناخالصی و با کیفیت بالا تولید و عرضه گردد و برای این کار باید پلاستیک های خرد شده را از هر گونه آلودگی و ضایعه ای تمیز کنیم.

• خشک کردن

بازیافت پلاستیک در این مرحله به این صورت است که مواد خرد شده و آسیاب شده که شسته و تمیز شدند باید خشک شوند. چرا که این مواد به دلیل شست و شو دارای رطوبت هستند و اگر با رطوبت وارد مرحله ی ساخت گرانول شوند کیفیت محصول نهایی یا همان گرانول بازیافتی به شدت کاهش خواهد داشت و چندان مطلوب نخواهد بود. برای این کار از کانال های حرارتی استفاده می شود که مواد پلاستیکی خرد شده را به خوبی خشک می کنند تا جایی که هیچ رطوبتی در آن ها باقی نماند.

• ساخت گرانول بازیافتی

بازیافت پلاستیک در این جا به مرحله ی آخر خود می رسد یعنی جایی که زباله های پلاستیکی تفکیک شده چه در مبدأ و چه در مقصد به مواد اولیه ی تولید محصولات پلاستیکی جدید تبدیل می شوند. گرانول بازیافتی همانطور که گفته شد نوعی از گرانول است که برای تولید محصولات پلاستیکی که با مواد غذایی در ارتباط نیستند استفاده می گردد. برای تولید گرانول نیز طبق آنچه که در مقالات گذشته گفته شده، از دستگاه اکسترودر استفاده می شود. این دستگاه وظیفه ی ذوب مواد پلاستیکی و تبدیل آن ها به گرانول چه از مدل گرانول نو چه از مدل گرانول بازیافتی می باشد.
دوام پلاست یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع گرانول بازیافتی از جمله گرانول پلی اتیلن تزریقی، گرانول پلی پروپلین بادی، گرانول PE، گرانول PP و... در کشور می باشد.

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟3

 

مزایا و معایب پلاستیک قابل بازیافت

بازیافت پلاستیک را اگر بخواهیم از نظر فوایدش بررسی کنیم می توان گفت سراسر نکات مثبت و فایده است. از جمله این که بازیافت پلاستیک سبب کاهش ضایعات پلاستیکی در محیط زیست اطرافمان می شود و طبیعتاً آلودگی بصری دیگر نخواهیم داشت. ضمن این که میزان دفن زباله های پلاستیکی و تخریب محیط زیست در اثر بجا ماندن ضایعات پلاستیکی در طول قرن ها، کمتر خواهد شد. همچنین با بازیافت پلاستیک می توان از تولید و انتشار گازهای گلخانه ای که به خاطر سوزاندن زباله های پلاستیکی به وجود می آیند، جلوگیری کرد. نکته ی آخر این که با بازیافت پلاستیک می توان مصرف سوخت های فسیلی و محصولات پتروشیمی را به حداقل رساند تا برای آیندگان میراث خوبی به جا بگذاریم.

بازیافت پلاستیک با آن که مزایای بیشماری دارد، معایبی نیز دارد خصوصاً اگر بازیافت پلاستیک به روش مکانیکی انجام شود که در بیشتر کشورها عمل بازیافت و تبدیل آن به گرانول بازیافتی به صورت مکانیکی و ماشینی صورت می پذیرد. اما برخی از معایب این کار اینست که بازیافت مکانیکی چندان قابل کنترل نیست چرا که دست بشر در آن دخیل نیست و نمی توان برخی موارد را به طور دقیق تر کنترل کرد. از جمله این که در بازیافت مکانیکی جرم مولکولی محصول پایین است و دلیل آن آسیبی ست که هنگام خرد کردن و آسیاب کردن پلاستیک به پلیمرها وارد می شود. هزینه بر بودن تفکیک پلاستیک ها و بازیافت مجدد آب و پسماند شست و شوی پلاستیک ها از دیگر معایب این کار است. بازیافت پلاستیک درست است که معایبی دارد، اما به دلیل اینکه در مجموع عملیست برای حفظ محیط زیست و نگه داری بهتر کره زمین، پس می توان گفت که مزایای آن بر معایبش چیره گشته و بازیافت پلاستیک و تبدیل آن به گرانول بازیافتی با روش های نوین و تکنولوژی های جدید قابل انجام است.

 

پلاستیک قابل بازیافت چیست و چگونه تولید می شود؟4

 

خرید گرانول پلاستیک

گرانول پلاستیک همانطور که گفتیم از ضایعات پلاستیک و مواد پلاستیک بازیافتی تولید می شود. هنگام خرید گرانول پلاستیک باید به سراغ فروشندگان معتبر رفته تا خیالتان بابت قیمت گرانول پلاستیک و همچنین استحکام و دوام آن راحت باشد.

 

جمع بندی

بازیافت پلاستیک به روشی گفته می شود که در آن زباله ها و ضایعات پلاستیکی جمع آوری و در کارخانجات بازیافت تفکیک می شوند و در نهایت به مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی یعنی گرانول تبدیل می گردند. گرانول تولید شده با این روش را گرانول بازیافتی می نامند و تفاوتی که با گرانول نو دارد در روش تولید و اینکه گرانول بازیافتی را برای محصولات پلاستیکی که با مواد غذایی سر و کار دارند استفاده نمی کنند. دوام پلاست یکی از تولیدکنندگان گرانول و گرانول بازیافتی در کشور می باشد. جهت اطلاع از قیمت گرانول و ثبت سفارش گرانول با کارشناسان دوام پلاست در ارتباط باشید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com