روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک
  • 08 خرداد 1402
  • بازدید: 954

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک

گرانول ها از اهمیت بسیاری در بین تامین کنندگان مواد اولیه صنایع برخوردار می باشند. به همین سبب انتخاب آن ها در دو مدل بازیافتی و نو کاربردی است. تهیه ی گرانول به روش های متفاوتی صورت می گیرد. گروه پژوهشی دوام پلاست در این مقاله سعی دارد تا شما را با گرانول بازیافتی و نحوه جمع آوری و بازیافت آن آشنا کند.

 

گرانول چیست؟

پلیمر ها در صنایع پتروشیمی تولید می شوند و در حالت ماده ی اولیه به صورت قرص های گرد و ریز می باشند. این مواد ریز و گرد را گرانول می گویند. این گرانول ها به دو نوع تقسیم می شوند. برخی از این گرانول ها از مواد نو می باشند و برخی دیگر از مواد بازیافتی تهیه شده اند. دوام پلاست تولید کننده و توزیع کننده انواع گرانول در کشور می باشد، برای اطلاع از قیمت روز گرانول و ثبت سفارش به سایت مجموعه مراجعه نمایید.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک

 

گرانول بازیافتی چیست؟

همانطور که گفتیم گرانول نام مدل خاصی از پلیمر نیست بلکه به شکل مواد اولیه آن که به صورت گرد تولید شده اند گفته می شود. این گرانول ها به دو صورت نو و بازیافتی وارد بازار می شوند. تولید گرانول بازیافتی به این شکل است که در ابتدا محصولات پلاستیکی بازیافتی را که با مواد اولیه پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی ترفتالات و دیگر پلاستیک ها تولید شده اند پیدا کرده و از آنها برای بازیافت استفاده می کنند. در ادامه بعد از پیدا کردن وسایلی که دارای مواد اولیه می باشند به سراغ تمیز کردن این پلاستیک ها می روند. بعد از شستشو نیز این پلاستیک ها را به گرانول در آورده و سپس آن ها را خشک می کنند. هنگامی که این گرانول ها بازیافت می شوند باید بدانید که مناسب برای ظروف غذایی، بهداشتی و دارویی نمی باشند.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک1

روش های جمع آوری پلاستیک بازیافتی

ضایعات پلاستیک می توانند در هنگام خرید، قیمت بسیار پایینی داشته باشند. اما کالایی که شما می توانید از این ضایعات پلاستیکی تولید کنید مطمئنا کالای با ارزش تری است. متاسفانه بازیافت پلاستیک با چیزی که در ذهن دارید کاملا متفاوت می باشد. در ایران با کمک نیروی انسانی و بدون استفاده از ماشین آلات صنعتی مدرن سعی در تفکیک زباله دارند. با آموزش درست مردم برای تفکیک زباله از مبدا می تواند بسیاری از این مشکلات از همان مبدا حل شود. متاسفانه مشکلات برای صنعتی شدن تفکیک زباله در ایران کم نیستند. نیاز به نقدینگی بالا و وجود نیروی انسانی جوان اما بدون اشتغال می تواند همگی با هم باعث بروز این اتفاق شود.
در ادامه برای تفکیک و جمع آوری درست و اصولی پلاستیک ها باید ابتدا با مدل های متفاوت این ظروف پلاستیکی آشنا شوید. اگر بتوانید هر نوع پلاستیک را با توجه به نوع گرانول استفاده شده برای تولید آن دسته بندی کنید، می توانید خیلی راحت تر مورد استفاده قرار دهید. پس یکی از راه هایی که می تواند در جمع آوری و تفکیک زباله به شما کمک کند دسته بندی کردن ضایعات پلاستیکی است.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک2

 

◘ پلاستیک شماره یک

اگر به برخی از پلاستیک ها دقت کرده باشید، زیر ظروف دارای اعداد و اشکال هندسی است که باید حتما به آن ها دقت شود. در مقالات قبل در مورد این اعداد و علائم به صورت کامل توضیح دادیم، برای شناخت بهتر پلاستیک های دارای اعداد و حروف مقاله "علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟" را مطالعه نمایید. ظروف شیشه ای پلاستیکی که عدد 1 در زیر ظروف شیشه ای آن ها می باشند معمولا به عنوان بطری های نوشابه و بطری آب معدنی استفاده می شوند.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک3

 

◘ بطری ها

ظروفی که در پایین آن ها عدد 2 درج شده باشد، معمولا بطری هایی هستند که برای بسته بندی مواد شوینده، انواع شامپو ها و کیسه های خرید و بطری هایی که برای نگهداری روغن استفاده می شوند به کار می روند. بطری های شماره 2 از جنس پلی اتیلن می باشند و این ماده می تواند بارها بازیافت شود. از ماده پلی اتیلن برای تولید انواع بسته بندی های غیر خوراکی استفاده می شود.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک4

پلی اتیلن pe

پلاستیک های شماره 4 نیز مانند پلاستیک های شماره 2 هستند. این دسته پلاستیک به دلیل سخت بودن بازیافت نوع آن، خیلی جوامع از بازیافت آن صرف نظر کرده اند. اما بازیافت این ماده می تواند منجر به تولید فرش و بطری هایی مانند بطری های مایع ظرفشویی و دستشویی شود. 

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک5

 

◘ پی وی سی

پی وی سی ها برای تولید انواع پوشش سس و عرقیجات و بسته بندی های شفاف استفاده می شوند اما بیشترین کاربرد آن ها در تولید انواع لوله ها با مقاومت بالا می باشد. البته برخی اوقات در تهیه بطری های روغن یا شامپو نیز کاربرد دارند. این دسته از پلاستیک ها بازیافت بسیار سختی دارند. داشتن یک فرآیند پیچیده برای بازیافت و استفاده مجدد از این نوع پلاستیک را برای تولید کننده بسیار سخت می کند. پی وی سی بعد از بازیافت به کف پوش و کابل های برق تبدیل می شود. مواد دارای پی وی سی دارای ماده ی خطرناکی می باشند که در هنگام سوزانده شدن و تماس با غذای داغ آزاد می شود.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک6

 

◘ درب های قوطی

این درب های قوطی که شاید زیاد جلب توجه نمی کنند از جمله مشکلاتی است که باعث آلودگی طبیعت و محیط زیست ما می شود. علامتی که این دسته از پلاستیک ها دارند pp می باشند. این دسته نیز قابلیت بازیافت دارند. از آنجایی که تفکیک زباله این درب های قوطی به درستی انجام نمی شود در موارد بسیار کمی بازیافت می شوند. 

◘ دسته ی متفرقه

یک دسته ای که می توانید در هنگام جمع آوری زباله داشته باشید دسته ی پلاستیک های متفرقه می باشد. این دسته پلاستیک به این شکل است که پلاستیک هایی را که نمی توانید در دسته های قبلی دسته بندی کنید در این دسته قرار بگیرند. این دسته می تواند شامل عینک های آفتابی و تجهیزات استفاده شده در لبتاب ها و گوشی های همراه باشد. این گروه معمولا بازیافت نمی شوند اما در صورت بازیافت آن ها را به تخته هایی برای انتقال وسایل تبدیل می کنند.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک7

 

انواع روش تولید گرانول بازیافتی

روش های مختلفی برای تهیه گرانول بازیافتی پلاستیک می باشد. شما باید دقت کنید که هر گرانول دارای چه مواد اولیه ای است و مواد اولیه متفاوت را از هم جدا کنید. در این قسمت ما انواع مختلفی از روش های تولید گرانول بازیافتی را به شما معرفی می کنیم.

1- گرانول بازیافتی رشته ای

این روش به دلیل سادگی در تولید آن با استقبال زیادی روبه رو شده است. برای تولید گرانول بازیافتی به صورت رشته ای ابتدا مواد بازیافتی را ذوب می کنند و سپس از دستگاه اکترود عبور داده می شوند. هنگامی که از این مرحله عبور کنند به صورت رشته ای و لوله ای شکل می گیرند و به قطعات کوچک گرانول تبدیل می شوند. در ادامه شما باید به خشک کردن مواد گرانول بازیافتی بپردازید تا شکل خود را به همان حالت گرانول های کوچک حفظ کنند. این مواد اولیه گرانول را به داخل استخر های آب هدایت کرده و از صافی عبور دهید. گرانولی که در روش رشته ای تهیه شده است دارای لبه های تیزی می باشد. این امر نشان دهنده کاهش کیفیت گرانول بازیافتی است. به همین علت هم از گرانول بازیافتی در تولید هر محصولی می توان استفاده کرد تنها برخی از محصولات پلاستیکی را با استفاده از گرانول های بازیافتی می توان تولید نمود. 

2- گرانول بازیافتی خشک

در این روش شما گرانول بازیافتی را مانند روش قبل به مواد مذاب تبدیل کرده سپس پلاستیک ذوب شده را از اکسترود عبور داده و به همان حالت مذاب به شکل گرانول برش می خورد. اما گرانول بازیافتی خشک به این شکل است که در مسیر برش دادن به وسیله مکش هایی خشک می شوند. بعد از آن گرانول ها را درون یک مخزن ریخته و به دلیل اختلاف فشار شما مشاهده می کنید که گرانول های سنگین تر ته نشین می شوند و گرانول های با کیفیت جدا می گردند. این روش تولید از دقت بیشتری برخوردار است و شما به این شکل دیگر نیازی به استفاده از گرانول نو ندارید چون گرانول های به دست آمده از این روش تفاوت چندانی با روش تولیدی گرانول نو ندارند.

3- گرانول بازیافتی با برش رینگ آبی

در این روش تا قسمت عبور دادن از صافی مشابه دو روش قبلی می باشد و تنها تفاوت آن در مرحله خشک کردن آن است. در این روش گرانول های تولید شده با استفاده از نیروی گریز از مرکز و آب سرد اطراف مخزن باعث سرد شدن مواد و سپس خشک شدن گرانول می شود. در این روش گرانول ها نمایی به شکل یک دانه عدس دارند.

4- گرانول بازیافتی با استفاده از سیستم برش زیر آب

در این روش تولید نیز تا مرحله ی عبور از صافی مانند روش های قبلی عمل می شود. در این روش مواد تولید شده هنگامی که از زیر آب عبور داده می شوند برش می خورند. اما گفتنی است که این سیستم تولید گرانول هزینه بسیار بالایی دارد و تنها زمانی به صرفه خواهد بود که ظرفیت تولید محصولات شما بالا باشد.

 

تولید گرانول بازیافتی با کیفیت بالا

در این قسمت روش های جمع آوری پلاستیک ها و مراحل تولید گرانول بازیافتی را در مرحله جمع آوری و رساندن آن به مرحله تولید گرانول جدید توضیح خواهیم داد.

• جمع آوری پلاستیک

در اولین مرحله ای که برای تولید گرانول با آن روبه رو هستید، جمع آوری پلاستیک ها از طبیعت می باشد. از بین این پلاستیک ها اغلب سعی می شود پلاستیک هایی جداسازی شوند که دارای مشکل نباشند و راحت تر تمیز شوند. پلاستیک ها از موادی مثل پلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته می شود پس سعی کنید در هنگام جمع آوری پلاستیک ها به نوشته های روی آن بیشتر توجه کنید.

• دسته بندی کردن

بعد از جمع آوری پلاستیک های گوناگون شما باید آن ها را دسته بندی کنید. دسته بندی و مرتب کردن پلاستیک ها باعث می شود که دریابید با توجه به نوع پلاستیک ها قرار است چه نوع گرانولی داشته باشید.

• تمیز کردن

پلاستیک هایی را که جمع آوری کرده اید را باید حتما به درستی شستشو دهید و ضایعات را از آن ها جدا کنید. اگر به ماده ی اولیه و پلاستیک مرغوب علاقه مندید باید این مراحل گفته شده را حتما با دقت انجام دهید.

 

روش‌های جمع‌آوری و بازیافت گرانول پلاستیک8

 

انواع کاربرد گرانول بازیافتی

گرانول های بازیافتی کاربردهای زیادی می تواند داشته باشند. ظروف آشپزخانه ای که به طور مستقیم با مواد غذایی سرو کار نداشته باشد. بسته بندی های زیبایی که برای لباس ها و و سایل استفاده می شود. انواع لوله های پلاستیکی که می توانند کاربرد های متفاوتی داشته باشند. بطری های پلاستیکی که برای تولید ظروف مناسب برای انواع شامپو ها یا مواد شوینده استفاده می گردند یا برای طراحی برخی از اجزای داخلی خودروها کاربرد دارند. اسباب بازی هایی که مناسب برای کودکان بالای 5 یا 6 سال می باشند.
از کاربرد های دیگر گرانول می توان در صنایع برق و صنعت راه و شهرسازی اشاره کرد. با استفاده از گرانول بازیافتی می شود انواع روکش های کابل در سایز های متفاوت تولید کرد. این کابل ها نیاز به یک روکش پلاستیکی بسیار مطمئن و امن دارند تا در برابر گرما و سرما مقاوم باشد. در صنایع راه و شهرسازی نیز می توان به عنوان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آسفالت و بتن استفاده کرد. اضافه کردن گرانول به آسفالت و بتن می تواند باعث بالا رفتن استحکام آن ها شود. هر چه کیفیت این گرانول های بازیافتی بالا باشد باعث دوام و استحکام بیشتر آسفالت و بتن می شود.

 

عوامل موثر در قیمت گرانول بازیافتی

همانطور که می دانید گرانول ها به عوامل زیادی از لحاظ قیمتی بستگی دارند. برای زیبایی محصولاتی که تولید می شوند نیاز است تا کمی رنگ به آن اضافه شود. اضافه شدن این رنگ بر روی قیمت این گرانول ها تاثیر می گذارد.

1- نوع پلاستیک مصرفی

هنگامی که قصد دارید از پلاستیک های بازیافتی استفاده کنید باید حتما ضایعات آن را نیز از آن جدا کنید. این کار باعث می شود تا کیفیت گرانول بازیافتی تولیدی شما بیشتر شود. قیمت گرانول بازیافتی به نسبت قیمت گرانول نو بسیار پایین تر است.

2- رنگ مصرفی

یکی از تاثیر گذارترین مواردی که در بحث قیمت باید به آن اشاره شود، اضافه کردن رنگ می باشد. پلاستیک تولید شده از گرانول بازیافتی که بدون رنگ باشد، گران ترین گرانول است. بعد از پلاستیک های بی رنگ، پلاستیک هایی که دارای رنگ های روشن می باشند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. رنگ های بسیار تیره نیز از لحاظ قیمتی در مرحله آخر قرار می گیرند و ارازن تر هستند.

 

خرید گرانول بازیافتی

همانطور که مشاهده می کنید در کشور ما انواع گرانول ها چه از لحاظ کیفیتی و چه از لحاظ نوع پلاستیک بکاربرده شده برای تولید آن ها در دسترس صنایع وجود دارد. همانطور که قبلا هم گفتیم هنگامی که نام گرانول بازیافتی شنیده می شود شاید مخاطب فکر کند که این گرانول، محصول با کیفیت تولید نخواهد کرد. اما اینطور نیست. با روش هایی که ما در این مقاله برای تولید گرانول بازیافتی به آن اشاره کردیم می توانید گرانول با کیفیت داشته و به دست مشتریان برسانید. بعضی از مواد پلیمری در ساخت پلاستیک ها را می توانید چندین بار به چرخه ی بازیافت برگردانید.

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید گرانول های بازیافتی نیز مانند گرانول های نو می توانند بسیار کاربردی باشند. صرف اقتصادی این گرانول ها بازیافتی بالا است. به همین علت هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان معمولا در تلاش اند تا از گرانول های بازیافتی مناسب استفاده کنند. شرکت دوام پلاست، با ارائه بهترین گرانول برای تهیه پلاستیک، می تواند به مشتریان عزیز در تهیه و تولید محصول پلاستیکی دلخواه کمک کند. شما برای دریافت مشاوره و راهنمایی در انتخاب رنگ و نوع گرانول می توانید از خدمات شرکت دوام پلاست استفاده کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com