علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟
  • 19 آبان 1401
  • بازدید: 3034

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟

علائم روی ظروف پلاستیکی را دیده اید؟ شاید بسیاری از شما در هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی به علائمی که در زیر ظرف حک شده دقت نکرده باشید و براساس میزان دانش و آگاهی خود، از ظرف پلاستیکی مورد نظرتان استفاده کرده باشید. اما بهتر است بدانید که همه ی ظروف دارای استاندارد یکسان نیستند و مورد مصرف هرکدام می تواند متفاوت باشد. در این مقاله از دوام پلاست قصد داریم به سوالاتی نظیر علائم ظروف پلاستیکی چه معنا و مفهومی دارند؟ و علائم بازیافت روی ظروف پلاستیکی چه معنایی دارد؟ پاسخ دهیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟

 

علائم ظروف پلاستیکی چه معنا و مفهومی دارند؟

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی این موضوع هستند که همه ی ظروف پلاستیکی را نمی توان مثل هم استفاده کرد. به عنوان مثال همه ی ظروف پلاستیکی قابلیت شست و شوی در ماشین ظرف شویی یا استفاده در فریزر و ... نیستند. با توجه به این که امروزه ظروف پلاستیکی جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان هاست، پس بهتر است روش صحیح استفاده از آن ها را نیز بدانیم تا خدایی نکرده ناخواسته موجب بیماری در خود یا اعضای خانواده نگردیم. اما یادگیری همه ی این علائم ممکن است سخت باشد و شما را سردرگم کند. برای همین در این مقاله سعی شده اصلی ترین، مهم ترین و پرکاربردترین علائم را برای شما گردآوری کنیم. ازجمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟2

 

◘ ظروف قابل استفاده برای مواد غذایی

علامت چنگال و لیوان یا همان جام به این معنیست که می توان از ظرف مورد نظر برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد. حتی الامکان سعی کنید برای نگهداری مواد غذایی خود از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید ولی اگر مجبور شدید از ظروف پلاستیکی برای نگهداری یا سرو مواد غذایی خود استفاده کنید حتماً دقت داشته باشید که این علامت یعنی همان علامت چنگال و جام، روی ظرف حک شده باشد. چرا که هرگاه این علائم روی ظروف پلاستیکی شما وجود داشت نشان دهنده ی این است که ظرف مورد نظر برای سلامت انسان بی خطر است.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟3

 

◘ ظروف بدون بیسفنول آ

بیسفنول آ یا BPA نوعی ماده شیمیایی صنعتی است که به ویژه در تولید محصولات پلاستیکی جنس پلی کربنات از جمله ظروف نگهداری مواد غذایی و مایعات خوراکی (مثلا بطری آب) کاربرد دارد. گفته می شود که BPA  می تواند از ظرف به ماده غذایی یا نوشیدنی داخلش راه پیدا کند. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهند که ماده شیمیایی بیسفنول‌ آ در سقط جنین، بیماری های جفت نوزاد و بروز پیامدهای منفی پس از تولد، نقش دارد. امروزه اثرات نامطلوب بیسفنول‌ آ بر سلامتی به طور گسترده تری شناخته شده اند. بنابراین شرکت ها به استفاده از مواد شیمیایی جایگزین برای تولید محصولات پلاستیکی یعنی بطری های آب و ظروف غذا روی آورده اند و اغلب روی آن ها برچسب «بدون بیسفنول آ» می زنند. دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول در کشور است و در واقع می توان گفت که یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه ی ظروف پلاستیکی می باشد.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟4

 

◘ ظروف قابل استفاده در مایکروویو

معنی علامت ها روی ظروف پلاستیکی زمانی اهمیت خود را بسیار نشان می دهند که شما می خواهید ظرف حاوی غذا را داخل مایکروویو قرار دهید. چند خط موجی شکل که نشان دهنده ی تابش مایکروویو می باشد بیانگر این است که ظرفی که در دست دارید قابل استفاده در مایکروویو می باشد. اگر هنگام قرار دادن ظروف پلاستیکی داخل مایکروویو به نبود این علامت توجه نکنید، زمانی که ظرف در معرض امواج مایکروویو قرار می گیرد پلیمرهای آن تجزیه شده و ترکیبات خطرناک ناسالم تولید می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند و موجب بروز بیماری هایی نظیر سرطان می گردنند. علائم روی ظروف پلاستیکی را اگر جدی نگیریم حتی ممکن است ظرف نامناسب مایکروویو باعث آتیش گرفتن و یا آسیب زدن به دستگاه شوند. ظروف قابل استفاده در مایکروویو به گونه ای ساخته شده اند که بر اثر حرارت مایکروویو ذوب نمی شوند و حجم مواد شیمیایی که از خود آزاد می کنند نیز بسیار ناچیز است. البته بهتر است همین ظروف پلاستیکی مناسب مایکروویو را نیز فقط یک بار درون دستگاه قرار دهید چرا که در نهایت ظرف پلاستیکی ست و باز هم ممکن است ماده شیمیایی از خود بروز دهد.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟5

 

◘ ظروف قابل استفاده در فریزر

علائم ظروف پلاستیکی چه معنا و مفهومی دارند؟ تا اینجای مقاله با مفهوم برخی از این علائم آشنا شدید. اما علامت دیگری که باید به اندازه ی علامت مایکروویو به آن دقت کرد، علامت کریستال یخ می باشد و بیانگر این است که ظرف پلاستیکی مورد نظر شما امکان نگهداری مواد غذایی در فریزر را دارد. حال چرا این علامت مهم است؟ به دلیل این که بعضی مواد پلاستیکی در دمای زیر صفر دچار تغییرات می شوند که وقتی دوباره به دمای اتاق بر می گردند ترکیب های ناسالمی از خود بیرون می دهند که برای سلامت انسان بسیار خطرناک و سرطانزا می باشند. معنی علامت ها روی ظروف پلاستیکی یک بار دیگر اهمیت خود را نشان داد. اگر قصد داشتید که پس از یک مهمانی و دورهمی که در منزل خود برگزار کردید، سوپ یا خورشت و یا سایر مواد غذایی دیگر را در فریزر نگهدارید تا بار دیگر از خوردن آن ها لذت ببرید، حتماً ظروفی را انتخاب کنید که علامت کریستال برف یا همان دانه های برفی روی آن حک شده باشد.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟6

 

◘ ظرف قابل شست و شو در ماشین ظرف شویی

گرانول مناسب ظروف پلاستیکی چیست و از کجا می توان تهیه کرد؟ برای دانستن این موضوع می توانید با مشاوران دوام پلاست تماس حاصل فرمایید و یا از طریق وب سایت دوام پلاست از قسمت مشاوران سوالات خود را بپرسید. علامت دو دایره با خطوط مورب بیانگر این موضوع هستند که ظرف پلاستیکی مورد نظر شما قابلیت شست و شوی در ماشین ظرف شویی را دارد. شاید به نظر این علامت چندان مهم نباشد ولی زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که بدانید برخی ظروف پلاستیکی اگر در دمایی بالاتر از حد نرمالش و یا در مجاورت شوینده های خاصی قرار بگیرند ممکن است آسیب ببینند و یا ذوب شوند. علائم روی ظروف پلاستیکی فقط برای حفظ سلامت مواد غذایی داخل آن نیست بلکه یکی از دلایل آن افزایش طول عمر ظرف است. اگر می خواهید ظروف پلاستیکی محبوبتان برای چند سال در آشپزخانه شما باشند به هیچ وجه بدون چک کردن این علامت آن ها را داخل ماشین ظرف شویی قرار ندهید و یا حتی اگر ظرف شما این علامت را داشت باز هم سعی کنید آن را در طبقه ی بالای ماشین ظرف شویی بگذارید تا حرارت المنت دستگاه روی آن اثر کمتری داشته باشد.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟7

 

◘ حداکثر و حداقل دمای قابل تحمل ظرف

علامت PP روی ظروف پلاستیکی به معنای این است که ظرف مقاومت دمایی بالایی دارد ولی لزوماً مناسب استفاده برای غذاهای داغ یا نوشیدنی های داغ نیستند. علامتی که دارای دو عدد به صورت کسر مشخص شده که انتهای آن ها به سانتی گراد (C) ختم می شود بیانگر این است که ظرف تا چه میزان دمایی را می تواند تحمل کند. اساساً حداکثر و حداقل دمایی که می تواند آن ظرف متحمل شود و آسیب نبیند و یا موجب آسیب به مواد غذایی داخل آن نگردد، می باشد. علامت PP را گفتیم و در مقابل علامت PET روی ظروف پلاستیکی به معنای این است که ظرف مقاومت دمایی کمتری دارد. علائم روی ظروف پلاستیکی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. این ظروف به دلیل جنس آن ها، سفت و مقاوم در برابر ضربه و همچنین با دوام و به صرفه می باشند. ظروف پلاستیکی حجم زیادی را می توانند تحمل کنند اما لزوماً همه ی آن ها یک دمای یکسان را نمی توانند متحمل شوند. از این رو، برای هر ظرف حداکثر و حداقل دمایی را که می تواند تحمل کند و آسیب نبیند را مشخص کرده اند.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟1

 

علائم بازیافت روی ظروف پلاستیکی چه معنایی دارد؟

علائم روی ظروف پلاستیکی فقط به همین مدل اشکال ختم نمی شوند. یک سری علائم روی ظروف پلاستیکی حک شده که به آن ها علائم بازیافتی می گویند. این علائم که از عدد 1 تا 7 شماره گذاری شده اند در واقع کد شناسایی جنس پلاستیک بکار رفته در ظروف هستند. این علامت ها به شکل یک مثلث با سه فلش روی اضلاعشان و یک عدد که در وسط مثلث قرار دارد، مشخص شده اند. فلش ها که به صورت نمادین هستند و به معنای مراحل جمع آوری، بازیافت و تولید مجدد پلاستیک می باشند. عدد وسط مثلث هم گویای ماده شیمیایی تشکیل دهنده ی پلاستیک است و هر عدد معنای خاصی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

1- PET یا PETE به معنای پلی اتیلن ترفتالات

این ماده بیشتر برای ظروف یکبار مصرف استفاده می گردد و اغلب شفاف و بادوام هستند و به راحتی سوراخ نمی شوند. به این معنی که می توانند از مواد غذایی شما در برابر آلودگی های خارجی محافظت کنند. البته این موضوع را باید بدانید، هنگامی که پلی اتیلن ترفتالات ایمن برای مواد غذایی در معرض دمای بالا قرار گیرد، می تواند آلاینده هایی نظیر آنتیموان را وارد غذاهای شما کند. چرا که این ظروف از مواد مختلفی ساخته شده اند و همین موضوع باعث می شود تا باکتری ها و میکروب ها به سرعت جذب آن شوند و همین امر می تواند باعث شود که این ظروف جزو ظروف کم خطر قرار گیرد. ولی خوراکی های سرد مانند سالاد و غذاهای آماده را می توان در ظروف پلی اتیلن ترفتالات PET بسته بندی و نگهداری کرد.
ازجمله کاربردهایی که پلی اتیلن ترفتالات در صنعت پلاستیک دارد را می توان به ظروف بسته بندی اشاره کرد مانند: بطری نوشیدنی، بطری آب، بطری دهان شویه، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس، بطری آبمیوه، بطری روغن های مایع. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی همچون: تولید کیسه خرید، نخ، مبلمان، فرش، قاب سازی، تسمه، کفش های ورزشی، الیاف پلی استر، چمدان، کاپشن، کیسه خواب، قطعات خودرو بر می گردند. خرید گرانول برای ظروف پلاستیکی کم خطر یا بی خطر را می توانید از طریق وب سایت دوام پلاست انجام دهید. یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در دوام پلاست تماس حاصل فرمایید.

 

2-  HDPE به معنای پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین یا HDPE را در مقالات گذشته به طور کامل توضیح دادیم. می توانید برای اینکه در مورد پلی اتیلن سنگین اطلاعات بیشتری کسب کنید اینجا کلیک کنید. ظروفی که با HDPE تولید شده باشند شفافیت کمی دارند و اغلب مات هستند. چنین محصولاتی به پلاستیک سفت تر برای بسته بندی خود نیاز دارند. این نوع پلاستیک قابل بازیافت است و معمولاً برای ساخت لوله های زه کشی خودکار و کاشی های کف نیز به کار می رود. این محصولات را مجدداً می توان بازیافت کرد اما برای استفاده ی مجدد نگهداری مواد غذایی مناسب نیستند ولی جزو ظروف کم خطر محسوب می گردند. اما همانطور که گفته شد فقط برای یک بار استفاده مواد غذایی که از طریق کارخانه صورت می گیرد مناسب است.
ازجمله کاربردهایی که پلی اتیلن سنگین در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید ظروفی همچون: بطری های مات شیر، آبمیوه، روغن های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روغن موتور، کیسه زباله یا خرید، و بسته بندی ماست و کره اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید بطری شوینده های لباس، بطری روغن، خودکار، مخازن زباله و بازیافت، کفپوش، لوله، تخته، نیمکت، میز و صندلی مسافرتی، حصار، و صندوق های پست بر می گردند.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟8

 

3- PVC به معنای پلی وینیل کلراید

معنی علامت های روی ظروف پلاستیکی که همراه با عدد 03 هستند، مربوط به ظروف PVC است. این ماده پلاستیکی به عنوان پلاستیک سمی هم شهرت دارد. چرا که پلی وینیل کلراید حاوی سمومی است که در طول چرخه زندگی روی آن ایجاد می شوند. بنابراین استفاده مجدد آن‌ در مواد غذایی عاقلانه نیست. نرخ بازیافت پی وی سی یا پلی وینیل کلراید نیز پایین است و از مضرترین ظروف برای محیط‌زیست محسوب می شوند. از میزان ایمنی این ماده پلاستیکی می توان گفت، خطرناک به دلیل وجود کلرین. از تماس مواد غذایی گرم با این نوع پلاستیک و یا سوزاندن آن جداً خودداری شود.
ازجمله کاربردهایی که PVC در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید ظروفی همچون: بطری های شیشه پاک کن، روغن های خوراکی، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روکش سیم ها و کابل ها، وسایل پزشکی، لوله کشی، شلنگ های آب، پنجره ها اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: ساخت عرشه کشتی، قاب سازی، گلگیر خودرو، کابل، سرعت گیر، کفپوش، هشدار دهنده های جاده ای، و تشک بر می گردند.

 

4- LDPE به معنای پلی اتیلن سبک

علائم روی ظروف پلاستیکی برای کمک به محیط زیست نیز می باشند. پلی اتیلن سبک یا کم چگالی همان کیسه های پلاستیکی مورد استفاده شما در خریدهای روزمره است که از سوپرمارکت محلی خود تهیه می کنید. استفاده از آن نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شود، اگرچه به طور معمول قابل بازیافت نخواهد بود. این پلاستیک ها بسیار نازک تر هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض دماهای بالا مانند حرارت مایکروفر ذوب می شوند یا بخارات سمی منتشر می کنند. با استفاده از کیسه های پارچه ای بازیافتی برای نگهداری مواد غذایی، سهم خود را برای کاهش مصرف این نوع پلاستیک مخرب محیط‌زیست ادا کنید. ازجمله کاربردهایی که LDPE در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری هایی که باید قابل فشرده شدن و انعطاف پذیر باشند، کیسه های نان، بسته بندی مواد غذایی یخ زده، روکش لباس ها، کیسه های خرید، مبلمان، کیسه جاروبرقی، و فرش اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید سطل زباله، مخازن کمپوست، قاب سازی و کفپوش بر می گردند.

 

5- PP به معنای پلی پروپیلن

برای اطلاعات بیشتر در مورد پلی پروپیلن PP می توانید مقاله تکمیلی آن را مطالعه بفرمایید. ظروف پلی پروپیلن یا PP به طور گسترده در صنایع غذایی و مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. این ظروف بسیار مستحکم هستند و می توانند در برابر ضربه مقاومت نمایند. این ویژگی ها، ظروف پلی پروپیلن را برای حمل و نقل غذا ایده آل می کنند. این ماده قابل بازیافت مانند اکثر پلاستیک ها، در برابر نشت مقاومت خواهد کرد. همچنین قدرت پلی پروپیلن برای تحمل دمای سرد و گرم، بسیار بالا است تا بتوانید انواع وعده های غذایی را در آن ها بسته بندی کنید. ازجمله کاربردهایی که پلی پروپیلن در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی، و بطری شربت های دارویی اشاره کرد. پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی همچون: ساخت چراغ های چشمک زن، کابل های باطری، باطری خودرو، یخ شکن، جارو دستی، برس مو، پالت، و سطل زباله بهره برد. البته این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت می شود. چنانچه برخی از مراکز بازیافت اقدام به این کار کنند می توان از آن جهت تولید محصولاتی که نام برد استفاده کرد.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟9

 

6- PS به معنای پلی استایرن

معنی علامت های روی ظروف پلاستیکی که همراه با عدد 06 هستند، مربوط به ظروف پلی استایرن است. پلی استایرن به ظروف پلاستیکی سبک و اغلب ارزان قیمتی گفته می شود که عمدتاً در غذای بیرون بر استفاده می گردند. پلی استایرن را به هیچ وجه نباید درون مایکروفر قرار داد. زیرا هنگام گرم شدن در مایکروویو ایجاد سم می کند و بر سلامت و سیستم تولیدمثل انسان تأثیر مخرب می گذارد. البته ظروف پلی استایرن را می توان برای ذخیره مواد غذایی در فریزر استفاده کرد. علاوه بر این، بازیافت پلی استایرن دشوار است، بنابراین توصیه می گردد که در بیرون برها به جای آن، از ظروف دیگری استفاده شود. ازجمله کاربردهایی که PS در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها، و کاور سی دی اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید عایق حرارتی، کلید پریز، شانه تخم مرغ، دریچه کولر، خط کش، بسته بندی از جنس استایروفوم بر می گردند. بازیافت این نوع پلاستیک به سختی انجام می گیرد.

 

7- other به معنای پلاستیک ترکیبی از انواع پلاستیک

ظروف پلاستیکی که دارای علامت OTHER هستند برای سیستم ایمنی بدن مضر بوده و باعث ایجاد اختلال در هورمون ها می شوند. بنابراین سعی کنید برای خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی ها از ظروفی که دارای این علامت هستند استفاده نکنید یا بعد از یک بار استفاده آن ها را دور بیاندازید. نتایج برخی از تحقیقات بیانگر احتمال خطرناک بودن این نوع پلاستیک برای سیستم هورمونی بدن می باشد. ازجمله کاربردهایی که این ترکیب در صنعت پلاستیک دارد را می توان به تولید محصولاتی همچون: بطری های آب ١٠ و ٢٠ لیتری، ابزارهای ضد گلوله، عینک های آفتابی، دی وی دی ها، قطعات کامپیوتر، علائم ترافیکی، نایلون اشاره کرد. همچنین ظروفی که با این ماده پلاستیکی تولید می شوند پس از بازیافت به چرخه ی استفاده در مواردی مانند: تولید صفحات و تخته های پلاستیکی و محصولات سفارشی بر می گردند.

 

علائم روی ظروف پلاستیکی نشان دهنده ی چیست؟10

 

جمع بندی

علائم روی ظروف پلاستیکی همگی معنا و مفهومی دارند که با دانستن آن ها به سلامت خود و اطرافیانتان می توانید کمک کنید. بعضی علائم برای طرز صحیح استفاده از ظروف پلاستیکی هستند که با آگاهی از آن ها هم به سلامت خود کمک می کنید هم باعث افزایش طول عمر ظروف پلاستیکی خود می شوید. دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول برای تولید محصولات پلاستیکی در کشور می باشد. برای دیدن محصولات ما لطفا اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com