گرانول چیست و همه آنچه که در باره ی گرانول ها باید بدانید
  • 09 خرداد 1401
  • بازدید: 1697

گرانول چیست و همه آنچه که در باره ی گرانول ها باید بدانید


گرانول چیست؟

برای فعالان حوضه ی صنعت پلاستیک واژه ی گرانول بسیار نام آشنا می باشد. اما در حقیقت گرانول شکلی از مواد پلیمری است که این مواد به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. بر خلاف باورهای غلطی که تصور میکنند گرانول نوعی ماده ی پلیمیری است!


برای تولید محصولات پلاستیکی گرانول لازم است؟

خرید گرانول اساسی ترین مرحله برای تولید به موقع یک محصول پلاستیکی است. گرانول ها که بصورت دانه دانه هستند در حقیقت برای تولید مواد پلاستیکی می بایست از گرانول ها استفاده شود. اگر بخواهیم که تولید مواد پلاستیکی را توضیح دهیم پس از ذوب گرانول ها محصول پلاستیکی به روش های تزریقی، بادی و البته دورانی تولید می شود. حال هرچه از گرانول بیشتری استفاده شود محصول سنگین تر و ضخیم تر خواهد شد. که تماما در این باره در ادامه ی مقاله خواهیم پرداخت.

 

چرا گرانول های محبوب تولید کنندگان پلاستیک هستند؟

همانطور که در پاسخ به سوال گرانول چیست؟ گفته شد، گرانول شکلی از ماده ی اولیه ی پلاستیک است که طی فرایندی تغیر شکی داده و بصورت گلوله هایی ریز و زیبا آماده ی استفاده در کارخانجات تولید کننده مواد پلاستیکی هستند. اما این شکل گرانول که بصورت دانه ای هستند، چه ویژگی ممتازی نسبت به پودرها دارند؟ پودرها به راحتی قابل پخش شدن در هوا بودند و سبب آلودگی هوا در محیط کارخانه می شدند، هدر رفت و هزینه ی تمام شده محصول را بیشتر می کردند. اما تمامی این مشکلات در گرانول ها مرتفع شده و علاوه بر اینکه سیستم ها و تجهیزات شکل دهی پلاستیک با گرانول ها سازگاری بهتری دارند، دیگر تولیدکننده ها هم تمایلی به استفاده از حالت پودری ندارند.

 

چرا گرانول سازی اهمیت دارد؟

همه میدانیم که دفع زباله ها و تبدیل آنها به یک محصول کاربردی دغدغه ی بشر از دیرین تا الان بوده. بر همین اساس بازیافت ضایعات پلاستیک و تبدیل آنها به گرانول هایی که قابلیت استفاده ی مجدد در صنعت و تولید محصولات پلاستیکی از نکات بسیار با اهیمت گرانول ها می باشد. و چیزی که امروزه به وفور و با ارزشی کم یافت می باشد ضایعات پلاستیکی و لاستیک ها هستند. که
1- علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست کمک می کنند
2- ایجاد ارزش افزوده ی بالا
3- کمک به زیبا سازی شهری
و...

 

مواردی که گرانول استفاده می شود :

در تولید و ساخت کف پوش ها
سوخت اصلی کوره ها
آسفالت و بتن
جایگزین رنگ
ماده اصلی لاستیک سازی
استفاده در صنعت برق
در و پنجره سازی (پروفیل ها)
داکت برق
کابینت و کمد
و از همه مهمتر و پرکاربردتر تولید پلاستیک
تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی که لزومی برای استفاده از پلاستیک های دست اول که تهیه آنها مستلزم صرف هزینه بالایی است، وجود ندارد.

 

تقسیم بندی گرانول :

1- تقسیم بندی گرانول براساس ترکیب سازنده ی آنها یا پایه ی پلیمری آنها است.

1-1- گرانول پلی اتیلن
1-2- گرانول پلی پروپیلن
1-3- گرانول پلی کربنات

2- تقسیم بندی گرانول براساس قالب گیری و تولید محصول

2-1- قالب گیری تزریقی
2-2- قالب گیری بادی
2-3- قالب گیری دورانی

3- تقسیم بندی گرانول براساس نو و یا بازیافتی

 

گرانول چیست و همه آنچه که در باره ی گرانول ها باید بدانید

گرانول پلی اتیلن

ساختار مولکولی گرانول پلی اتیلن بگونه ای است که با تغییر در طرز قرار گیری شاخه های پلیمری انواع مختلفی از گرید های پلی اتیلن بصورت چهار نوع: سبک، متوسط، سنگین و با وزن مولکولی بسیار سنگین تشکیل می شود. با توجه به روش های تولیدی که در بالا به آن اشاره شد، تقسیم بندی گرانول پلی اتیلن بصورت زیر می باشد :
گرانول سبک تزریقی
گرانول سنگین تزریقی
گرانول سنگین بادی
گرانول پلی اتیلن سبک خطی

گرانول پلی پروپیلن

گرانول پلی پروپیلن یا گرانول پ پ ( گرانول pp  ) گفته می شوند. دارای ساختاری توپی بوده. گرانول پلی اتیلن دومین ترموپلاستیک پرمصرف است، به دو دسته ی هموپلیمر و کوپلیمر تقسیم می شوند.
هموپلیمر یا پ.پ نساجی، از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن به تنهایی تولید می شود.         
کوپلیمر یا پ.پ شیمیایی، از پلیمریزاسیون پروپیلن به همراه کومونومر اتیلن تولید می شود.

گرانول پلی کربنات

گرانول پلی کربنات نوعی از پلیمرهای شفاف است که بدلیل همین ویژگی خاص همچون شفافیت و انتقال نور که دارد، در ساخت وسایل خاص و البته مختلف استفاده می شود.
این کاربری های خاص می تواند محصولات تولید شده به کمک پلی کربنات را ارزشمندتر و البته گرانتر نماید. محصولاتی همچون: چراغ خودروها، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات مصرفی و… استفاده می شود. اما یکی از نقاط ضعف این گرانول : شکنندگی و عدم مقاومت در برابر ترک خوردگی است.

 

خط تولید گرانول :

تولید گرانول به دو روش انجام می گردد :

روش اول: تولید گرانول بصورت رشته ای

 پس از فرایند ذوب مواد پلاستیکی در دستگاه اکسترودر، بصورت فشاری که وارد می شود مواد مذاب از صافی های فلزی بشکل رشته هایی خارج شده و پس از عبور استخر آب، سریعا سرد و در نهایت به کمک دستگاه آسیاب تکه تکه شده و در بخش پایانی خشک می شوند. در ایران تولید گرانول به این روش به دلیل آسانتر بودن و ارزانتر بودن تجهیزات و دستگاه ها در تولید و تهیه آن بیشتر هم استفاده می شوند.
این روش ساده بوده اما گرانولهای تولید شده با آن شباهتی به گرانول‌های مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه‌های تیز و خرده های پلاستیک هست.

روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک

در این روش پلاستیک‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخهای ریزی خارج می شود و به همان شکل مذاب بوسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش می خورد و همزمان بوسیله ی یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک می شود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشار شده و بر اثر این افت فشار گرانول‌ها که سنگین ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج می شود.

 

تفاوت بین گرانول نو و بازیافتی

از عوامل مهم و تعیین کننده ی در قیمت گرانول و کیفیت گرانول، مواد پتروشیمی اولیه ای است که گرانول با آن تولید می گردد. که به دو طریق مواد پتروشیمی نو و یا مواد بازیافتی تولید می شوند.
با اینکه هرچه مواد بازیافتی، در مرحله ی جمع آوری و تفکیک مواد بازیافتی به درستی و با رعایت اصول از یکدیگر جدا شوند، این مساله بسیار واضح و مبرهن است که قیمت روز گرانول نو و همچنین کیفیت گرانول ساخته شده از مواد اولیه غیر قابل قیاس با گرانول بازیافتی نخواهد بود.

 

عواملی که بر کیفیت گرانول موثر هستند؟

1- کیفیت مواد
که عموما به دو دسته نو و بازیافتی تقسیم می شوند.

2- دستگاه گرانول ساز

3- خط تولید گرانول
نیروهای انسانی از جمله عواملی هستند که در این بخش تاثیر مستقیم بر کیفیت گرانول می گذارند.

4- رنگ گرانول
هرچه گرانول بی رنگ تر، کیفیت آن بیشتر

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com