گرانول تزریقی چیست؟
  • 30 خرداد 1401
  • بازدید: 2268

گرانول تزریقی چیست؟

درباره گرانول تزریقی

افرادی که در صنعت پلاستیک و پلیمر فعالیت می کنند به احتمال زیاد اسم گرانول را شنیده اند و آشنایی اندکی درباره آن دارند. وجود گرانول از آن جایی شروع شد که با پیشرفت علم و تکنولوژی روش ها و دستگاهای مختلفی برای تولید محصولات پلاستیکی بوجود آمد و همین امر سبب شد تا سوالی برای افراد پیش بیاید که ماده اولیه برای این دستگاهای جدید به چه صورت باید باشد از طرفی این مواد اولیه به صورت پودر و یا گرانولی پرک وجود داشت که در این بین شکل گرانولی مورد استقبال قرار گرفت.
معمولا برای افرادی که آشنایی کمی در حوزه پلیمر و پلاستیک دارند یک تصور غلط از گرانول ها برایشان وجود دارد زیرا اغلب تصور می کنند که گرانول ها نوعی ماده پلیمری اند. اولین و مهمترین نکته در رابطه با این موضوع باید بدانید این است که گرانول اسم پلیمر خاصی نیست تنها شکلی از پلیمر است. یعنی فقط از حالت پودری به شکل دانه دانه در آمده اند که کاربرد های مختلف داشته و برای مصارف متفاوتی به کار گرفته می شوند.

 

گرانول تزریقی چیست؟

ممکن است برای خیلی از افراد سوال پیش بیاید که گرانول چیست؟ گرانول هایی که در صنعت پلاستیک و پلیمر مورد استفاده قرار گرفته اند دارای انواع مختلفی هستند مثل پلی اتیلین، پلی پروپیلین، گرانول پلی کربنات و سایر گرانول های متداول. ازطرفی به دلیل طرز قرار گرفتن شاخه های پلیمری در پلی اتیلن، گریدهای مختلفی را تشکیل می دهند. مهمترین گریدهای پلی اتیلن: گرانول سبک تزریقی، گرانول سنگین تزریقی، گرانول سنگین بادی و گرانول پلی اتیلن سبک خطی در این مقاله می خواهیم در رابطه به گرانول های تزریقی و کاربردهای آن بپردازیم.

 

گرانول تزریقی چیست؟

گرانول های تزریقی از انواع گرانول ها می باشد و جز گریدهای گرانول پلی اتیلن هستند. از آن ها برای تزریق پلاستیک استفاده می شوند که در نتیجه به یکسری وسایل و محصولات کاربردی مفید برای زندگی روزمره افراد تبدیل می شود. قیمت گرانول های پلی اتیلن نسبتا مناسب تر و مقرون به صرفه تر هم است. گرانول های تزریقی را به دو صورت رشته ای و خشک تولید می کنند و همچنین جزو محبوب ترین ماده اولیه در خط تولید محصولات مختلف است. از طرفی به دلیل قیمت ارزان تر و انعطاف پذیری بالایی که دارد خیلی ساده هستند. از این رو این ماده در سراسر جهان کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

 

روش تولید انواع گرانول های تزریقی در صنعت پلاستیک

تولید گرانول تزریقی در صنعت پلیمر به دو روش صورت می گیرد در روش اول که حتما باید دقت لازم را به خرج دهید و نیاز به دستگاه دارد در این روش از دستگاه اکسترودر استفاده می شود. این روش تولید به گرانول خشک معروف است. دستگاه اکسترودر دارای تیغه برنده و مکنده است از این جهت که گرانول های تولید شده پس از ذوب پلاستیک در لحظه با تیغه های این دستگاه خورد می شوند و بعد به کمک مکنده ها این خوردها جمع می شوند این روش سریع ترین روش برای تولید گرانول تزریقی است.

 

گرانول تزریقی چیست؟

روش دوم گرانول های تزریقی در صنعت انجام می شود در این روش خبری از دستگاه با تیغه های برنده برای برش دادن آن ها نیست این روش در صنعت به تولید رشته ای معروف است. در این روش تولید گرانول ها بعد از ذوب پلیمرها و برش دادن آن ها به صورت رشته ای، آن ها را به استخر آب انتقال می دهیم تا آن ها در استخر سرد شوند. بعد از خنک شدن آن ها را خرد می کنند و در صنایع مختلف پلاستیکی تزریقی استفاده می کنند.

 

گرانول تزریقی چیست؟

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

انواع گرانول های تزریقی

در صنعت پلاستیک گرانول های تزریقی را در انواع مختلفی تولید می کنند. تفاوت انواع مختلف گرانول ها به دلیل ساختار کلی متفاوت آن هاست از این رو از طریق ساختار هرکدام ، کاربرد آن ها را در صنایع مشخص می کند. از طرفی کاربرانی که در صنایع پلاستیک کارمی کنند باید نسبت به نواع گرانول ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند بهینه و مناسب ترین انتخاب را برای مصارف خود داشته باشند.

 

1. گرانول پلی اتیلن pe

در بازار صنعت پلی اتیلن ها در انواع بسیار فراوانی تولید و عرضه شده اند بسیار از این انواع  پلی اتیلن ها ساختار کلی مشابهی دارند زیرا از یک گرانول اصلی مشتق گرفته اند همچنین گرانول های تزریقی خصوصیات کلی دارند که باهم مشابه اند بعضی از این گرانول ها برای تهیه برخی وسایل بخصوصی ساخته می شوند البته استفاده از برخی دیگر از گرانول ها به جای آن مواد برای ساخت وسیله ها مشکلی ایجاد نمی کند. از پر کاربردترین گرانول های تزریقی می توان به گرانول پلی اتیلن اشاره کرد. پلی اتیلن یک پلیمر با ساختار ایده آل است به همین دلیل در صنایع زیادی از آن استفاده می کنند. همچنین گرانول های پلی اتیلن را در درصد بالایی در مواد پلاستیکی بازیافتی که در ساخت گرانول ها استفاده می شود مصرف می کنند. خود گرانول های پلی اتیلن یکسان نیستند و در شکل و شرایط مختلف آن را می سازند از این رو با توجه به کاربرد مورد نیاز از آن ها می توان از گرانول پلی اتیلن با چگالی بالا و یا پلی اتیلن با چگالی پایین بهره برد.
با گرانول های پلی اتیلن از نوع گرانول تزریقی می توان درصد بالایی از مواد پلاستیکی را تولید کرد. ازطرفی به دلیل این که این ماده از مواد بازیافتی پلاستیکی ساخته شده است بنابراین از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر هستند. مناسب بودن قیمت گرانول پلی اتیلن از دلایلی است که باعث رونق و استفاده بیشتر از این ماده شده است. از آن جاییکه محصولات پلاستیکی از گرانول ها ساخته می شود بنابراین کیفیت نهایی هر محصول به گرانول به کار رفته در آن محصول بستگی دارد از طرفی می توانید محصول نهایی را با توجه به گرانول هایی که در تولید آن مصرف کرده اید از لحاظ کیفیت درجه بندی کنید.

 

گرانول تزریقی چیست؟

کاربرد های پلی اتیلن  pe

1. از گرانول های پلی اتیلن در تولید پروفیل های درب و پنجره استفاده می شود که از کاربرد های اصلی آن است.
2. از آن ماده برای تولید روکش سیم های برق می توان استفاده کرد.

3. در تولید قوطی های پلاستیکی مثل قوطی های رنگ از گرانول پلی اتیلن استفاده شده است.
4. برخی ازوسایل برقی خانگی قطعاتی دارند که پلاستیک است برای ساخت این قطعات پلاستیکی می توان از گرانول پلی اتیلن استفاده کرد.

گرانول تزریقی چیست؟

2. گرانول پلی استایرن ps

از دیگر انواع گرانول های تزریقی پر کاربرد گرانول های پلی استایرن هستند که در صنایع تولید بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. گرانول های پلی استایرن را هم از مواد بازیافتی و هم از پلیمر های نو تولید می کنند همچنین هیدروژن گیری اتیلن و بنزین برای ساخت و تولید گرانول پلی استایرن انجام می شود.
گرانول های پلی استایرن کاربرد های متفاوتی دارند و بنا به کاربرد آن ها در کیفیت های مختلف تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند از همین رو آن ها را با توجه به ساختارشان در کیفیت های مختلف تولید می کنند. البته نکته ای که کاربران درباره گرانول های پلی استایرن باید بدانند این است که گرانول های تزریقی مخصوص بخش های خاصی از صنایع است.

کاربرد گرانول پلی استایرن ps

گرانول های پلی استایرن ساختارهای متفاوتی دارند و با توجه به نوع ساختارشان از آن ها در تولید مواد مختلف استفاده می کنند. از جمله نمونه های معمولی و مقاوم که از گرانول های پلی استایرن استفاده می شود می توان به تولید ظروف یکبار مصرف اشاره کرد از نمونه های مقاوم هم می توان  بلوک های یونولیتی دیوار و سقف خانه ها را نام برد.

 

گرانول تزریقی چیست؟

همچنین از گرانول های پلی استایرن به دلیل ساختار مولکولی که دارند برای تولید عایق های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. تولید قطعات پلاستیکی لوازم های خانگی برقی و یا اسباب بازی، بطری های پلاستیکی هم از این ماده استفاده شده است. وسیله های دیگری مثل فوم، یخ دان، بدنه یخچال و ... نیز از ماده اولیه پلی استایرن تولید می کنند.

گرانول تزریقی چیست؟

3. گرانول پلی پروپلین pp

مدلی دیگری از گرانول های تزریقی وجود دارد که به آن ها گرانول های پلی پروپلین گفته می شود. ویژگی که این گرانول ها را جز  پر کاربردترین ماده های اولیه کرده این است که به راحتی می توان به هر شکلی که بخواهید آن را درست کنید از خصوصیات بارز و مهم آن ها هم می توان به قیمت ارزان و همچنین وزن سبک آن اشاره کرد. دلیل انعطاف پذیری و فرم دهی بالای گرانول پلی پروپلین وجود مواد شیمیایی در ساختار آن هاست به همین دلیل از لحاظ کاربردی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

کاربرد های پلی پروپلین pp

پلی پروپلین ها در تولید وسایل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند از کاربرد های مهم آن می توان به تولید لوازم التحریر، اسباب بازی های پلاستیکی، روکش سیم، بطری، لوله های انتقال آب و فاضلاب اشاره کرد همچنین در ساخت کیف و چمدان و تجهیزات پزشکی هم از این ماده استفاده می کنند.

 

گرانول تزریقی چیست؟

4. گرانول های پلی کربنات pc

گرانول های پلی کربنات نمونه دیگری از گرانول های تزریقی هستند این گرانول ها بسیار شفاف اند و در ساخت وسایل زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. از اصلی ترین ویژگی های گرانول های پلی کربنات ها می توان به شفاف بودن این ماده و انتقال نور از آن اشاره کرد.

 

گرانول تزریقی چیست؟

از این ماده می توان در مصارف مختلفی از جمله تولیدات وسایل پزشکی، قطعات خودرو، قطعات پلاستیکی و لوازم خونگی استفاده کرد. همچنین پلی کربنات ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارند به همین دلیل می توان درصنایعی که با حرارت و گرما سرو کار دارند از این ماده استفاده کرد. شفافیت این ماده سبب می شود تا به جای سقف های شفاف شیشه ای از محصولات تولید شده این ماده در این زمینه برای سقف ها استفاده کنند.

 

گرانول تزریقی چیست؟

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com