چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟
  • 13 مرداد 1401
  • بازدید: 329

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

در این مقاله گروه نگارش دوام پلاست قصد دارد تا راه های تشخیص پلاستیک مواد نو از مواد بازیافتی را آموزش دهد و اینکه کدام مواد پلاستیکی مناسب نگهداشتن مواد غذایی هستند. این مقاله بسیار ارزشمند، کمک بسیاری به مراقبت سلامت شما می کند. تاپایان مقاله همراه ما باشید.

 

چکیده

ظروف پلاستیکی که امروزه در دسترس همگان قرار دارد برخی از مواد نو ساخته شده اند و برخی دیگر از مواد بازیافتی به وجود آمده اند. مسلماً ظروفی که از مواد اولیه نو برای ساخت پلاستیک به وجود آمده اند با کیفیت تر از ظروفی هستند که از مواد اولیه بازیافتی تشکیل شده اند. ما پیش از این در خصوص مواد اولیه پلاستیک صحبت کردیم، اما راه تشخیص انواع پلاستیک از هم چیست؟ انواع مواد پلاستیک پتروشیمی چیست؟ راه های تشخیص پلی اتیلن و پلی پروپیلن چیست؟ این ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

چگونه انواع پلاستیک ها را از همدیگر تشخیص دهیم؟

راه تشخیص انواع پلاستیک از هم در گذشته به روش های شیمیایی و آزمایشگاهی انجام می شد. اما انجمن صنعت پلاستیک تصمیم گرفت علامت هایی را برای شناسایی نوع رزین پلاستیک تعیین کند تا به این شکل بتوان به راحتی آن ها را از هم تفکیک کرد. این کدها به صورت بین المللی تعیین شده اند و در همه جای دنیا یک معنی و مفهومی را دارند و نشان دهنده ی اجزای شیمایی ماده و گرید آن جهت بازیافت می باشد. این علائم و کدها عبارتند از:

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

1- PETE (پلی اتیلن ترفتالات)

پلی اتیلن ترفتالات یک ماده پلاستیک شفاف است و معمول ترین پلاستیک برای بازیافت به شمار می رود. جنس آن محکم و در برابر گرما مقاوم است و معمولاً برای بازیافت و تبدیل به بطری‌های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبرهای پلی استر، بطری های روغن و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید بطری های آب، نوشابه و ظرف های یکبار مصرف و ... کاربرد دارد.

2- HDPE (پلی اتیلن سنگین)

پلی اتیلن سنگین یک ماده پلاستیکی کدر و مات است و از ویژگی های آن می توان به غلظت بالا و سرعت بازیافت آن اشاره کرد. همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و معمولاً برای بازیافت و تبدیل به سطل زباله، قوطی شوینده ها، لوله های پلاستیکی، خودکار و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید بطری های آب، ظروف وایتکس، بطری های شیر، قوطی آب میوه، کیسه های زباله و... کاربرد دارد.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

3- PVC (پلی وینل کلراید)

پلی وینل کلراید یک ماده پلاستیکی می تواند شفاف باشد و جزو مواد پلاستیکی هست که سخت بازیافت می شود. جنس آن براق است و متأسفانه برای محیط زیست چندان گزینه خوبی نیست و معمولاً برای بازیافت و تبدیل به کفپوش، سرعت گیر، چکمه، گل گیر ماشین و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید بطری های مواد شوینده، میزها، صنعت بسته بندی، لوله ها، فریم در و پنجره، قطعات اتومبیل و ... کاربرد دارد.

4- LDPE (پلی اتیلن سبک خطی)

پلی اتیلن سبک خطی یک ماده پلاستیکی نرم است و از ویژگی های آن می توان به غلظت پایین و انعطاف پذیر بودن آن اشاره کرد. همچنین قابلیت تا شدن دارد و معمولاً برای بازیافت و تبدیل به کیسه های زباله، بسته های حمل نامه، سیم بند، سطل های زباله و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید کیسه های نان، نخ های شیرینی، کیسه های ساندویچ، قوطی های فشاری، ظروف بستنی، کاورهای خشکشویی و ... کاربرد دارد.

5- PP (پلی پروپیلن)

پلی پروپیلن یک ماده پلاستیکی نیمه سفت و کمی براق است. از ویژگی های آن می توان به غلظت پایین و مقاومت بالا در برابر حرارت نام برد. معمولاً برای بازیافت و تبدیل به دودکش بنزین، چراغ راهنمایی و رانندگی، پارو، قفسه های کشویی، سینی، جای باطری ماشین و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید سینی های غذایی با قابلیت استفاده در ماکروویو، درهای بطری و قوطی، نی، پوشال بسته بندی، ظروف کرم و ... کاربرد دارد.

6- PS (پلی استایرن)

پلی استایرن یک ماده پلاستیکی براق ولی گاهاً شکننده است که می تواند شفاف هم باشد. از ویژگی های آن می توان به حفظ انرژی گرمایی اشاره کرد. معمولاً برای بازیافت و تبدیل به عایق های حرارتی، قاب عکس، شانه های تخم مرغ، خط کش و ... استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید ظروف یک بار مصرف در دار، لیوان نوشیدنی گرم، ظروف غذایی بیرون بر، بسته بندی های چیپس، وسایل الکترونیکی، قاشق و چنگال پلاستیکی و ... کاربرد دارد.

7- ABS (اکریلیک بوتادین استایرن)

اکریلیک بوتادین استایرن یک ماده پلاستیکی با دوام و با مقاومت بالاست. معمولاً برای بازیافت و تبدیل به عنوان همان وسایلی که از آن تولید شده است استفاده می شود. این ماده پلاستیکی برای تولید وسایل الکترونیکی مثل LDC و CD و DVD و همچنین تولید وسایل شنا، شیشه اتومبیل، عینک، لنز چشم و ... کاربرد دارد.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

روش های شناسایی پلاستیک نو از بازیافتی

روش های شناسایی پلاستیک ها به چه کار می آید؟ زمانی که شما ظروف پلاستیکی خریداری می کنید باید بدانید که این ظرف آیا از مواد پلاستیکی نو تشکیل شده یا از مواد بازیافتی تا از نوع مواد غذایی که می خواهید داخل آن ها بریزید اطلاع یابید. در قسمت قبل راه تشخیص انواع پلاستیک از هم را توضیح دادیم و شما را با کدهای بین المللی که نوع مواد پلاستیکی بکار رفته در ظرف را مشخص می کند، آشنا کردیم. ممکن است به ذهن سپردن تمام این کدها و ویژگی های آن ها کار سختی باشد. ما در این بخش روش های شناسایی پلاستیک های نو و بازیافتی را برای شما گردآوری کردیم تا از ظروف پلاستیکی خود استفاده صحیحی داشته باشید. این روش ها عبارتند از:

یکی از روش های شناسایی پلاستیک نو از بازیافتی رنگ بدنه ی ظرف است. ظروف پلاستیکی که از مواد پلاستیکی نو ساخته شده باشند عموماً شفاف هستند و به راحتی طرف دیگر ظرف قابل دیدن است. همچنین اگر از رنگ های ترکیبی در آن استفاده شده باشد کاملاً قابل مشاهده است و در نهایت خطوط قالب محصول معمولاً با رنگ های تیره یا کم رنگ و پر رنگ تر دیده می شوند.
روش دیگری که می توان با آن ظروف نو را از بازیافتی تشخیص داد، بوی ظرف یا کالاست. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بیسکوییت یا شکلاتی را خریداری کردید که داخل یک ظرف پلاستیکی قرار داده شده و پس از آن که بیسکوییت یا شکلات را خوردید با بو و طعم ناخوشایندی مواجه شدید. ظروف پلاستیکی که از مواد پلاستیکی نو ساخته شده باشند به هیچ عنوان بو ندارند و این یکی از مهم ترین نکاتی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید چرا که بوی تولید شده از ظرف بر روی مواد غذایی شما تأثیر ناخوشایندی می گذارد.
درست است که ظروف پلاستیکی که از مواد پلاستیکی نو ساخته شده باشند باید شفاف باشد ولی این دلیلی بر نازک بودن و بی کیفیت بودن آن کالا نمی شود. فرقی نمی کند چه ظرف و کالایی می خرید، حتماً دقت داشته باشید که ظروف پلاستیکی که خریداری می کنید از ضخامت خیلی خوبی برخوردار باشند و به راحتی شکننده نباشند.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟


یکی دیگر از روش های شناسایی پلاستیک های نو از بازیافتی دقت به کد درج شده روی کالا می باشد. در قسمت قبل انواع کدهای مربوط به مواد پلاستیکی را عنوان کردیم. داخل این کدها عددهایی درج شده که نشانگر تعداد دفعات بازیافتی آن ظرف می باشد. شما باید با دقت به انتهای بدنه ظروف پلاستیکی خود دقت کنید و از عدد یک تا هفت می توانید یک عدد را مشاهده کنید. ظروف پلاستیکی از یک بار الی هفت بار می توانند بازیافت شوند که این امر مخصوصاً در مورد ظروف مصرفی پلاستیکی شما در منزل اصلاً بیانگر یک ظروف پلاستیکی اصل نبوده و باید به این نکته فنی دقت کافی کنید.
مواد پلاستیکی نو انعطاف پذیر و براق تر اما مواد پلاستیکی بازیافتی، شکننده رنگ کدر تر می باشند.
نکته ی بسیار مهم در شناسایی پلاستیک های نو و بازیافتی این است که باید وزن محصول را با ابعاد ان در نظر بگیرید، چرا که وزن متعادل ارتباط مستقیمی با ظروف پلاستیکی نو دارد. حتماً این را به خاطر داشته باشید که ظروف پلاستیکی با توجه به ابعاد آن ها نباید وزن خیلی بیشتر و یا خیلی کمتری داشته باشند.
نکته ی آخر در خصوص روش شناسایی پلاستیک های نو و بازیافتی اینست که حتماً ظروف پلاستیکی خود را از یک فروشگاه معتبر و با برند شناخته شده خریداری کنید. چرا که هرچه در خرید خود دقت به خرج دهید ولی در نهایت ممکن است برندهای گم نام و شناخته نشده با شیطنت هایی مشتریان را گول بزنند و شما نتوانید خرید خوبی انجام دهید.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

راه های تشخیص پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن، هر دو ماده ای پلیمری هستند که معمولاً برای تولیدات با میزان بالا در محصولات پلاستیکی استفاده می شوند. این دو ماده در رده پلیمرهای ترموپلاستیک و نیمه بلورین قرار دارند، که در صنایع مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از اصلی ترین ویژگی های آن ها عمر طولانی، کیفیت بالا و انعطاف پذیریست که باعث شده در بیشتر بخش ها و صنایع به عنوان ماده اولیه پلیمری پرکاربرد مورد استفاده قرار گیرند. ما در این بخش از مقاله می خواهیم به موضوع بپردازیم که چگونه می توان پلی اتیلن و پلی پروپیلن را از هم تشخیص داد و نکاتی را برای شما گردآوری کردیم. عبارتند از:

 

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

 

• پلی پروپیلن یک ماده پلیمری بسیار ارزان است و در مقابل، پلی اتیلن یک ماده ی گران قیمت است.
• پلی پروپیلن دارای خاصیت خمیدگی، مقاومت در برابر ضربه و نرم شدن در برابر گرما و حرارت است.
• پلی اتیلن نقطه ذوب کمتری نسبت به پلی پروپیلن دارد.
• پلی پروپیلن سبک تر از پلی اتیلن است.
• پلی پروپیلن در دمای بالاتر از صفر درجه سانتی گراد استفاده می گردد.
• پلی پروپیلن از مخلوط مونومرهای پروپیلن و پلی اتیلن از مخلوط مونومرهای اتیلن ساخته می شود.
• پلی اتیلن عایق الکتریکی خوبی است، اما به راحتی از نظر الکترواستاتیکی شارژ می شود (که می توان با افزودن گرافیت، کربن سیاه یا عوامل ضد استاتیک این پارامتر را کاهش داد). در مقابل پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن یک عایق الکتریکی بد است .
• پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلال های آلی مقاومت بیشتری را نسبت به پلی اتیلن دارد.
• پلی اتیلن دارای خصوصیات فیزیکی است که به آن اجازه می دهد تا در دماهای پایین قابل استفاده باشد. اما پلی پروپیلن این توانایی را ندارد و در دماهای بالاتر از آن استفاده می شود.
• از پلی پروپیلن بیشتر در صنایع اتومبیل و بسته بندی، لولا، لوازم خانگی و اسباب بازی، فرش، الیاف، کلاه، کاغذهای مصنوعی و غیره استفاده می شود و از پلی اتیلن در کیسه های پلاستیکی، ظروف غذا، بطری ها، فیلم ها، جعبه های مواد غذایی و غیره استفاده می شود.
• پلی اتیلن یا همان PE اولین ماده پلیمری مورد استفاده در جهان برای تولیدات پلاستیکی است و در مقابل آن پلی پروپیلن یا همان PP در رده ی دوم قرار دارد.
• پلی پروپیلن خالص، بدون خاصیت کششی است و به طور کلی سفت‌تر از پلی اتیلن است.

این ها تنها چند نکته از تفاوت ها و راه های تشخیص پلی اتیلن و پلی پروپیلن بود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید مطلب پیشنهاد می کنیم مقاله گرانول پلی اتیلن چیست را مطالعه فرمایید.

 

چگونه ظروف پلاستیکی مواد نو و بازیافتی را از هم تشخیص دهیم؟

 

جمع بندی

دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول که بخش زیادی از آن ها به وسیله بازیافت زباله های پلاستیکی انجام می شود که ما در مقالات گذشته در خصوص تولید گرانول از مواد پلاستیکی بازیافتی توضیح دادیم. بسیاری از وسایل پلاستیکی که شما استفاده می کنید برای این که آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود بهتر است از مواد بازیافتی تولید شوند. اما ما در این مقاله باهم روش های شناسایی ظروف پلاستیکی که از مواد نو و بازیافتی تشکیل شده اند را آموختیم. چنانچه هنوز در این زمینه سوالی ذهن شما را درگیر می کند می توانید در بخش درخواست مشاوره و راهنمایی سایت دوام پلاست سوالات خود را مطرح کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com