دستگاه تولیدگرانول چیست؟
  • 28 خرداد 1401
  • بازدید: 586

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

چکیده

گرانول چیست؟ همانطور که در مقالات گذشته گفتیم، عموم مردم تصور می کنند که گرانول نوعی از پلیمر است. اما باید بگوییم که تصور شما غلط است و در واقع گرانول شکلی از مواد پلیمری است که به شکل دانه دانه تولید می شود و به عنوان ماده اولیه در تولید انواع پلاستیک استفاده می شود. حال می خواهیم بدانیم گرانول با چه دستگاهی تولید می شود و با انواع دستگاه گرانول ساز آشنا شویم. اگر شما هم به این موضوع علاقمند هستید پس در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

 

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

دستگاه گرانول ساز چیست؟

دستگاه تولید گرانول یا به اصطلاح گرانول ساز از اصلی ترین نیاز فعالان حوزه ی بازیافت زباله هاست. صنعتگران این حوزه به دلیل اینکه بتوانند از مواد بازیافتی گرانول تولید کنند و بتوانند به افرادی که در زمینه ی تولید انواع پلاستیک فعالیت می کنند خدمات ارائه دهند به دستگاه گرانول ساز احتیاج دارند. اکثر این دستگاه ها نیز وارداتی بوده و دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. دوام پلاست تولیدکننده و توزیع کننده انواع گرانول نیز خود دارای دستگاه گرانول ساز می باشد.
اگر بخواهیم تعریف دقیق و ساده تری از دستگاه گرانول ساز داشته باشیم باید بگوییم که دستگاه گرانول ساز یا اکسترودر (Extruder) دستگاهی است شبیه چرخ گوشت و زمانی که پلیمر تولید می شود، در دستگاه اکسترودر ذوب می گردد و در سر اکسترودر یک چیزی شبیه کاتر تعبیه شده است که پلیمر خروجی را مرتباً قطع می کند و اینجا گرانول تولید می شود. این دستگاه بیشتر در بازیافت مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند با دریافت مواد پلاستیکی گوناگون آن ها را به شکل و اندازه های جدیدی در بیاورد.

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

آشنایی با دستگاه گرانول ساز

دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول در کشور دارنده دستگاه گرانول ساز می باشد. تیم تخصصی و آموزشی دوام پلاست قصد دارد در این بخش از مقاله شما را با دستگاه گرانول ساز بیشتر آشنا سازد. دستگاه گرانول ساز دارای سیستم بشکه و سیلندر است و کارکرد خیلی پیچیده ای ندارد. شما می توانید با اضافه کردن مواد بسیار گوناگونی از قبیل میله ی فلزی، پلاستیک، لاستیک، پودر خشک و حتی غذا، محصولی ورقه ای یا دارای اشکال مختلف به دست بیاورید.
شما مواد اولیه ی خود که همان گرانول می باشند و به شکل دانه دانه یا اصطلاحاً مانند ساچمه های ریز هستند را به دستگاه گرانول ساز وارد می کنید و دستگاه پس از ذوب کردن آن ها، ماده ی مذاب مورد نظر را از طریق مجراهای کوچک وارد قالب های مخصوص خود می کند و آن را به شکل دلخواه در می آورد. پس از شکل گرفتن ماده ی مذاب اولیه، دستگاه آن را در قالب قطعه با وسیله ای جدید به شما تحویل می دهد.

 

دستگاه گرانول ساز مانند بسیاری از دستگاه هایی که در صنعت استفاده می شوند، دارای قسمت های گوناگونی است. در این بخش از مقاله ما قسمت های اصلی دستگاه گرانول ساز را به اختصار توضیح می دهیم:
- قیف تغذیه: قیف فلزی بزرگی که مواد را در داخل آن می ریزند.

- سیلندر: استوانه فلزی که پیچ ها (تک پیچ، دو پیچ) در داخل آن قرار دارند. در قسمت بیرونی هیترها برای ذوب شدن مواد اولیه قرار دارند.
-  قسمت مارپیچ: وظیفه ی انتقال و ترکیب مواد مذاب را دارد.
-  (Die): قسمت Die مربوط به تخلیه مواد مذاب می باشد.
- تخلیه گاز: حفره ای در قسمت یک سوم دستگاه قرار دارد و گازهای ایجاد شده از مواد مذاب را تخلیه می کند.

 

نحوه ی کار دستگاه گرانول ساز به این صورت است که دستگاه گرانول ساز با تغییر ماهیت شیمیایی مواد از طریق نرم کردن، ذوب کردن، هموژنیزه کردن و … باعث شکل دهی مواد می شود. شکل دهی مواد از طریق جامدسازی یا براق کردن مواد انجام می گیرد. اگر بخواهیم مراحل کار دستگاه گرانول ساز را نام ببریم به ترتیب زیر می باشد:
1- در ابتدا مواد اولیه به وسیله پیچ های داخل دستگاه گرانول ساز فشرده می شوند.

2- سپس پلیمرهای فشرده شده ذوب می گردند.
3- مواد مذاب از طریق پمپاژ کردن به قسمت خروجی دستگاه هدایت می شوند.
4- از طریق یک تیغ در قسمت خروجی مواد مذاب به قطعات کوچک تبدیل می شوند.
5- پس از فرآیند سردشدن گرانول یا دانه های ریز تولید می شوند.

 

عوامل مهمی در عملکرد دستگاه گرانول ساز دخیل هستند ازجمله:
• دمای مناسب

• فشار و قدرت پمپاژ بالا
• کاتالیزور
• کیفیت بالای پیچ ها (تک پیچ و دو پیچ)

 

دستگاه گرانول ساز با کیفیت دارای ویژگی هایی است، مانند:
1- خروج مواد به صورت کاملاً یکدست

2- هماهنگی در فرآیند خشک شدن مواد مذاب و زمان خروج گرانول
3- پمپ خلأ قوی برای افزایش بهتر محصول خروجی
4- تعویض‌کننده قدرتمند صفحه برای شستشوی مجدد قطعات
5- تخلیه کامل گازهای تولید شده از فرآیند تولید گرانول (برای حفظ سلامتی اپراتورهای دستگاه)

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

انواع دستگاه گرانول ساز

دستگاه گرانول ساز در بازار دارای انواع مختلفی است و اگر شما در ابتدای راه هستید و قصد تأسیس کارخانه و یا کارگاه تولید گرانول را دارید بهتر است قبل از تهیه دستگاه های گرانول ساز با یک تیم حرفه ای مشورت کرده و راهنمایی بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب دستگاه گرانول ساز را بر اساس نوع و میزان مواد تولیدی خود داشته باشید. تیم تخصصی دوام پلاست آماده هرگونه همکاری و راهنمایی شما کاربران و مشتریان گرامی در زمینه خرید و تهیه دستگاه گرانول ساز می باشد. در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با انواع دستگاه گرانول ساز آشنا کنیم.
اگر بخواهیم طراحی دستگاه را ملاکی برای دسته بندی آن قرار دهیم به طور کلی دستگاه های گرانول ساز به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:

1- دستگاه گرانول ساز تک پیچ
2- دستگاه گرانول ساز دو پیچ
3- دستگاه گرانول ساز دو مرحله ای

 

1- دستگاه گرانول ساز تک پیچ:

این دستگاه در مقایسه با دو پیچ کاربرد بیشتری دارد و دلیل آن قیمت پایین تر و همچنین به علت دارابودن یک پمپ، امکان خراب شدن کمتر دستگاه وجود دارد. دستگاه تک پیچ برای ساخت قطعات بزرگ به کار برده می شود و برای پمپاژ حجم بالایی از مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

 دستگاه گرانول ساز تک پیچ را می توان به دو دسته زیر طبقه بندی نمود:
1-1- دستگاه گرانول رشته ای

1-2- دستگاه گرانول عدسی

 

2- دستگاه گرانول ساز دو پیچ:

مصرف انرژی در اکسترودر دو پیچ کمتر است، حرارت کمتری تولید می کند، سرعت انجام عملیات بالایی دارد و انواع مواد اولیه را در آن می توان گرانول کرد. اما اگر بخواهیم فرآیند را در فشار زیاد انجام بدهیم، دستگاه های تک پیچ گزینه مناسب تری هستند. دستگاه های دو پیچ برای ترکیب کردن به کار برده می شوند و انواع مختلفی برای پروسه ترکیب کردن دارند.

 

3- دستگاه گرانول ساز دو مرحله ای

مواد مذاب در این دستگاه ابتدا از درون دستگاه اول به داخل دستگاه دوم ریخته می شود. دستگاه گرانول ساز دو مرحله ای برای موادی که رطوبت زیادی ایجاد می کنند و باعث تخلیه گازهای ایجاد شده ندارند.

 

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

اگر بخواهیم دستگاه گرانول ساز را براساس مواد مصرفی دسته بندی کنیم، به شرح زیر می باشد:
◘ دستگاه تولید ورقه های پلاستیکی: این دستگاه ساخت گرانول با استفاده از پلاستیک خام که مي تواند از پلیمرهای گوناگونی تشکیل شده باشد، ورقه های پلاستیکی تولید می کند. این ورقه ها بسته به نوع پلیمر در صنایع متنوعی کاربرد دارند.
◘ دستگاه Raffia Tape Stretching: این دستگاه ساخت گرانول به طور اختصاصی برای تولید اجزا بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با دریافت گرانول های پلاستیکی آن ها را به بسته بندی های گوناگونی از قبیل پکیج کودهای شیمیایی، بسته بندی ضد آب سیمان، برنج و مواد شیمیایی تبدیل می کند.

◘ دستگاه تولید لوله های HDPE: این نوع از دستگاه ساخت گرانول با استفاده از گرانول های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) به تولید لوله هایی از جنس HDPE می پردازد که برای استفاده در کشاورزی، لوله کشی های آب و گاز، سیستم آتش نشانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه گرانول های HDPE  را دریافت می کند و پس از ذوب کردن آن ها را در قالب های لوله‌ ای شکل خنک می کند.
◘ دستگاه تولید PET Box Strapping: دستگاه با استفاده از گرانول های پلی پروپلین تسمه های کاربردی تولید می کند. این تسمه های پلاستیکی برای تولید بسته های دستی و عایق های حرارتی دستی و ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد.
◘ دستگاه Film blowing: این دستگاه گرانول های پلی اتیلن را به غشای پلاستیکی تبدیل می ‌کند. غشای پلاستیکی تولید شده در این دستگاه گرانول ساز می ‌تواند به عنوان روکش های پلاستیکی و غشاهای مصرفی در بسته بندی های کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.

این دستگاه ها تنها چند مورد از انواع دستگاه گرانول ساز هستند که با استفاده از پلیمرهای گوناگون محصولات متنوعی را تولید می کنند. دستگاه ‌های گرانول ساز دیگری از جمله  HDPE/RPVC/PPR Pipe Plant، PET Recycling Plant، Synthetic String Plant (Sutli Plant)، PP/HDPE/PET Monofilament plant،  Extrusion Coating Lamination Plant از دیگر انواع دستگاه گرانول ساز هستند که هریک در بخش خاصی از تولیدات پلاستیکی استفاده می شوند.

دستگاه تولیدگرانول چیست؟

جمع بندی

دستگاه گرانول ساز برای تولید انواع گرانول از مواد بازیافتی در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. گرانول که شکلی از پلیمر است و به صورت دانه دانه و با رنگ های متنوع در پتروشیمی تولید می شود در دستگاه گرانول ساز به روشی که در این مقاله توضیح دادیم تولید می شود. شرکت دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول در کشور دارنده دستگاه گرانول ساز می باشد و آماده هرگونه همکاری و راهنمایی و مشاوره در زمینه خرید دستگاه گرانول ساز به شما کاربران گرامی و مشتریان عزیز می باشد.

برای سفارش گرانول و خرید انواع گرانول می توانید با کارشناسان بخش فروش جهت مشاوره و راهنمایی همراه ما باشید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com