گرانول بادی چیست؟ هرآنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟
  • 01 تیر 1401
  • بازدید: 1103

گرانول بادی چیست؟ هرآنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

چکیده

گرانول چیست و انواع آن کدام است؟ در مقالات گذشته گفتیم گرانول چیست و همچنین انواع گرانول را نام بردیم که یکی از انواع گرانول، گرانول بادی است. گرانول بادی یک ماده شفاف و غیرقطبی است و یکی از انواع گرانول PE یا پلی اتیلن می باشد و از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار بوده به همین دلیل در دسته ی پلی اتیلن های سنگین قرار می گیرد. اگر می خواهید با گرانول بادی بیشتر آشنا شوید و انواع آن را بشناسید در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

 

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

گرانول بادی چیست؟

گرانول بادی یکی از انواع گرانول پلی اتیلن بوده و در دسته‌ی پلی اتیلن‌های سنگین قرار می‌گیرد. پتروشیمی‌هایی مانند بندر امام، باختر، مارون، جم و شازند اراک آن را تولید می‌کنند. این ماده به صورت پودر نیز می‌تواند تولید و عرضه شود و شاید پودر محصولات پتروشیمی، برای محصولات تمام‌شده پلاستیکی که به گرانول نیازی ندارند مفیدتر باشد. اما از طرفی، برای تولیداتی که به استفاده از گرانول نیازمند هستند باید مرحله‌ی تبدیل شدن به گرانول را نیز در نظر گرفت. گرانول پلی اتیلن بادی، ترموپلاستیکی شفاف است که از مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر ضربه فوق‌العاده‌ای در شرایط محیطی و دماهای سرد برخوردار است؛ و انواع کاربردهای آن برای تولید بطری‌های سفیدکننده، روغن موتور، لوازم توالت و ... می‌باشد. علاوه بر نوع بی‌رنگ آن، انواع دیگری شامل رنگ‌های مختلف با کاربردهای متفاوت را داراست. برای تغییررنگ محصولات می‌توانید از دانه های رنگی مستربچ استفاده کنید.

گرانول بادی همانطور که در بالا گفتیم یکی از انواع گرانول پلی اتیلن می باشد و قبلا در مورد اینکه گرانول چیست شرح دادیم. اما در اینجا برای شما کاربران و مشتریان گرامی که برای اولین بار وارد سایت دوام پلاست شدید به اختصار توضیح می دهیم. گرانول شکلی از مواد پلیمر است که به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شود. اما گرانول بادی چیست؟ گرانول بادی یکی از انواع گرانول پلی اتیلن یا به اختصار PE می باشد که به گروه پلی اتیلن سنگین بادی مربوط می شود. این نوع گرانول دارای مواد پلاستیک بادی شفاف و غیرقطبی است و مقاومت شیمیایی بالایی دارد.


پلی اتیلن سنگین بادی یا HDPE بهترین نوع پلاستیک در دنیا و همچنین مورد استفاده ترین ماده پلاستیکی می باشد. این ماده پلاستیکی یک پلیمر نسبتاً سخت و مقاوم در برابر ضربه است و به دلیل سفتی، مقاومت در برابر ترک خوردگی، تار شدن و درجه حرارت از پلی اتیلن سنگین بادی یا HDPE در تولید گرانول بادی استفاده می کنند. این ویژگی های پلی اتیلن سنگین بادی باعث شده تا علاوه بر داشتن خواص ذکر شده، گرانول بادی دارای مقاومت خوبی در دماهای سرد باشد. این نکته را هم بگوییم که گرانول بادی را گاهی به صورت پودر نیز تولید می کنند و آن هم چون پودر گرانول بادی برای محصولات تمام شده پلاستیکی که نیازی به گرانول ندارند کاربردی تر است، اما برای تولید گرانول آن باید مراحل تبدیل آن به گرانول را نیز طی کنند.

 

چگونه از گرانول بادی استفاده می شود؟

گرانول بادی را در روش های قالب گیری بادی یا دمشی استفاده می کنند. به دلیل اینکه روش قالب گیری بادی کم هزینه است و دست تولیدکننده را برای طراحی محصولات پلاستیکی آزاد می گذارد بسیار مورد توجه و استقبال فعالین صنعت پلاستیک می باشد. ضمن اینکه قیمت دستگاه های قالب گیری بادی نسبت به دستگاه های تزریقی مناسب تر و ارزان تر هست. به همین علت گستردگی تولید محصولات پلاستیکی با روش قالب گیری دمشی بیشتر است. تمامی وسایل پلاستیکی تو خالی که در اطراف خود می بینید به روش قالب گیری دمشی یا بادی تولید شده اند. مانند بطری ها، گالن ها، لوله ها و... .
پلی اتیلن سنگین بادی یکی از مواد اولیه تولید پلاستیک است که در این صنعت با استفاده از قالب گیری بادی به محصولات متنوعی تبدیل می شود. فرآیند قالب گیری بادی اکثراً بر روی رزین هایی نظیر پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات انجام می گیرد. با این روش محصولات پلاستیکی تو خالی بدون نیاز به مونتاژ قطعات مجزای قالب، برای ساخت محفظه ها و ظروف به کار گرفته می شود.

 

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

روش قالب‌گیری بادی به چه صورت است؟

گرانول بادی یا همان پلی اتیلن سنگین بادی با روش قالب گیری بادی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی وسایل و ظروف تو خالی که در محیط پیرامون خود می بینید، همگی از روش قالب گیری بادی برای تولید محصول پلاستیکی استفاده شده است. قالب گیری بادی به سه روش انجام می شود. عبارتند از:
- قالب گیری اکستروژن
- قالب گیری تزریقی (یک مرحله ای)
- قالب گیری کششی تزریقی (دو مرحله ای)

بیشتر محصولات پلاستیکی تو خالی با حجم بالا توسط ماشین های قالب گیری اکستروژن تولید می شوند. به این صورت که پلاستیک ذوب شده و در یک لوله تو خالی اکسترود می شود. سپس این بست پلاستیکی با بستن آن در قالب فلزی سرد شده ضبط می شود. در نهایت هوا به داخل دمیده می شود و آن را به شکل بطری توخالی، ظرف یا قسمتی متورم می کند. پس از اینکه پلاستیک به اندازه کافی سرد شد، قالب باز شده و بطری یا ظرف خارج می شود. محصولاتی که با روش قالب گیری اکستروژن تولید می شوند مانند: بطری های شیر یا آب، بطری های شامپو، مجاری هوای خودرو، قطعات پیش ساخته صنعتی تو خالی مانند طبل های پلاستیکی یا دیگر ظروف پلاستیکی.

 

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

انواع گرانول بادی

دوام پلاست انواع گرانول را در دو مدل بی رنگ و رنگی و یا به اصطلاح چهار رنگ تولید می کند. این شرکت با سابقه ی طولانی در زمینه تولید انواع گرانول، آماده ی هرگونه همکاری و مشاوره جهت کسب اطلاعات بیشتر برای شما کاربران و مشتریان گرامی می باشد. همچنین اگر در ابتدای راه هستید و قصد خرید و یا تولید گرانول بادی را دارید می توانید با کمک مشاورین ما راه پیش روی خود را آسان تر کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در بخش درخواست مشاوره و راهنمایی می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.
گرانول بادی از جمله مواد پلی اتیلنی هست که در صنعت پلاستیک سازی پرکاربرد و مورد توجه است و در بین تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته است. در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با انواع گرانول بادی آشنا کنیم و در ادامه تنها به بیان ویژگی ها و کاربرد چند مورد از این گرانول ها به عنوان نمونه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گرانول بادی بی رنگ
گرانول بادی مشکی
گرانول بادی آبی
◘ گرانول راکا
◘ گرانول شیری
◘ گرانول زرد

و... .

 

گرانول بادی بی رنگ

گرانول بادی بی رنگ به دلیل اینکه برای اولین بار بازیافت شده و از مواد آسیاب شده مرغوب در بازیافت آن استفاده می شود و همچنین ناخالصی آن نسبت به سایر گرانول ها بسیار پایین تر است، بنابراین از کیفیت بالاتری برخوردار است که این کیفیت روی رنگ گیری آن ها نیز مؤثر است.

ویژگی ها:

1- از مقاومت کششی بالاتری برخوردار است.
2- شفاف تر بوده و رنگ سیال یا ماده ی درون آن مشخص است.
3- از نوع تولید گرانول رشته برای تولید آن استفاده می شود و طبیعتاً به صورت رشته ای می باشد.
4- یک دست بوده و دانه بندی یکنواختی دارد.
5- گرانول رنگی را با استفاده از ماده ای به نام مستربیچ نیز می توان از آن بدست آورد.

کاربرد:

• بطری ها و گالن ها
• مواد نایلونی
• تنه های عروسک
• لوله های خرطومی
• طناب های رنگی
و... .

 

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

گرانول بادی مشکی

گرانول بادی مشکی به دلیل اینکه از مواد آسیاب شده مرغوب در بازیافت آن استفاده می شود دارای کیفیت بالایی می باشد و این تأثیر بسیاری روی خروجی تولید شما خواهد داشت. به همین علت یکی از گرانول های پرمصرف در تولید محصولات پلاستیکی می باشد.

ویژگی ها:

1- از نوع تولید گرانول رشته برای تولید آن استفاده می شود و طبیعتاً به صورت رشته ای می باشد.
2- یک دست بوده و دانه بندی یکنواختی دارد.
3- تثبیت رنگ

کاربرد:

• مواد نایلونی
• اسباب بازی کودکان
• سازه های بادی
و ... .

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

گرانول بادی آبی

گرانول بادی آبی نیز در صنعت پلاستیک بسیار پرکاربرد است و نکته ای که در مورد این نوع گرانول وجود دارد این است که از مواد نو 0035 و b13 تهیه می شود و این ها یکی از کاربردی ترین گریدهای گرانول سنگین می باشند.

ویژگی ها:

1- از نوع تولید گرانول رشته برای تولید آن استفاده می شود و طبیعتاً به صورت رشته ای می باشد.
2- یک دست بوده و دانه بندی یکنواختی دارد.
3- تثبیت و یک دست بودن رنگ
4- جذب بازارهای خارجی

کاربرد:

• نخ پلاستیکی
• طناب پلاستیکی
• دبه و چهار لیتری
• لوله و مستربچ
و ... .

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره برای خرید و سفارش گرانول بادی و اطلاع از قیمت انواع گرانول بادی و یا عنوان سؤالات خود در مورد انواع گرانول با مشاورین ما در دوام پلاست تماس حاصل فرمایید. همچنین اگر تازه به این حیطه وارد شده و از انواع مواد اولیه و مورد استفاده برای محصول مورد نظر خود اطلاعات کافی ندارید مشاورین دوام پلاست شما را در این مورد راهنمایی خواهند کرد.

 

قیمت گرانول بادی

پلی اتیلن سنگین بادی با توجه به مواد سازنده، نحوه تولید، نوع، گرید و رنگ آن قیمت گذاری می شود. البته این قیمت گذاری در کشور ما توسط کارخانه های مختلف با نرخ های متفاوتی وجود دارد. اما گرانول های بادی بی رنگ، سفید رنگ و شیری رنگ به ترتیب قیمت های بالاتری نسبت به سایر گرانول های رنگی دیگر دارند. چرا که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان رنگ پذیری در هر طیفی را دارند. خصوصا گرانول بادی بی رنگ که درجه کیفیت آن از تمامی انواع آن بیشتر می باشد. قیمت سایر گرانول های بادی رنگی مانند زرد، آبی، قرمز و… با توجه به مورد مصرف و سفارش مشتریان و همچنین کیفیت و جنس آن گرانول متغیر می باشد.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره برای خرید محصولات و اطلاع از قیمت انواع گرانول بادی و یا عنوان سؤالات خود در مورد انواع گرانول با مشاورین ما در دوام پلاست تماس حاصل فرمایید. همچنین اگر تازه به این حیطه واردشده و از انواع مواد اولیه و مورد استفاده برای محصول مورد نظر خود اطلاعات کافی ندارید مشاورین دوام پلاست شما را در این مورد راهنمایی خواهند کرد. برای ارتباط با مشاورین ما در دوام پلاست با شماره‌های 09195909972 و 02146892693 تماس حاصل نمایید.

مزایای بهره گیری از پلی اتیلن سنگین بادی در صنعت

گرانول بادی همانطور که گفته شد بخش عمده ی آن از بازیافت زباله های پلاستیکی تولید می شود. متاسفانه در کشور ما بخش عمده ای از ضایعات پلاستیکی وارد محیط زیست شده و استفاده صحیحی از آن ها نمی شود که این خود هم به محیط زیست اطرافمان آسیب وارد می کند و هم اقتصاد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد که خود این موضوع دلیلی بر تفاوت قیمت گرانول بادی می باشد. در صورتی که اگر این ضایعات جمع آوری شده و وارد چرخه ی تولید پلاستیک شوند هم باعث اشتغال زایی شده و هم از تخریب محیط زیست جلوگیری به عمل خواهد آمد و هم از نظر اقتصادی به تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی کمک می شود و در نتیجه قیمت نهایی بسیار پایین تر خواهد بود.

 

آنچه که درباره گرانول بادی باید بدانید؟

جمع بندی

گرانول شکلی از پلیمر است که در انواع مختلف تولید می شود و یکی از انواع آن گرانول بادی است. ما در این مقاله یاد گرفتیم که گرانول بادی چیست و انواع آن کدام است. همانطور که گفته شد گرانول بادی یک ماده شفاف و غیرقطبی است و یکی از انواع گرانول PE یا پلی اتیلن می باشد و از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار بوده به همین دلیل در دسته ی پلی اتیلن های سنگین قرار می گیرد. دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول بادی مانند گرانول بادی بی رنگ، گرانول بادی مشکی، گرانول بادی آبی و ... می باشد. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی گرانول دارید و یا قصد خرید گرانول بادی و یا فروش گرانول بادی را دارید با مشاورین ما در دوام پلاست تماس بگیرید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com