پلی اتیلن سبک خطی چیست؟
  • 16 شهریور 1401
  • بازدید: 269

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی از انواع پلیمرهای پلی اتیلن هستند که براساس چگالی یا همان دانسیته تفکیک و دسته بندی شده اند. همانطور که در مقاله ی گرانول پلی اتیلن چیست؟ به آن اشاره کردیم، پلی اتیلن سبک خطی دارای پیوند مولکولی با شاخه های کوتاهی می باشد و در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت و استحکام و کشش بهتری نشان می دهد. اما در این مقاله گروه نگارش دوام پلاست قصد دارد به طور کامل تری در خصوص این که پلی اتیلن سبک چیست، پلی اتیلن سبک خطی چیست، کاربرد پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی چیست بپردازد. در ادامه ما را دنبال کنید.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

پلی اتیلن سبک چیست؟

پلی اتیلن سبک یا همان LDPE یک پلیمر نیمه سخت و نیمه شفاف و دارای ساختار زنجیری شاخه دار است که به دلیل همین نوع ساختار از نیروی بین مولکولی و استحکام کششی کمتری برخوردار است. این نوع پلی اتیلن در مقایسه با پلی اتیلن سنگین، دارای درجه بالاتری از شاخه های زنجیره ای جانبی کوتاه و بلند است. پلی اتیلن سبک دارای نقطه ذوب 105-115 درجه سانتیگراد بوده و دانسیته آن برابر با 0.910 تا 0.940 g/cm3  است. چگالی این نوع پلی اتیلن پایین بوده ولی انعطاف پذیری بالایی دارد. معمولاً این نوع پلی اتیلن به روش پلیمریزاسیون رادیکالی تولید شده و امکان تجزیه به وسیله میکرو ارگانیسم ها را دارد. پلی اتیلن سبک دارای مزایا و معایبی ست. از جمله:

مزایا:

قیمت پلی اتیلن سبک پایین و مقرون به صرفه است.
• از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
• در فیلم های نازک شفاف است .
• در برابر الکل ها و اسید و بازهای رقیق مقاومت خوبی دارد.
• در دمای پایین استحکام زیاد و در مجاورت هوا نیز ماندگاری بالایی دارد.
• به عنوان عایق الکتریکی عالیست.
• در مقابل روغن های معدنی، هیدروکربن های هالوژنه، هیدروکربن های آروماتیک و عوامل اکسیدکننده مقاومت محدودی از خود نشان می دهد.
• پلی اتیلن سبک جذب آب بسیار پایین دارد.

معایب:

- پلی اتیلن سبک نفوذپذیری بالایی خصوصاً در مجاورت دی اکسید کربن دارد.
- در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت پایینی دارد.

- LDPE از قابلیت اشتعال بالایی برخوردار است.
- در دماهای بالا استحکام و سختی پایینی دارد.

 

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

کاربرد پلی اتیلن سبک

دوام پلاست تولیدکننده انواع پلی اتیلن در سطح کشور می باشد. پلی اتیلن سبک به دلیل قیمت پایین و انعطاف پذیری بالای آن در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای پلی اتیلن سبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
◘ تولید انواع لوله، شلنگ و اتصالات
◘ بطری های نگهداری و حمل و نقل دارویی

◘ تولید وسایل پزشکی مانند سرم و سوند و ...
◘ ساخت فیلم و ورق جهت مصرف در روکش های طلقی شفاف
◘ در صنایع بسته بندی مانند کاورها و چمدان ها
◘ ظروف پلاستیکی و تانکرهای حمل و نقل
◘ تولید بطری های مواد شوینده و بهداشتی و مایعات شستشو
◘ در تجهیزات الکتریکی مانند قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کامپیوترها
◘ انواع تجهیزات آزمایشگاهی مختلف
◘ بیشترین کاربرد پلی اتیلن سبک در صنایع تولید کیسه‌های پلاستیکی است.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

پلی اتیلن سبک خطی یا همان LLDPE به دلیل شاخه های جانبی کوتاه و چگالی کمی که دارد، از خواص کشسانی و مقاومت کششی مناسبی برخوردار است و به همین دلیل از گریدهای پرمصرف برای تولید فیلم های پلی اتیلنی یا نایلون و نایلکس به شمار می آید. عموماً پلی اتیلن ها با توجه به دانسیته یا همان چگالی و شاخص جریان مذاب(MFI) ، جرم مولکولی، نفوذپذیری اکسیژن، پایداری محیطی و سختی ارزیابی می شوند و این پارامترها، از پارامترهای مهم برای انتخاب گرید مناسب در تولید محصولات پتروشیمی به شمار می روند. این ماده دارای توزیع وزن مولکولی باریک تری نسبت به LDPE معمولی است. همچنین در مقایسه با ساختار خطی آن، ویژگی های رئولوژیک به طور قابل توجهی متفاوت است.
پلی اتیلن سبک خطی دارای دانسیته بین 0.915-0.925 g/cm3 است و یک پلیمر خطی است که دارای شاخه های کوتاه است و عموماً از کوپلیمریزاسیون با آلفا اولفین های زنجیر کوتاه همانند 1- بوتن، 1-هگزن و 1-اکتن تولید می شود. نامگذاری آن ها براساس مشخصات پلیمر و بسته به تولیدکننده مشخص می گردد. به عنوان مثال پلی اتیلن سبک خطی گرید LL0209AA پتروشیمی اراک کوپلیمر LDPE است که حاوی بوتن -1 به عنوان کوپلیمر است. این گرید برای تمامی مصارف فیلمی به صورت خالص و یا در ترکیب با سایر پلیمرهای اتیلن مناسب است. پلی اتیلن سبک خطی دارای مزایا و معایبی ست. ازجمله:

مزایا:

• پلی اتیلن سبک خطی در دمای پایین استحکام بالایی دارد.
• از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

• در برابر الکل ها، اسیدها و بازهای رقیق مقاومت بالایی دارد.
• قیمت پلی اتیلن سبک خطی پایین می باشد.
• در مجاورت با هوا و بخار آب ماندگاری بالایی از خود نشان می دهد.
• در دمای اتاق محلول به شمار می رود.
• از طریق گرم کردن در هیدروکربنات حلالیت آن افزایش پیدا می کند.
LLDPE چذب آب بسیار پایینی دارد.
• در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
• دارای رنگ شیری به طور طبیعی و شفافیت لازم برای تولید فیلم های نازک است.
• به عنوان عایق الکتریکی گزینه ی مناسبیست.
• پلی اتیلن سبک خطی فرآیندپذیری و پردازش پذیری خوبی دارد.

معایب:

- پلی اتیلن سبک خطی در مقابل مزایای زیادی که دارد تنها عیب آن این است که اگر در تحت اشعه UV و در دمای بالا قرار بگیرد اکسید خواهد شد.

 

کاربرد پلی اتیلن سبک خطی

کاربرد پلی اتیلن سبک خطی بسیار شبیه به پلی اتیلن سبک می باشد. فقط زمانی که نیاز به تولید محصولی با ضخامت کمتر باشد از پلی اتیلن سبک خطی استفاده می شود. به طور کلی از این ماده پلی اتیلن در صنایع پلاستیک، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی مواد دارویی، کامپاندینگ تزریقی، قالب گیری چرخشی، فیلم گرید ضد بلاک جهت کاربری های سنگین و خاص، پوشش پارچه بافته شده فویل آلومینیومی و مستربچ، تولید کیسه های پلاستیکی، تولید اسباب بازی، تولید پوشش ها و محافظ های پلاستیکی مختلف، تولید لوله و اتصالات، تولید کابل، ژئوممبران ها و تولید لوله های انعطاف پذیر (برای صنایع تجهیزات پزشکی) استفاده می شود.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

پلی اتیلن سبک فیلم چیست؟

پلی اتیلن سبک فیلم ماده ایست پلیمری که دارای زنجیری شاخه دار است و در گروه ترموپلاستیک ها قرار می گیرد. اصطلاح فیلم در پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی به لایه های نازکی از ماده اطلاق می شود که دارای پیوستگی منظم و با امکان انعطاف پذیری بالا باشد. یک فیلم ممکن است دارای یک یا چند لایه از مواد مختلف باشد. در پلی اتیلن سبک فیلم، مولکول‌های پلی اتیلن به شکل تصادفی به یکدیگر متصل می‌شوند و ظاهر بسیار نامنظمی را به وجود می آورند.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

کاربرد پلی اتیلن سبک فیلم

پلی اتیلن سبک فیلم کاربردهای مشترکی را در دسته ی پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی دارد. از جمله در تولید فیلم های بسته بندی و کششی، کیف، آستر و فیلم های بسته بندی، تولید کیف های مخصوص حمل، بسته بندی مواد غذایی، سطل زباله و قوطی، کیسه های مواد غذایی، بسته بندی های حباب دار، فیلم های مخصوص پوشاندن و پاکت نامه، آسترهای صنعتی، کیسه های حمل و نقل، کیسه های خواب و فیلم های کشاورزی و ساختمانی کاربرد دارد.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

پلی اتیلن سبک تزریقی چیست؟

پلی اتیلن سبک تزریقی ماده ایست پلیمری و یکی از انواع ترموپلاستیک ها می باشد. نوع تزریقی این پلی اتیلن یک ویژگی متمایز با سایر انواع دیگر دارد و آن ذوب شدن خیلی سریع در دمای بالای حدودا ۵۰ درجه می باشد. از این ویژگی برای تسریع در روند تولید استفاده شده که برای تولیدکنندگان امتیازات بالایی را رقم می زند. پلی اتیلن سبک تزریقی به دلیل خواص مفید و تطبیق پذیری، روشی متداول در تولید محصولات مصرفی و صنعتی است. از جمله ویژگی های این نوع پلی اتیلن می توان به:
• پلی اتیلن سبک تزریقی انعطاف پذیری بالایی دارد.
• دارای تطبیق پذیری بسیار بالایی می باشد.

• این نوع پلی اتیلن مانند پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی وزن بسیار کمی دارد.
• مقاومت بالایی در برابر ضربه و شکستگی از خود نشان می دهد.
• در مجاورت با مواد شمیایی مقاومت خوبی دارد و کمترین واکنش را از خود بروز می دهد.
• مقاومت بالایی در برابر کشیدگی دارد.
• به دلیل وزن بسیار پایین سبب تولید محصولی با وزن سبک می شود.
• قیمت پلی اتیلن سبک تزریقی نیز بسیار پایین و مقرون به صرفه است.
• در برابر گرما انعطاف­ پذیر بوده و زیاد تحت تأثیر دما و حرارت قرار نمی­ گیرد.
• نفوذناپذیری بالایی دارد و عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت می باشد.
• خواص مکانیکی خوبی داشته و مقاومت بالایی در برابر نوسانات محیطی دارد.
اشاره کرد.

 

کاربرد پلی اتیلن سبک تزریقی

پلی اتیلن سبک تزریقی مانند پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی دارای وزن کم و قیمت پایین و همچنین انعطاف پذیری بالا می باشد. این ویژگی ها و قابلیت های آن باعث شده تا مانند سایر پلی اتیلن های سبک کاربردهای زیادی داشته باشد. ازجمله کاربردهای پلی اتیلن سبک تزریقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
◘ گزینه ی مناسبی برای عایق الکتریکی می باشد.
◘ بسته بندی های انواع مواد غذایی

◘ انواع ظروف پلاستیکی
◘ انواع بطری ها، بطری های شستشو و بطری های بهداشتی
◘ در صنایع لوله و اتصالات و شیلنگ ها
◘ کیسه فریز و کیسه های زباله
◘ قطعات پلاستیکی در رایانه
◘ جهت تولید انواع تجهیزات آزمایشگاهی مختلف
◘ قوطی های نگهدارنده داروها
◘ انواع لوازم پلاستیکی آشپزخانه
◘ انواع اسباب بازی ها
◘ کالاهای مصرفی و یک بار مصرف
◘ انواع درپوش های پلاستیکی
◘ ظروف نگهدارنده مواد خوراکی
◘ ظروف مخصوص تهیه دسرها و ژله ها
◘ و بیشترین کاربرد پلی اتیلن سبک تزریقی در تولید کیسه های پلاستیکی می باشد.

 

پلی اتیلن سبک خطی چیست؟

 

جمع بندی

پلی اتیلن سبک خطی دارای زنجیره ای شاخه دار است و همان طور که از نامش پیداست وزن آن به دلیل چگالی کم، بسیار پایین است. این نوع پلی اتیلن در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی که ما در اطراف خود می بینیم، از جمله همین کامپیوتر که به وسیله آن توانستیم این مقاله را برای شما ارسال کنیم، استفاده می شود. دوام پلاست تولیدکننده انواع پلی اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سبک فیلم و پلی اتیلن سبک تزریقی می باشد. برای دیدن محصولات ما اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com