گرانول مستربچ چیست؟
  • 24 شهریور 1401
  • بازدید: 353

گرانول مستربچ چیست؟

به طور خلاصه، مستربچ یک نوع افزودنی پلاستیکی جامد است که برای رنگ کردن یا دادن خواصی جدید به پلاستیک استفاده می شود. در واقع گرانول مستربچ به نوعی از مستربچ افزودنی گفته می شود که به صورت گرانول در آمده باشد. در این پست گروه نگارش دوام پلاست قصد دارد در مورد گرانول مستربچ، تفاوت میان مستربچ گرانول و غیر گرانول صحبت کرده و دو نوع گرانول مستربچ را بررسی کند. در ادامه همراه ما باشید.

 

گرانول مستربچ چیست؟

گرانول مستربچ مخلوط غلیظ و جامدی از پلاستیک است. تقریباً می توان گفت از ترکیب رنگ ها و افزودنی ها در یک حامل پلیمری با عملیات حرارتی و ویژه یک مخلوط پلاستیکی تولید می شوند که در نهایت مستربچ نامیده می شود. سپس این مخلوط سرد شده، برش داده می شود و از طریق گرانول ساز به صورت گرانول در می آید و ما آن را به نام گرانول مستربچ می شناسیم. اگر بخواهیم در مورد کاربرد های گرانول مستربچ صحبت کنیم می توان گفت، در حقیقت مستربچ به پردازنده های پلاستیک اجازه می دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی تری رنگ آمیزی کنند. در حقیقت گرانول مستربچ، رنگ یا کنسانتره رنگ است، که به صورت گرانول در آمده و برای رنگ آمیزی ترموپلاستیک ها استفاده می شود. گرانول مستربچ اغلب از یک یا چند رنگ و یک نوع رزین حامل مخصوص پلیمر تشکیل می شود.
معمولاً مستربچ افزودنی بسیار غلیظ و با نسبت های تقریباً بالا است، مثلاً معادل یک تن پلیمر طبیعی آن می تواند در یک کیسه 25 کیلوگرمی قرار بگیرد. مستربچ ها پلیمر طبیعی را رقیق می کنند و هنگام کار با محصولات گران قیمت امکان دقت بالا تری در دوز کردن را فراهم می کنند. همچنین بلورهای جامد مستربچ بدون حلال بوده و عمر و ماندگاری بیشتری دارند، زیرا حلال موجود در پلیمر تبخیر نمی شود. گرانول های مستربچ معمولاً حاوی 40 تا 65 درصد مواد افزودنی است، اما در مواردی خاص می توان میزان افزودنی را از 15 تا 80 درصد تغییر داد.

 

گرانول مستربچ چیست؟

 

مزایای گرانول مستربچ

در مقایسه با دیگر رنگدانه های خام، گرانول مستربچ به شما اجازه می دهد تا دقت بالاتری در کنترل کدورت یا شفافیت و رنگ محصولات نهایی خود داشته باشید. همچنین از مزایای دیگر گرانول های مستربچ این است که نسبت های از پیش تعیین شده ای از مواد افزودنی در مستربچ گنجانده شده است و این به این معنی است که در طول فرآیند تولید، احتمال خطا به حداقل میزان خود خواهد رسید. همچنین استفاده از گرانول مستربچ به کاربران در هنگام کار با سفارش های بزرگ، ثبات رنگ بهتری می دهد و فرآیندهای مربوط به ذوب مواد را بهبود می دهد زیرا عوامل کمک کننده ای در مستربچ وجود دارد که برای ترکیب شدن با پلیمرهای مورد استفاده مطابقت بیشتری دارند. برخلاف گرانول های مستربچ، رنگ دانه های معمولی می توانند در طول پردازش در هوا معلق شوند و این مشکل می تواند موجب آلوده کردن خطوط تولید مجاور آن شود. در ادامه سایر مزایای مهم گرانول مستربچ را نیز بررسی خواهیم کرد.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

 

ترکیب آسان تر مواد افزودنی:

مستربچ ها اغلب به صورت پلت به پلت یا افزودن مرحله به مرحله رنگ می شوند و این کار امکان پیچیدگی کار را به حداقل می رساند. حتی برای افزودن کوچک ترین مقادیر افزودنی به گرانول مستربچ نیز نیاز به روش خاصی نیست. همچنین با استفاده از آن دیگر نیاز به دقت بالا در افزودن مواد مورد نیاز برای دستیابی به نرخ مورد نظر در هنگام فرآوری محصول نهایی آن چنان هم ضروری نیست.

◘ سازگاری محصول و پایداری فرآیند بهبود یافته آن:

همچنین استفاده از مستربچ افزودنی قوام محصول و ثبات ترکیب به دست آمده را به دلیل مخلوط پذیری بهتر بهبود می بخشد.

◘ جابجایی ایمن تر با مواد خطرناک:

بسیاری از افزودنی ها در شکل خالص خود موادی خطرناک یا تخریب کننده هستند. گرانول های مستربچ این افزودنی ها را در یک رزین پلیمری یا یک مایع محصور می کنند. در حقیقت این کپسوله کردن باعث کاهش یا در موارد بسیاری از بین بردن خطرات افزودنی ها می شود. همچنین خطرات بالقوه متعدد ناشی از هدر رفتن پودرها نیز از بین می رود. در نهایت این ویژگی ها منجر به کنترل های فنی کمتر و الزامات کمتری برای داشتن تجهیزات حفاظت شخصی می شود.

◘ تولید پاک کننده:

بهتر است بدانید افزودنی های مستربچ علاوه بر ایمن تر بودن، تمیز تر نیز هستند. هیچ رنگ دانه رنگی یا افزودنی پودری دیگری وجود ندارد که به صورت چسبیدن استاتیک به سطوح کار کند اما گرانول مستربچ به راحتی این کار را انجام می دهد. پس در نتیجه با استفاده از آن شما یک منطقه تولید تمیز تر داشته و با کاهش آلودگی متقابل، انتقال بین محصولات مختلف سریع تر اتفاق می افتد.

◘ افزایش پایداری افزودنی و ماندگاری آن:

در کنار تمام مزایای یاد شده گرانول مستربچ دارای یک مزیت اساسی بوده و می تواند از افزودنی ها در برابر قرار گرفتن در معرض رطوبت، دما و اشعه UV در طول نگهداری محافظت کند.

◘ ادغام آسان تر، فناوری ضد میکروبی:

تحقیقات به ما نشان می دهد که با بهره گیری از مزایای گسترده گرانول های مستربچ، ترکیب فناوری ضد میکروبی تا حد امکان برای مشتریان ما ساده است.

 

گرانول مستربچ چیست؟

 

تفاوت های مستربچ پلاستیکی و گرانول مستربچ چیست؟

تفاوت بین مستربچ پلاستیکی و گرانول مستربچ در چیست؟ همه ما می دانیم که مستربچ پلاستیکی متعلق به محصولات پلاستیکی است و از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با پلاستیک PVC معمولی ندارد. اما اگر چنین است، تفاوت این دو چیست؟ برای شناخت بیشتر ابتدا باید با هر دوی آن ها آشنا شویم.
مستربچ پلاستیکی، یک ذره پلاستیکی رنگی است که پس از مخلوط شدن با ماده اولیه رزین و عامل کمکی رنگدانه توسط سازنده دانه بندی می شود و وظیفه اصلی آن رنگ آمیزی است، زیرا به طور یکنواخت با رزین ماتریکس مخلوط شده است، بنابراین کاربر مستقیماً با رزین ماتریکس و سایر عوامل کمکی در تعامل است و با مخلوط کردن یک محصول پلاستیک رنگی به دست می آید. گرانول پلاستیک به تمام پلاستیک های دانه بندی شده و محصولات مخلوط شده با آن ها و سایر مواد کمکی اطلاق می شود. البته گرانول های مستربچ را نیز می توان نوعی مستربچ پلاستیک طلقی کرد. پلاستیک های مستربچ می توانند طیف وسیعی داشته باشند، اما ماده جدید مخلوط شده با افزودنی و رنگ را که به صورت گرانول است می توان گرانول مستربچ نامید. با این حال، گرانول مستربچ یک کنسانتره رنگ است و می تواند به عنوان یک کنسانتره رنگ گرانولی آن را معرفی کرد.

 

گرانول مستربچ چیست؟

 

بررسی دو نوع گرانول مستربچ پر کاربرد

به طور کلی گرانول مستربچ برای اهداف عمومی و خاص، به دو رنگ سیاه و سفید تولید می شود. البته شما گرانول های مستربچ را در رنگ های دیگری نیز می توانید بیابید اما این دو رنگ اغلب پر کاربرد تر هستند. همانطور که گفتیم اساساً گرانول های مستربچ برای رنگ مورد استفاده قرار می گیرند و قطعاً تنوع رنگی بی نظیری دارند، اما ما قصد داریم فقط دو رنگ پر کاربرد آن را بررسی کنیم.

 

گرانول مستربچ مشکی

هنگام تولید گرانول مستربچ مشکی، فقط از انواع کربن های سیاه با کیفیت بالا استفاده می شود که هر کدام برای کاربرد های مختلف طراحی شده اند. از این مستربچ های مشکی الیاف، نخ های فرش (BCF)، منسوجات بافتنی، تک رشته ها و مولتی فیلامنت ها تولید می شود، که در ابعاد مختلف مورد استفاده شرکت های مختلف قرار می گیرند. با این حال، مستربچ های مشکی برای تولید فویل و قالب گیری تزریقی، میکروفیلامنت ها و میکروفیبرها نیز مناسب هستند. تولید مستربچ مشکی به توجه ویژه ای نیازمند است، زیرا رنگ سیاه از طریق ترکیب مستربچ با کربن سیاه به دست می آید. در هنگام فرآوری باید ذرات کربن و پلاستیک طوری با هم مخلوط شوند که ذرات دوده و پلاستیک به یک دیگر بچسبند و این عمل باید تحت شرایط ویژه ای انجام شود که نیازمند توجه و دقت بالا است.
از آن جایی که بیشتر کاربرد های مستربچ در درجه اول به پراکندگی یکنواخت رنگ آن بستگی دارد، امروزه یک فرآیند فنی نوآورانه توسعه داده شده است که در آن هر ذره پلیمر جداگانه با دوده پوشانده می شود. این امر باعث پراکندگی یکنواخت کربن سیاه در مستربچ می شود و همچنین از تخریب پلیمر جلوگیری می کند. این فرآیند عمر مفید فیلتر رنگی را به میزان قابل توجهی تضمین می کند. اغلب این کربن های سیاه با استاندارد غذایی اتحادیه اروپا و آسیا مطابقت دارند و علاوه بر این، اغلب کارخانه های تولید گرانول مستربچ سعی می کنند از کربن سیاهی استفاده کنند که تایید شده توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) نیز باشد. طیف پلیمرهایی که برای تولید گرانول های مستربچ مشکی می توان استفاده کرد به طور مداوم در حال گسترش یافتن است و از پلی استر شروع می شوند. در حال حاضر می توان از PET، PBT، پلی آمید PA6،
پلی پروپیلن، LDPE، HDPE و مخلوط های دیگر به عنوان مواد حامل مستربچ استفاده کرد.

 

گرانول مستربچ چیست؟

 

مزایای گرانول مشکی:

• برای تمام ضخامت ها، همچنین برای فیبرهای میکرو و میکرو فیلامنت ها قابل استفاده است.
• انواع کربن سیاه مختلف مطابق با نیاز های مختلف برای ترکیب با آن وجود دارند.
• اغلب کربن های قابل استفاده در آن با استانداردهای اتحادیه اروپا و FDA مطابق هستند.

 

مستربچ سفید

گرانول مستربچ سفید اغلب بر پایه PET، PBT و PA6 تولید می شود. همچنین دی اکسید تیتانیوم (TiO2) نیز به عنوان یک افزودنی در آن استفاده می شود. برای دستیابی به رنگ سفید گرانول های مستربچ از نسبت دی اکسید تیتانیوم تا 60 درصد در دسته های سفید PET و حداکثر 70 درصد در دسته های سفید PBT و PA می توان استفاده کرد. در صورتی که بسته به کاربرد مورد نظر گرانول ها، در تولید برخی از انواع الیاف نیاز به درخشندگی کمتر یا به محافظت بیشتر در برابر اشعه ماوراء بنفش داشته باشیم، از ماتینگ برای کاهش درخشش طبیعی الیاف مصنوعی سفید رنگ استفاده می شود. البته بسته به درجه مات شدن، بین مات براق، نیمه مات و مات کامل میزان استفاده از این ماده متفاوت می شود.

 

گرانول مستربچ چیست؟

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com