گرانول ABS چیست؟
  • 29 شهریور 1401
  • بازدید: 344

گرانول ABS چیست؟

گرانول abs چیست؟

اکریلونیتریل بوتادین استایرن (Acrylonitrile butadiene styrene) که عموما با نام ABS شناخته می شود، ABS یک پلیمر مهندسی پر کاربرد است که سیالیت بالایی دارد و از سه پلیمر(مونومر) اکریلونیتریل، بوتادین و استایرن تشکیل شده است. مونومر آکریلونیتریل سبب افزایش مقاومت پلاستیکی گرانول ABS می شود، مونومر بوتادین سبب تقویت استحکام و توان پلیمر می شود و مونومر استایرن انعطاف پذیری را بالا می برد. گرانول abs دارای انعطاف پذیری بالایی است و هر شکلی می تواند به خود بگیرد و به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. خواص های گرانول ABS به هر سازنده ای این اجازه را می دهد تا از این گرانول برای کاربرد های مختلف استفاده کند. گرانول ABS به دلیل ماهیت قوی ، پایداری حرارتی و توانایی آن در انطباق با ماتریس صلب متمایز است. گرانول ABS با پلیمر اکریلونیتریل بوتادین استایرن همراه با حضور پلی بوتادین ایجاد می شود. نسبت ها متفاوت است، اما ترکیب ABS را از پلی استایرن خالص قوی تر می کند. در طول سال ها، شرکت فروش دوام پلاست به یکی از تامین کنندگان برتر گرانول های پلاستیکی ABS تبدیل شده است. مهم ترین ویژگی ABS دوام و مقاومت در برابر ضربه است، اگرچه می توان تغییرات مختلفی را برای تقویت این خواص انجام داد. ABS در زیر بار های کم و محدود پایداری عالی دارد.

 

گرانول ABS چیست؟

 

تاریخچه گرانول ABS

این ترکیب برای اولین بار در سال 1950 به بازار تولیدات ارائه شد و پس از پلیمرهایی از جمله پی وی سی، پلی استایرن در تولید انواع پلاستیک بسیار مورد توجه قرار گرفت.

ABS چگونه ساخته شده است؟

ABS  با روش امولسیون یا جرم پیوسته تولید می شود. فرمول شیمیایی اکریلنیتریل استایرن بوتادین است C 8 H 8 • C 4 H 6 • C 3 H 3 N  مواد طبیعی یک رنگ عاج مات است و به راحتی با رنگدانه ها یا رنگ ها رنگ می شود.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

ساختار مولکولی آکریلونیتریل بوتادین استایرن

ABS  یک رزین قوی و با دوام و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است اما به راحتی توسط حلال های قطبی مورد حمله قرار می گیرد. این ویژگی ضربه بیشتر و دمای حرارتی کمی بالاتر از HIPS را ارائه می دهد. آکریلونیتریل بوتادین استایرن دارای یک پنجره پردازش گسترده است و می تواند در اکثر ماشین آلات استاندارد پردازش شود. می توان آن را تزریقی، دمشی یا اکسترودر کرد. دمای ذوب پایینی دارد که برای پردازش با چاپ سه بعدی بر روی دستگاه FDM مناسب است. abs بین رزین های استاندارد PVC، پلی اتیلن، پلی استایرن و غیره و رزین های مهندسی (اکریلیک، نایلون استال و…) قرار می گیرد و اغلب الزامات دارایی را با مقرون به صرفه بودن قیمت و هزینه برآورده می کند.

 

گرانول ABS چیست؟

 

گرانول ABS  چه کاربردی دارد؟

بیشترین کاربرد این نوع گرانول ها در صنایع مکانیکی است. با این حال بخشی از کاربرد های آن ها نیز به صنایع الکتریکی مربوط می شود. گرانول های ABS در رنگ های مختلفی تولید می شوند و هر رنگ گرانول به یک کاربرد خاص اختصاص دارد. از گرانول های آبی و سبز برای ساخت هر نوع ماده پلاستیکی استفاده می شود. گرانول های زرد و نارنجی از ثبات حرارتی بالایی برخوردار هستند و گرانول های بنفشه برای صنعت برق مفید است و با توجه به دامنه گسترده، این گرانول ها تقاضای خرید بالایی از مشتریان در سراسر جهان دارند.
گرانول ABS در مصارف تولیدی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. وزن سبک در کنار قابلیت تزریق قالب و اکستروژن باعث شده است تا این محصول در لوله های تخلیه زباله مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این نوع پلیمر های پلاستیکی در برخی سازهای موسیقی، ضبط کننده های صوت، مومنت های پیانو و کلیدهای کیبورد نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر موارد استفاده می توان به سر چوب های گلف ( به دلیل جذب شوک خوب )، اجزای خودرو، میله سپر خودرو، دوربین شکاری، استنشاق کننده های تنفسی، مونو کولار، نبولایزر، بخیه غیر قابل جذب، پروتز تاندون، سیستم های تحویل دارو لوله های نای، محفظه ای برای مجامع برقی و الکترونیکی ( مانند کیس های کامپیوتر )، سرپوش های محافظ، برخی از انواع قایق ها، لبه های بافر در صنعت مبلمان و پنل های نجاری، چمدان ها، محفظه قلم، لوازم کوچک آشپزخانه، برخی اسباب بازی ها از جمله آجرهای LEGO و Kre-O، به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین بخش زیادی از کاربرد های این گرانول نیز مربوط به مصارف عمومی و خانگی است. هم چنین این ماده گرانول یه ماده رایج برای استفاده در چاپگر های سه بعدی است.

 

گرانول ABS چیست؟

 

اهمیت استفاده از گرانول  ABS

پلیمر ای بی اس مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی فرسایشی یا اثرات فیزیکی دارد. ماشین ‌کاری این محصول بسیار ساده است و دمای ذوب پایینی دارد که استفاده از آن را در فرآیندهای تولید قالب ‌گیری تزریقی یا چاپ سه ‌بعدی روی دستگاه FDM آسان می‌کند. پلیمر ABS همچنین مقرون به صرفه است. این پلاستیک معمولاً در گرمای بالا استفاده نمی‌شود زیرا نقطه ذوب پایینی دارد. پلاستیک ای بی اس به راحتی ماشین کاری، سنباده کاری، چسب و رنگ آمیزی می‌شود. این ویژگی باعث شده است تا به یک ماده عالی برای نمونه سازی (پروتوتایپ) تبدیل شود. همچنین می‌توانید با ای بی اس روکش‌های زیبایی تولید کنید و همچنین می‌توان آن ها را به راحتی رنگ کرد. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا آکریلونیتریل بوتادین استایرن در بسیاری از کاربردها در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

 

گرانول ABS چیست؟

 

مزایای گرانول ABS

یکی از مزایای این ماده پلیمری روندگی آنها برای قالب‌‌‌‌های تزریق است که بسیار مناسب است. همچنین این ماده در هنگام سوختن گاز خنثی تولید می‌کند و به همین دلیل ABS برای استفاده در صنعت ساختمان و لوازم خانگی بسیار مناسب است.

معایب گرانول ABS

• حساسیت به شعله
• کدر و مات بودن
• تغییر رنگ و خواص در مقابل اشعه خورشید

اگرچه ABS معایبی نیز دارد، اما از طریق آلیاژ کردن آن با مواد دیگر، این معایب را می‌توان برطرف کرد. به طور مثال، از طریق آلیاژ کردن آن با PVC می‌توان حساسیت ABS را به شعله کاهش داد و آن را دیر سوز و نیز ضربه‌پذیر کرد. برای رفع مشکل مات و کدر بودن ABS نیز، می‌توان آن را با پلی متیل متاکریلات، آلیاژ کرد تا ABS شفاف حاصل شود. از جمله معایب دیگر گرانول ABS می توان به خش پذیری، مقاوت شیمیایی کم در برابر حلال های آروماتیک، کتونی و استری و ترکزایی در برابر روغن ها اشاره کرد.

 

گرانول ABS چیست؟

 

خطرات گرانول ABS  برای انسان

این گرانول از سه ماده اکریلونیتریل، بوتادین و استایرن تشکیل شده است. این مواد در حال طبیعی خطری برای انسان ندارند اما در صورتی که این سه ماده به دمایی حدود 400 درجه سانتی گراد برسند، احتمالا برای انسان خطرناک خواهند بود. بوتادین پس از رسیدن به این درجه به طور قطع برای انسان سرطان زا خواهد بود. اکریلونیتریل هم احتمالا چنین شرایطی داشته باشد و همین موضوع در مورد استایرن نیز پیشبینی می شود.

 

خواص متعدد گرانول ABS چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ABS از سه مونومر با شاخص‌های متفاوت تشکیل شده است و ترکیب این سه مونومر پلیمری ایجاد کرده‌اند که خواص مکانیکی، حرارتی و الکتریکی بسیار خوبی دارد. از جمله خواص متعدد گرانول ABS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سفتی
• قیمت پایین
• ضربه‌پذیری بالا
• ثبات ابعاد و اندازه‌ها
• قابلیت ماشین‌کاری بالا
• عایق بودن نسبت به برق
• قابلیت جوشکاری بسیار خوب
• قابلیت رنگ‌پذیری خوب

 

انواع گرید  ABS

در بازار سه نوع گرید از پلیمر اکریلونیتریل بوتادین استایرن وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:
• گرید مقاوم در برابر حرارت
• گرید مقاوم در برابر ضربه
• گرید عمومی تزریقی

در بررسی منحنی کارایی انواع گرید ABS می‌توان نتایج زیر را مشاهده کرد:
• چقرمگی گرید مقاوم در برابر ضربه بیشتر از گرید عمومی است.
• گرید مقاوم در برابر ضربه منعطف‌تر از گرید عمومی است.
• گرید مقاوم در برابر ضربه نسبت به گرید عمومی ویسکوزیته کمتری دارد.
• گرید مقاوم در برابر حرارت دارای چگالی بالاتری نسبت به گرید عمومی است.
• گرید مقاوم در برابر حرارت مقاومت ضربه پذیری، انعطاف پذیری و استحکام کمتری نسبت به گرید عمومی دارد.

 

گرانول ABS چیست؟

 

قالب گیری گرانول  ABS

 یکی از مهم ترین عملیاتی که در تولید گرانول بازیافتی ABS – گرانول ای بی اس بازیافتی  انجام می گیرد، فرآیند قالب گیری است. شیوه قالب گیری با توجه به مورد استفاده گرانول ABS می تواند متفاوت باشد. به طور دقیق تر قالب گیری در دمای پایین میزان قدرت گرانول را بالا می برد و در نقطه مقابل قالب گیری با دمای بالا درخشندگی و براقیت گرانول را افزایش خواهد داد. بنابراین با توجه به موارد مصرفی متفاوت ممکن است عملیات قالب گیری در دمای بالا یا پایین انجام گیرد. برای بدست آوردن بهترین قطعه ABS، از فرآیند تزریق تحقیقی صورت گرفته که نتایج حاصله در زیر آورده شده است:
دمای قالب ۱۷۰ درجه سانتیگراد، زمان تزریق ۶۰ ثانیه، فشار تزریق ۶۰ بار، زمان مکث ۱۰ ثانیه که در این شرایط سخت ترین قطعه از فرایند تزریق بدست آمد.

 

قیمت گرانول  ABS

گرانول ABS از جمله محصولات ارزان قیمت بازار است که به علت دارا بودن خواص متعادل حرارتی، شیمیایی و مکانیکی کاربرد های گسترده ای در بازار دارد. قیمت پلیمر ABS تحت تاثیر چند عامل مهم تغییر می کند از جمله:
• نوسان قیمت مواد اولیه تشکیل دهنده پلیمر
• وارداتی بودن مواد اولیه
• تغییرات قیمت ارز
• بورسی بودن شرکت و کارخانه تولید کننده محصول
همانطور که توضیح داده شد. پلیمرABS از سه بخش مختلف تشکیل شده است و به همین خاطر تغییر و نوسان قیمت در هر کدام از مونومرهای تشکیل دهنده آنها در قیمت محصول نهایی تاثیرگذار خواهد بود. شرکت بازرگانی دوام پلاست یکی از بزرگترین فروشندگان مواد پلیمری می باشد. شما می توانید برای خرید پلیمر ABS با کارشناسان شرکت ما در ارتباط باشید.

 

گرانول ABS چیست؟

 

خرید گرانول  ABS

دوام پلاست گرانول ABS  با دوام را برای استفاده در انواع مختلف صنایع و برنامه های کاربردی متناسب با نیازها و بودجه کسب و کار شما ارائه می دهد. ما انواع دانه ها، رنگ های سفارشی و… را برای شما فراهم می کنیم اگر تولید کننده گرانول ABS یا مصرف کننده هستید با ما در تماس باشید.

 

گرانول ABS در کشور ما چگونه بازیافت می شود؟

از طریق خرد کردن و حرارت‌دهی ABS، می‌توان آن را بازیافت کرد. جهت جلوگیری از زرد شدن و تخریب حرارتی ABS، تنظیم دما هنگام گرانول کردن به وسیله ی دستگاه گرانول ساز از اهمیت بالایی برخوردار است. از مشکلاتی که هنگام تولید گرانول بازیافتی ABS  گرانول ای بی اس بازیافتی بوجود می‌آید، آلودگی از جانب پلی استایرن‌های ایمپکت (با مقاومت ضربه‌ای بالا) است که تاثیرات بسیار جدی می‌تواند بر روی مواد بازیافتی بگذارد. در کشور ما قبل از فرآیند آسیاب کردن، برای جداسازی گرانول بازیافتی. ABS  گرانول ای بی اس بازیافتی از پلی استایرن، از بنزین استفاده می‌شود، اگر بنزین آن را حل کند، پلی استایرن های ایمپکت است و اگر حل نشود، ABS تشخیص داده می‌شود. اگر این مخلوط به صورت آسیابی باشد، فرآیند جداسازی با استفاده از آب نمک انجام می‌گیرد. در کشورهای دیگر برای تفکیک دقیق این مخلوط، روش الکتروستاتیک و کف شناوری به کار گرفته می‌شود.

 

گرانول ABS چیست؟

 

چه پیشرفت‌هایی درباره ABS انجام شده است؟

کاربردهای روزافزون ABS موجب شده تا آلیاژهای دیگری برای رفع معایب آن به‌وجود بیایند. MBS از جمله آلیاژهایی است که نسبت به ABS مزایایی از جمله شفافیت بالا و مقاومت بهتر در برابر اشعه خورشید را دارد. اما این آلیاژ در مقایسه با ABS، استحکام کششی کمتری دارد. بوتادین موجود در سطح اکسید شده حل می‌شود و حفره‌های ریز باقی ‌مانده در سطح آن از نظر شیمیایی فعال هستند. این نقطه‌ها، مکان مناسبی برای رسوب شیمیایی مس یا نیکل و همچنین جذب کاتالیست‌ها خواهد بود. علاوه‌بر این، وجود این حفره‌ها سبب افزایش چسبندگی مکانیکی لایه آبکاری بر پلاستیک خواهد شد.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com