مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟
  • 11 تیر 1401
  • بازدید: 466

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

درباره مواد آسیابی

شکل دیگری از مواد پلیمری وجود دارد که از خرد شدن ضایعات پلاستیکی به وجود آمده و به آن ها مواد آسیابی می گویند. که این مواد را به وسیله دستگاه مخصوص خرد کردن و یا پرک ساز بوجود می آورند از آن جایی که نمی توان مواد بازیافتی را مستقیما وارد دستگاه کرد به همین دلیل آسیاب کردن آن ها یک امر ضروری تلقی می شود. مواد آسیابی خواص شیمیایی و ظاهری خاصی دارند از این رو سبب می شود تا با توجه به خواص و ویژگی های خود در تولیدات مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به مواد آسیابی پرک هم گفته می شود زیرا قطعات پلاستیکی برای تبدیل به مواد آسیابی خرد می شوند و این مواد بعد از خرد شدن به شکل پره های کوچکی در می آیند که با وزش احتمال دارد جابه جا شوند.
مواد آسیابی و پرک های ایجاد شده از قطعات باز یافتی به نسبت موادی که در پتروشیمی تامین می شوند از لحاظ اقتصادی مناسب و به صرفه تر هستند علاوه بر اینکه مواد آسیابی ارزان تر از مواد اولیه هستند شیوه به کار بردن آن ها همانند همان مواد اولیه است.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

مواد آسیابی چه خصوصیت هایی دارند

مواد آسیابی دارای خواصی هستند که با شناخت و دانستن آن ها می توانید نمونه های مرغوب آن ها را به راحتی تشخیص دهید:

خالص بودن

کیفیت و مرغوب بودن مواد آسیابی ارتباط مستقیم با خالص بودن مواد بازیافتی آن دارد هرچه خالص تر مواد آسیابی هم مرغوب تر خواهند بود. خالص بودن مواد آسیابی به این منظور که از نظر جنس یکسان و مشابه باشند. یکی از کارهایی که به خالص بودن آن ها کمک می کند این است که مواد بازیافتی سخت و نرم را از هم جدا کنید.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

رنگ بندی

رنگ آمیزی کمتر مواد آسیابی هنگام جدا سازی قطعات آن بهتر است زیرا زمانی که می خواهید ابزاری با رنگ های مختلف تولید کنید از رنگ دانه هایی استفاده می شود که خصوصیات متفاوت دارند.

ابعاد پرک ها

 یکی دیگر از ویژگی های مواد آسیابی مرغوب این است که پرک هایی با ابعاد و اندازه های مشابه داشته باشد. هرچه ابعاد و اندازه این پرک ها به ابعاد گفته شده نزدیکتر باشند ماده تولید شده از آن ها یکنواخت تر و بهتر خواهد شد.

کیفیت پرک ها

از موارد دیگری که هنگام استفاده از مواد آسیابی باید در نظر داشته باشید کیفیت پرک هایی است که می خواهید استفاده کنید. پرک های مواد آسیابی باید از لحاظ کیفیت هم مشابه باشند زیرا پرک هایی که از قطعه های مرغوب تر بوجود آمده اند را نباید با پرک های آفتاب خورده ادغام کرد.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

مسائل مهم در کیفیت مواد آسیابی

هرچه مواد بازیافتی که توسط دستگاه خرد می شود و به مواد آسیابی تبدیل می شوند از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار باشد. قاعدتا موارد ساخته شده توسط آن ها از نرخ ارزیابی بالاتری برخوردار بوده و دارای درجه کیفی بالاتری است اما به صورت کلی موارد ساخته شده از مواد آسیابی از نظر کیفیتی در درجه 2 قرار دارند.
از آنجایی مواد آسیابی از مواد بازیافتی تشکیل می شود باید به این مسئله دقت کنیم که چه نوع ترکیب و ساختاری دارند زیرا روی ساختار و نوع مواد آسیابی تاثیر می گذارد. بار های ضایعاتی را باید قبل از خرد شدن و تبدیل شدن آن ها به مواد آسیابی از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهید از قبیل: کیفیت بار ضایعاتی، رنگ و رخساره مواد، جداسازی شده از لحاظ فضولات غیر پلیمری، انواع قطعات، شستشوی قطعات، ضخامت جداره محصولات ضایعاتی و ... این ها مواردی هستند که مواد آسیابی نسبت به آن ها بسیار حساس اند به این منظور که اگر درصد ناخالصی هایی که در پرک های تولید شده بیش از مقدار مشخصی باشد سبب می شود تا کل فرآیند تولید دچاراختلال شود و همچنین کیفیت مواد آسیابی تولید شده به حدی پایین می آید که برای استفاده آن ها در صنایع محصولات پلاستیکی قابل قبول نیستند.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟6

استفاده از مواد آسیابی چه مزایایی دارد

1. از مزایای مهم استفاده از مواد آسیابی هزینه کمتر آن است زیرا تولیدات از موادآسیابی از لحاظ اقتصادی نسبت به مواد اول به صرفه تر هستند به همین دلیل استفاده از مواد آسیابی سبب می شود تا هزینه تولیدات به شدت کاهش پیدا کند. البته با این که کیفیت مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است اما معمولا در اکثر اوقات کیفیت آن اهمیتی ندارد به عنوان مثال کیفیت درجه یک مواد در تولید سطل زباله تفاوتی ایجاد نمی کند.
2.  یکی دیگر از مزایای استفاده از مواد آسیابی می توان به  اثرات بسیار مثبت آن در طبیعت اشاره کرد. زیرا در تولید مواد اولیه از فراورده های نفتی استفاده می شود و همین فرآورده ها سبب بوجود آمدن آلاینده هایی می شوند که بسیار مضر بوده و وارد جو و آب و خاک می شوند که برای محیط زیست به شدت مضر است. به همین دلیل است که مواد آسیابی بهترند و بعد از استفاده از مواد بازیافتی آسیابی متوجه اثرات مثبت آن خواهید شد.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

چه کارهایی را باید قبل از آسیاب کردن مواد بازیافتی انجام دهیم

جدا سازی

قبل از آنکه مواد بازیافتی و قطعات و ابزار را تبدیل کنید، جداسازی آن ها بسیار حائز اهمیت است  از طرفی بخاطر داشته باشید که کار باید طبق اصول انجام شوند:
1. قطعات نرم و سخت باید از هم تفکیک شوند.
2. تفکیک کردن قطعات بزرگ و کوچک از هم.
3. قطعات مشابه را کنار هم بگذارید.
4. قطعات را از لحاظ جداره آن ها از هم تفکیک کنید.
5. تفکیک قطعاتی که شستشوی متفاوتی از هم دارند.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟

شستشو

از مهمترین و با اهمیت ترین کارهایی که باید قبل از تبدیل کردن مواد بازیافتی به مواد آسیابی انجام دهید مرحله شستشو است. در مرحله جدا سازی یکی از دسته بندی ها این است که قطعات را براساس شستشوی متفاوتی که از هم دارند تفکیک کنید و مشابه ها را در دسته های یکی قرار دهید. از این رو که برخی از این دسته بندی ها نیاز به شستشو دستی برای جداسازی فضولات و گل و لای دارند و برخی از آن ها تنها لازم است با آب داغ شسته شوند و همچنین برخی دیگر هستند که برای شستشو نیاز است تا از آب سرد استفاده شود. در ادامه برخی از آن ها هستند که به مواد روغنی و صنعتی آلوده هستند که شستشوی آن ها نیاز به طی کردن مراحل مختلف دارد.

 

مواد آسیابی چیست و چگونه درست میشوند؟7

دلیل خرد کردن مواد بازیافتی برای تبدیل آن به مواد آسیابی

1. ابتدا به دلیل این که مواد بازیافتی قابل استفاده شوند در دستگاه گرانول ساز می ریزند. از طرفی این دستگاها طوری طراحی شده اند که باید مواد به صورت خرد شده و پرک وارد دستگاه بشود و همین علت سبب می شود تا هنگام استفاده از این دستگاه از مواد آسیاب شده استفاده کنند.
2. از طرفی اگر قطعات بازیافتی را بدون خرد کردن استفاده کنید سبب می شود تا خمیرهایی با ساختار نامناسب تولید شوند همچنین این ساختار نامناسب باعث عدم یکنواختی چگالی خمیره و نفوذ هوا به درون آن می شود که در نتیجه هنگام تولید قطعات جدید مشکلات غیر قابل حلی را برای شما بوجود خواهد آورد. بنابراین استفاده از مواد آسیابی را برای حل چنین مسائل و مشکلاتی در نظر گرفته اند.
3. از موارد دیگر این است که مواد بازیافتی نیاز به شستشو دارند اما برخی اوقات پیش می آید که شستشوی این مواد بازیافتی قبل از خرد شدن امکان پذیر نیست.
4. استفاده از مواد آسیابی در تولیدات و دستگاه گرانول ساز سبب شده است تا مواد به دست آمده تا از نظر هندسی یکنواخت بوده و همچنین دارای چگالی های مطلوبی باشند.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com