چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟
  • 17 شهریور 1401
  • بازدید: 306

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

اسباب بازی ها وسایلی برای بازی کردن و سرگرم شدن هستند و به طور معمول مورد استفاده کودکان قرار می گیرند. این اسباب بازی ها که تنوع بسیاری در شکل و ظاهرشان دارند، باید دقت شود که در نوع و کیفیتشان نیز متفاوت اند و باید هنگام تهیه آن به یکسری نکات توجه شود که دوام پلاست در این مقاله به این نکات می پردازد. اسباب بازی ها علاوه بر اینکه می توانند لذت بخش باشند، امکان بروز احساسات و رشد فیزیکی و اجتماعی و روانی را به کودک می دهند. اسباب بازی یک عضو جدا نشدنی از زندگی کودکان و نوجوانان است حتی امروزه هم بزرگسالان علاقه مند به خرید اسباب بازی ها هستند. بعضی از افراد به خاطر داشتن علاقه شدیدی که به اسباب بازی خود دارند آن را تا هنگام بزرگسالی نیز حفظ می کنند و به عنوان کالایی خاطره انگیز و خاطره ساز از آن یاد می شود. اما باید دید این اسباب بازی هایی که تا این حد در زندگی ما نقش دارند تا چه حد می تواند سلامت ما و کودکان ما را تهدید کند. اسباب بازی ها به دو دسته اسباب بازی های سازمان یافته و سازمان نیافته تقسیم می شوند.
منظور از اسباب بازی سازمان یافته اسباب بازی می باشد که معمولا برای یک کار مشخصی طراحی شده اند. دسته اسباب بازی های سازمان یافته عروسک ها یا اسباب بازی هایی مثل قطار یا ماشین را شامل می شود. اسباب بازی های سازمان نیافته هم به اسباب بازی هایی گفته می شود که کودکان باید آن ها را با سلیقه خود بچینند و از وسایلی که شکل ساده ای دارند یک وسیله جدید با شکل جدید را ایجاد کنند. اسباب بازی ها را می توان از مواد زیادی به وجود آورد که یکی از این مواد که به فراوانی در این سالها از آن استفاده شده است پلاستیک ها می باشند. پلاستیک ها به مواد مصنوعی و نیمه مصنوعی گفته می شود. پلاستیک ها به صورت مواد طبیعی در طبیعت یافت نمی شوند. یکی از ویژگی هایی که پلاستیک ها دارا هستند شکل پذیری بسیار خوب آنها می باشد. 

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

تاریخچه

از اولین اسباب بازی های شناخته شده در تاریخ که مربوط به 4000 سال پیش می باشند می توان فهمید که اسباب بازی ها جزو ابتدایی ترین وسایل تاریخ بوده که برای بچه ها تولید شده است. این اسباب بازی های نخستین با موادی که در طبیعت یافت می شد، ساخته شده اند. موادی مثل سنگ و چوب و خاک موادی بودند که در سرگرم کردن کودکان آن دوره نقش داشته اند.

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

 

برای خرید اسباب بازی چه ضوابطی را باید به کار بگیریم؟

دوام پلاست، اسباب بازی ها باعث برانگیخته شدن شوق زیستن در کودکان می شوند و این همان دلیلی می شود که باید در تهیه این کالای ساده اما زیبا بسیار دقت کنید. برای خرید اسباب بازی باید به یکسری اصول دقت کنیم تا کالایی که می خریم اسباب بازی مناسبی برای کودک باشد. یکی از فاکتورهای مهمی که باید هنگام خرید به آن توجه کنیم، این است که کودکی که اسباب بازی را دریافت می کند، چند ساله است و اینکه دختر است یا پسر و اسباب بازی که می خواهیم بخریم نباید بسیار پیچیده باشد، بلکه باید ساده و دارای رنگ و نقش های باشد که بتواند کودک را جذب کند. باید تمایل و علاقه کودک نیز در نظر گرفته شود. معمولا از یک تا سه سالگی طول می کشد تا کودکان به کتاب ها و اسباب بازی های رنگی علاقه پیدا کنند. بنابراین اسباب بازی که می خرید اگر برای کودک زیر سه سال است، حتما رنگی و متناسب با جنسیت و علاقه کودک انتخاب شود. نکته دیگری که خیلی مهم است در خرید اسباب بازی، این می تواند باشد که، کالایی که کاملا بی خطر و قابل شستشو باشد. زیرا کودکان در یک سال اول زندگی خود به دلیل رشد دندان اسباب بازی ها را در دهان خود می گذارند. بنابراین اسباب بازی ها باید در عین حال که بهداشتی و قابل شستشو باشند باید انعطاف پذیر نیز باشند.
کودکان در اولین ماه های تولدشان شروع به بازی بدنی می کنند. این بازی ها به رشد و تکامل کنترل اعضا و تنه و سر کمک می کنند. در یک ماهگی از وسایل کوچکی که بتوانند در دست بگیرند و جلب توجه فراوانی کنند مثل جغجغه ها جذب می شوند. در دو تا سه ماهگی می توانند آن جغجغه را تکان دهند. به طور کلی از یک تا چهار ماهگی صداها و رنگ ها را کشف می کنند. کودکانی به این سن ممکن است هر اسباب بازی کوچکی را در دست بگیرند و بیشتر اوقات جذب اسباب بازی های کوچک و ریز می شوند که بسیار خطرناک می باشند. اسباب بازی هایی بخرید که کودکان راحت تر در دنیای خود با آنها ارتباط برقرار کنند. معمولا کودکان خود را به جای یک شخصیت محبوب خودشان تصور می کنند و به دنبال تقلید از آن هستند، که البته باید دقت کنید که شخصیت می تواند تاثیر مثبت برروی کودک بگذارد یا تاثیر منفی در آینده او خواهد گذاشت.

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

بسیاری از والدین به دنبال اسباب بازی های مناسب با سن و جنسیت، کیفیت اسباب بازی مطابق با سلیقه کودکان خود هستند. اسباب بازی ها ابزار هایی تعریف می شوند که در طول روز بسیار مورد استفاده کودکان قرار می گیرند و کودکان بیشتر وقت خود را با اسباب بازی ها می گذرانند. پس اسباب بازی ها می توانند موضوع بسیار مهمی برای والدین باشند. زیرا باید اسباب بازی هایی برای فرزند خود انتخاب کنند که از مواد بی ضرر تشکیل شده و سرگرم کننده باشند. جنس اسباب بازی که والدین انتخاب می کنند در وهله ی اول باید مهم ترین چیزی باشد که در نظر گرفته اند. معمولا اسباب بازی های پلاستیکی انتخاب خوبی برای خرید نیستند. چون کودکان زمان زیادی را قرار است با این وسایل بگذرانند، حتما باید از کیفیت مرغوبی برخوردار باشند. این وسایل باید جذابیت ظاهری داشته باشند تا باعث کشش کودکان به وسایل شود. کودکان در سنین یک تا 5 سال مدام در حال رشد و تغییر هستند. پس به این موضوع توجه کنید که علایق جدیدی در آنها شکل می گیرد و اسباب بازی هایی که با بازه سنی آنها بیشتر نزدیک می باشد خریداری شود.

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

 

آیا اسباب بازی های پلاستیکی مضر هستند؟

پلاستیک ها در طبیعت بیشترین زباله را تولید می کنند و می توانند بیشترین ضرر را هم به محیط زیست بزنند. اما موضوعی که اکنون اهمیت دارد، انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان است و این امر به این شکل میسر می شود که بدانیم که بهترین ماده برای تولید اسباب بازی چیست؟ امروزه نمی توان دیگر مانع تنوع طلبی و خرید اسباب بازی ها توسط کودکان شد و اسباب بازی را از زندگی آنها حذف کرد. زیرا دارای شکل و ظاهر بسیار زیبایی در تنوع رنگ ها و مدل ها می باشند اما باید برای آنها توضیح داد که برخی از پلاستیک ها واقعا مضر هستند، مثل پلاستیک های pvc که خطرناک ترین نوع پلاستیک هستند. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می کند که کودکان 1 تا 3 سال اسباب بازی ها را در دهان خود لمس می کنند که در این صورت ممکن است این سموم پلاستیکی وارد بدن آنها شود. این سموم متاسفانه به راحتی جذب بدن شده اما به راحتی از بدن دفع نمی شوند. اسباب بازی های پلاستیکی جزو اسباب بازی های خطر آفرین هستند. این اسباب بازی های پلاستیکی پس از استفاده توسط انسان ها در طبیعت و دریا ها ریخته می شوند. مواد به کار رفته در این اسباب بازی ها قابل بازیافت نیستند و مدت زمانی که برای تجزیه آنها در محیط زیست نیاز است شاید میلیون ها سال طول بکشد و شاید هرگز این امر اتفاق نیافتد.
بله می توان گفت اسباب بازی های پلاستیکی از جمله اسباب بازی های مضر برای کودکان هستند و برای استفاده کودکان اصلا مناسب نمی باشند. برای مثال پلاستیک استفاده شده در پستانک های شیشه شیر با دو ماده ی تالیت و BPA ساخته شده است که تحقیقات نشان داده این دوماده دو هورمون استروژن  و تستوسترون را مختل می کند.  امروزه می توان از مواد جایگزین مواد پلاستیکی استفاده کرد. یک نمونه از این مواد جایگزین می توانند مواد سیلیکونی باشند که مناسب برای تولید اسباب بازی می باشد. اسباب بازی ها از جنس های مختلفی تولید می شوند مثل چوب و فلز و پلاستیک ها. اما سیلیکون ها یک نوع ماده ی مناسب اند که می توانند زیر مجموعه پلاستیک ها قرار بگیرند و می توان برای تولید اسباب بازی از آن استفاده کرد. سیلیکون از سیلیس که یک ماده ی طبیعی در شن و ماسه ها می باشد تهیه می شود. این ماده به راحتی در دسترس قرار می گیرد، زیرا ماسه دومین عنصر فراوان موجود در زمین می باشد. هنگامی که سیلیس با اکسیژن و هیدروژن و کربن یک ماده ای جدید و پلیمری غیر سمی می سازد. مواد استفاده شده در پلاستیک ها عمدتا از نفت تشکیل شده است اما این پلیمر ایمن است و از مواد شیمیایی و نفت تشکیل نشده و دارای سموم مضر مانند BPS,BPA نمی باشد. به همین دلیل است که امروزه بیشترین استفاده را در وسایل آشپزخانه در طبخ غذا و اسباب بازی های کودکان به دلیل انعطاف پذیری که دارند و در لوازم پزشکی استفاده می شوند. سیلیکون ها دارای درجات کیفیتی مختلفی هستند. برخی باکیفیت تر و با هزینه بیشتر تولید می شوند و برخی از کیفیت پایین تری برخوردارند. از خوبی های مواد سیلیکونی بازیافت شدن آن است و این که به دفعات زیاد می توان آن را بازیافت کرد. اسباب بازی های سیلیکونی سبک و انعطاف پذیر بوده و کودکان می توانند به راحتی آن را حمل کنند.

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

 

مضرات اسباب بازی های پلاستیکی برای کودکان؟

تنها دلیلی که شرکت های ساخت اسباب بازی برای استفاده از پلاستیک ها دارند، دوام اسباب بازی ها به واسطه این ماده می باشد. در این قسمت مواد استفاده شده در اسباب بازی ها که زیر شاخه پلاستیک ها قرار می گیرند را شرح می دهیم:

BPA: از این ماده برای ساخت پلاستیک سخت و شفاف استفاده می شود، این ماده که از طریق فعالیت هایی مثل مکیدن، جویدن، قورت دادن و لمس کردن در معرض این ماده خطرناک قرار بگیرید، در طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد درست هورمون ها می شود.

PVC: پلی وینیل کلراید پلاستیک نرم وینیل که دارای سرب می باشند و این ماده سرطان زا است.

تالیت: کاربرد تالیت ها در نرم و انعطاف پذیر کردن مواد پلاستیکی می باشد و در پلاستیک های PVC که سخت و شکننده اند استفاده می شوند. این مواد عطر خوبی نیز به مجصولات پلاستیکی می دهند. این مواد بسیار مضر هستند و استفاده از آن در اسباب بازی هایی که قرار است وارد دهان کودکان شود ممنوع شده است.

P.S: این مواد به فوم ها معروف هستند این ماده هم از جمله موادی است که نباید در تولید اسباب بازی کودکان نقشی داشته باشد.

برخی از اسباب بازی های مضر را نیز با توجه به کد های روی پلاستیک می توان متوجه مضربودن آن شد. مثلا کد 2 برروی اسباب بازی نشان دهنده این است که از HDPE یا همان پلی اتیلن ساخته شده است. این می تواند یک ملاک ظاهری در انتخاب و خرید اسباب بازی باشد. از ویژگی های این پلاستیک می توان مقاوم بودن آن را در برابر فشار و گرما و سرما نام برد و این نوع پلاستیک ازجمله کم ضرر ترین نوع پلاستیک می باشد. یکی از راه تشخیص پلاستیک و سیلیکون ارزان بودن پلاستیک و گران تر بودن سیلیکون هاست. انعطاف پذیری و نرم بودن اسباب بازی ها هم می تواند راه تشخیص سیلیکون از پلاستیک باشد. مقاومتی که سیلیکون ها از خود در برابر فشار و دما نشان می دهند که البته این مورد بعد از خرید اسباب بازی مشخص می شود.

 

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

 

نتیجه گیری

معمولا والدین در انتخاب و خرید کالاهایی که مربوط به فرزندانشان است دقت فراوانی دارند. یکی از این کالاهای مورد استفاده ی کودکان اسباب بازی ها می باشند. اسباب بازی از مواد مختلفی تشکیل شده اندمثل سنگ و چوب و پلاستیک ها اما هیچ کدام به اندازه پلاستیک ها نمی توانند برای انسان و محیط زیست ضرر داشته باشند. از جمله پلاستیک های به کار رفته در ساخت اسباب بازی ها می توان BPA وPVC و تالیت و P.S را نام برد که همگی این موارد از مواد مضر برای انسان و محیط زیست می باشد. اما می توان یک ماده ای را نام برد که در تهیه و ساخت اسباب بازی ها مناسب و برای کودکان بی ضرر است. این ماده می تواند یکی از شاخه های پلیمر یعنی سیلیکون ها باشد. سیلیکون ها موادی هستند که از دوام بیشتری نسبت به پلاستیک ها برخور داراند و در برابر فشار و گرما و سرما نیز مقاوم اند و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پلاستیک ها دارند.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com