نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی
  • 28 مرداد 1401
  • بازدید: 852

نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی

استفاده از پلاستیک بازیافتی برای مواد غذایی مناسب نیست و بهتر است شما از کیسه های پارچه ای استفاده کنید که به سلامتی شما خطر کمتری می رسانند. در این مقاله اومدیم دلیل استفاده نکردن از کیسه پلاستیکی برای شما بازگو کردیم و 6 راه حل رفع این مشکل گفتیم و شما از آن راه حل ها استفاده کنید که زباله پلاستیکی کمتری در کشورمان تولید شود و سلامت خود را به خطر نندازیم، کمتر به محیط زیست آسیب برسانیم و محیط زیستی پاک داشته باشیم. اکثر مردم به این موضوع توجه ای ندارن ولی می تواند در بلند مدت آسیب های جدی جبران ناپذیری به اشخاص برساند ولی بازم دلیل این آسیب ها رو نمیدونن، پس بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا شما دچار آن نشوید.

 

ساخت کیسه های پلاستیکی

مسئله مهم استفاده از مواد بازیافتی، استفاده مجدد این مواد در مصارف غذایى است. در واقع صحبت از آن دسته از مواد بازیافت شده اى است كه براى بسته بندى و نگهدارى مواد غذایى غیرمجاز هستند. در حال حاضر كارخانه هاى صنایع غذایى مجاز نیستند مواد بازیافتى را براى نگهدارى و بسته بندى مواد غذایى به كار ببرند. دلیل اصلى آن نیز عدم رعایت اصول بازیافت مواد پلاستیكى در ایران است. گفتنى است براى تولید كیسه هاى پلاستیكى شفاف از مواد اولیه بكر استفاده مى شود در حالى كه اكثریت پلاستیک هاى مشكى موجود در بازار از مواد بازیافتى تهیه مى شود.

 

نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی

 

مواد غذایی را در نایلون‌های رنگی نگذارید

یکی از شعارهای همیشگی فعالان محیط‌زیست، حذف کیسه‌های پلاستیکی و جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای است. کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر آسیب‌های جبران‌ناپذیری که به محیط‌زیست می‌زنند، باعث به خطر افتادن سلامت ما هم می‌شوند. خیلی از ما عادت داریم نایلون‌های خریدمان را نگه‌داریم و چند بار از آنها برای نگهداری از خوراکی‌های مختلف، استفاده کنیم. این در حالی است که نظر متخصصان بهداشت مواد غذایی، کاملا مغایر با این رفتار ماست.

 

آیا استفاده مجدد از نایلون‌های حمل مواد غذایی مشکلی از لحاظ بهداشتی دارد؟

بله، از نظر بهداشت مواد غذایی، تمام کارتن‌ها یا کیسه‌های پلاستیکی که جزو بسته‌بندی اصلی مواد غذایی نیستند و بسته‌بندی ثانویه یا حتی ثالثیه محسوب می‌شوند باید پس از حمل خوراکی‌ها به خانه و جابجا کردن آنها دور انداخته شوند.
زیرا این نایلون‌ها برای مدت طولانی در انبارها، مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها باقی می‌مانند و امکان نفوذ و رشد تخم انواع حشرات مانند سوسک‌ها در آنها وجود دارد. به‌علاوه، حشرات و آلودگی‌هایی که با چشم غیرمسلح قابل‌ رویت نیستند هم می‌توانند در آنها وجود داشته باشند. به ‌همین دلیل به ‌هیچ عنوان استفاده مجدد از این نایلون‌ها را برای نگهداری از هیچ نوع ماده غذایی، از میوه‌های شسته گرفته تا مواد غذایی خشک توصیه نمی‌کنیم. به ‌عبارت ساده‌تر، نگه داشتن این نایلون‌ها در فضای آشپزخانه که مدام با مواد غذایی یا ظرف‌های مخصوص غذا در ارتباط است، از نظر بهداشتی به ‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

جهت ثبت سفارش و خرید گرانول از طریق وب سایت دوام پلاست با برقراری ارتباط با کارشناسان قسمت فروش جهت مشاوره و راهنمایی از بخش تماس با ما همراه ما باشید.

جایگزینی پلاستیک با مواد دیگر

این عمل ساده است به عنوان مثال استفاده از کیسه‌های پارچه ای یا استفاده چند باره از نایلون‌ها. نایلون‌ها مقاومت بالایی دارند در حدی که می‌شود آن‌ها را چندباره استفاده کرد. پس در مرحله اول نیازی نیست همه آن‌ها را دور بیاندازید. به عنوان مثال:
• نایلکس‌ها و کیسه‌های نایلونی حمل کالا: نایلکس ها و ساک های خرید نایلونی قابل استفاده چندباره هستند و می‌توان در هنگام خرید آن‌ها را با خود همراه داشت.
• بنر‌ها: بدون مراحل بازیافت آن ها را در اندازه‌های کوچکتر برای ساخت کیسه های پلاستیکی بزرگ استفاده کرد. یا به عنوان سایه بان‌ها در سواحل به کار برود.

اما نایلون‌هایی هستن که قابل استفاده مجدد نیستند و عمدتا یافتن جایگزینی که همه خواص مطلوب پلاستیک را ترکیب کند، امکان پذیر نیست بنابراین باید این را پذیرفت که پلاستیک وجود دارد اما باید مدیریت شود. پس توصیه شما برای نگهداری از برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها که برخی از خانم‌ها گمان می‌کنند تنها راه نگهداری از آنها، استفاده از همین کیسه‌های پلاستیکی است، چیست؟
نکته مهم برای نگهداری از انواع مواد غذایی، همین است که اصلا چنین موادی به نایلون نیاز ندارند. خانم‌های خانه‌دار می‌توانند برای انواع میوه‌ها، از ظرف‌های دردار، قابلمه‌های رویی یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند و پس از قرار دادن آنها در این بسته‌بندی‌ها، بسته مواد غذایی را داخل یخچال بگذارند. بهتر است فضای داخلی یخچال هم هر 2 تا 3 هفته یکبار با یک ماده قلیایی مانند جوش شیرین، پاک شود تا احتمال قارچ‌زدگی در این محیط از بین برود. ضمن اینکه مواد غذایی کاملا خشک مانند انواع اسنک‌ها یا ماکارونی‌ها هم باید پس از انتقال به خانه از نایلون‌های خریدشان خارج و داخل قفسه‌های کابینت نگهداری شوند. نگهداری خوراکی‌ها با نایلون‌های خرید آنها که جزو بسته‌بندی‌های درجه 2 یا 3 هستند، به ‌هیچ عنوان ضرورتی ندارد.

 

نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی

 

چرا نباید مواد غذایی را با کیسه های پلاستیکی در فریزر بگذاریم؟

دوام پلاست، تغییر سبک زندگی و نداشتن زمان کافی، باعث می‌شود بسیاری از افراد غذاهای خود را به شکل منجمد درآورند و در فریزر قرار دهند اما نگهداری این مواد غذایی معمولا در کیسه ‌های پلاستیکی است که ضررهای بسیاری دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا نباید مواد غذایی خود را به شکل بسته‌بندی با پلاستیک در فریزر قرار دهید.

 

نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی

 

برخی از افراد، عادت به قرار دادن نان در کیسه‌های پلاستیکی دارند. نظر شما در این باره چیست؟

این مساله از 2 منظر قابل بررسی است؛ اول اینکه قرار دادن نان در کیسه‌های خرید، باعث انتقال انواع آلودگی‌های محیطی به این خوراکی پرمصرف می‌شود و به ‌همین دلیل هم خانم یا آقای خانه باید از این عادت بسیار نادرست، دوری کند. از طرف دیگر، قرار دادن نان در کیسه‌های پلاستیکی نازک در خود نانوایی، هم باعث خمیر شدن نان‌ها می‌شود و هم تغییر ماهیت نشاسته موجود در نان را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه امکان مهاجرت ترکیبات شیمیایی موجود در نایلون‌ها به بافت نان و آلوده شدن این ماده غذایی به ترکیبات مضر هم وجود خواهد داشت.

 

پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

همیشه خانم‌ها یا آقایان هنگام خرید نان، یک کیسه پارچه‌ای همراه خود ببرند و پس از خارج شدن بخار نان، آن را داخل این کیسه‌ها بگذارند. به این ترتیب، سلامت نانشان حفظ خواهد شد.

 

آیا استفاده از نایلون برای خرید و نگهداری از نان در کشورهای دیگر هم رایج است؟

در برخی کشورها از کیسه‌های مخصوصی که سوراخ‌های بسیار ریزی روی آنها برای خروج بخار نان تعبیه شده است، برای خرید و نگهداری از نان‌ها استفاده می‌کنند. این کیسه‌ها از استانداردهای لازم برای نگهداری از مواد غذایی گرمی مانند نان‌ها برخوردار هستند.

 

 تغییر بافت مواد خوراکی در زمان انجماد

بهداشت نیوز نوشت؛ 90 درصد وزن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات از آب تشکیل شده است. این آب و دیگر مواد شیمیایی، در سلول‌ها قرار  می گیرند و ساختار و بافت مناسبی به آن می‌‌بخشند. وقتی این مواد در حالت انجماد قرار می‌‌گیرد و آب درون آن‌ها یخ می‌‌زند، حجم شان بیشتر می شود و بلورهای یخ، دیواره‌های سلول را پاره می کند و بیرون می‌‌زند. در نتیجه، وقتی یخ این محصولات، هنگام مصرف باز می‌‌شود، بافت خوراکی‌ها بسیار نرم تر از قبل از زمان انجماد می‌‌شود.

 

 سوختگی انجماد

 ورود هوا به داخل کیسه های پلاستیکی ، موجب تغییر رنگ و ایجاد لکه‌هایی روی مواد غذایی می‌‌شود. البته غذا فاسد نمی‌‌شود اما طعم آن دیگر مانند قبل نخواهد بود و مزه بدی خواهد گرفت.

 

خطر سرطان

علاوه بر کیسه های پلاستیکی، برخی افراد از بطری پلاستیکی برای نگهداری مایعات در یخچال استفاده می‌کنند این در حالی است که این اقدام برای سلامت بدن مضر است زیرا باعث آزاد سازی سم دیوکسین (سمی قوی و مضر برای بدن) از پلاستیک می شود و می‌تواند سرطان‌زا باشد.

 

6راه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

آیا می‌دانید در سال 2009، تنها در کشور آمریکا حدود 30 میلیون تن پلاستیک به‌عنوان زباله راهی محیط‌زیست شد و تنها 7 درصد از این پلاستیک‌ها، بازیافت شدند؟ استفاده بیش از اندازه از ظرف‌های یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی، از مهم‌ترین عوامل تخریب محیط‌زیست محسوب می‌شوند. از این رو، در ادامه به 6 مورد از کاربردی‌ترین راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای دوستداران محیط‌زیست اشاره‌ای خواهیم داشت:
1- از کیسه‌های پلاستیکی برای حمل ظرف غذای خود به محیط کار، استفاده نکنید. ظرف غذا را در کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی بگذارید.

2- وقتی به رستوران می‌روید، حتما یک ظرف کوچک غذا همراه خود داشته باشید تا اگر غذایتان اضافه آمد، مجبور به استفاده از ظرف‌ها و کیسه‌های یکبار مصرف برای حمل‌و‌نقل آن نشوید.
3- اگر مجبور به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای خرید خود هستید، حتما یک کیسه بزرگ را برای این کار در نظر بگیرید و تمام خریدهای کوچکتان را داخل آن بریزید.
4- از کیسه‌های پلاستیکی مقاوم و چندبارمصرف برای قرار دادن خریدهایتان در آن استفاده کنید.
5- این روزها، انواع کیسه‌های پارچه‌ای در رنگ‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف در بازار موجود هستند. چند عدد از این کیسه‌ها را برای خریدهای مختلف خود خریداری کنید و کنار بگذارید. مثلا چند کیسه مخصوص خرید لباس، نان، میوه، سبزی و حتی خوراکی‌های خشک داشته باشید.
6- از فروشنده‌ها بخواهید خوراکی‌های خشک و دارای بسته‌بندی که قابلیت حمل و نقل با دست را دارند، درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهند.

نکات مهم و کلیدی استفاده از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری موادغذایی

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com