همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید
  • 18 تیر 1401
  • بازدید: 452

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

چکیده

نایلون و نایلکس از جمله محصولات پلاستیکی هستند که در دنیای امروز بسیار کاربرد دارند. در خانه، محل کار و حتی هنگام خرید و فروش کالا استفاده می کنند. از انواع نایلون و نایلکس ها، پلاستیک های دسته دار، سفره های یک بار مصرف و ... در طول روز استفاده می شود. مواد اولیه نایلون و نایلکس چیست؟ مراحل تولید نایلون و نایلکس چیست؟ انواع نایلون و نایلکس کدامند؟ موضوعاتی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

مراحل تولید نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس همانطور که در قسمت بالا گفتیم جزو محصولات پلاستیکی پرکاربردی هستند. به طوری که در دنیای امروز مشاهده می کنیم هر انسان به دفعات در هر روز از زندگی خود با این محصولات پلاستیکی سر و کار دارد. تاریخچه نام‌ گذاری این محصول به این نام در ایران به زمانی بر می‌ گردد که پلاستیک فریزری با برند نایلکس در سال 1355 آغاز به کار کرد و این نام برای همیشه بر روی این محصول باقی ماند. به همین دلیل است که در ایران این محصولات را با نام نایلون و نایلکس می‌ شناسیم. نایلون و نایلکس مانند سایر محصولات پلاستیکی دیگر یک سری مراحل تولید دارد. از تولید مواد اولیه گرفته تا تولید محصول نهایی، همه جزیی از مراحل تولید نایلون و نایلکس می باشد. اما می خواهیم بدانیم به طور کلی مراحل تولید نایلون و نایلکس چگونه است تا بیشتر با آن ها آشنا شویم. ما را دنبال کنید.


مراحل تولید نایلون و نایلکس به طور کلی شامل چهار بخش است که عبارتند از:
1- ذوب مواد اولیه
2- سرد کردن و شکل دهی
3- تبدل کردن به رول
4- کوره های دوخت

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

ذوب کردن مواد اولیه

مواد اولیه نایلون و نایلکس که در ادامه ی مقاله به آن خواهیم پرداخت، طبق فرمول خاصی با هم ترکیب شده و به درون قیف ماشین اکسترودر ریخته می شوند. این مواد با حرارت مشخصی ذوب شده و به سمت جلو حرکت می کنند. حال مواد ذوب شده وارد سیلندر ماردون می شوند که این سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است و با چرخش آن و همچنین حرارتی که به وسیله ی المنت های حرارتی برقی یا گازی دریافت می کند، پلاستیک به خمیر تبدیل می گردد. به این مرحله اکسترودر گفته می شود. اکسترودر به معنی روزنه رانی یا از بین بردن سوراخ ها و منافذ می باشد.

سرد کردن و شکل دهی

مراحل تولید نایلون و نایلکس در اینجا به مرحله ی سرد کردن و شکل دهی خود می رسد. به این صورت که با چرخش ماردون مواد خمیری شکل به سمت دای فرستاده می شوند. دای وظیفه تبدیل خمیر پلاستیکی به لایه نازکی از نایلون را بر عهده دارد. سپس این لایه نازک از نایلون، به سمت بالا هدایت می شود و در این بین، نایلون یا همان نایلکس به وسیله ی وزش باد سرد شده و حالت چسبندگی خود را از دست خواهد داد. این وزش باد توسط لوله های خرطومی شکل که دور تا دور دستگاه قرار دارند تولید می شود و شدت بادی که از این لوله های خرطومی وارد دستگاه می شود تعیین کننده ی عرض نایلون می باشد.

تبدیل به رول

مواد اولیه نایلون و نایلکس که دیگر در این مرحله تبدیل به لایه نازکی از نایلون شده است، برش داده شده و رول می شوند. برای اینکه نایلون ها و نایلکس ها را رول کنند باید آن ها از مسیری که تعیین شده به سمت غلتک بالایی بروند و سپس به سمت غلتک پایینی بیایند. برای اینکه رول به سمت پایین حرکت کند یک چشم الکتریکی بر روی دستگاه قرار داده شده تا دستور پایین آمدن نایلون و نایلکس را بدهد.

کوره های دوخت

مراحل تولید نایلون و نایلکس یک بخش آخر هم دارد و آن کوره های دوخت می باشد. در این مرحله نایلون به کوره های دوخت فرستاده می شود. اگر نایلون دسته دار باشد باید در اینجا دسته های نایلون به آن دوخته شود که آن هم توسط دستگاه پانچ انجام می گردد و سپس یک طرف دیگر آن دوخت می زنند. ولی اگر برای مصارف خانگی و بسته بندی تولید شده باشد، یک طرف آن را دوخت می زنند که آن هم توسط ماشین دوخت اتوماتیک انجام می گردد. در اینجا کار تولید نایلون و نایلکس ها چه دسته دار و چه بی دسته تمام شده و بسته بندی و آماده ارسال به بازار می شوند.

نکته ای را که باید در اینجا به آن توجه کرد، کیفیت دستگاه های خط تولید است. باید حتماَ از دستگاه هایی استفاده شود که پخت قوی دارند.

 

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

مواد اولیه ی نایلون و نایلکس

دوام پلاست تولیدکننده انواع گرانول در کشور است و در واقع می توان گفت که یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه ی نایلون و نایلکس می باشد. نایلون اولین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر است. با آزمایش‌ های فراوان در نهایت انسان ها توانستند ماده‌ ای کشسان را تولید کنند که پس از سرد شدن، بسیار کارایی بالایی دارد. مواد اولیه محصولات پلاستیکی که نایلون و نایلکس هم جزو آن ها محسوب می شوند، از مواد اولیه پتروشیمی و یا همان مواد پلیمری است که از پلی اتیلن به عنوان پلیمر پایه در تولید نایلون و نایلکس استفاده می شود.
مواد اولیه نایلون و نایلکس همانطور که گفته شد از پلی اتیلن ساخته می شود. با ایجاد ترکیب میان گاز طبیعی و نفت خام، سنتز شیمیایی در اتیلن موجود در آن ها رخ می دهد که در این مرحله پلی اتیلن تشکیل می شود. ساختار پلیمرها در اثر کنار هم قرار گرفتن زنجیره ای بلند از منومرها به وجود می آید. در پلی اتیلن نیز زنجیره ای بلند از اتم های کربن به صورت دو به دو با پیوندهای دوگانه به هم متصل شده اند و در شاخه های آن ها نیز اتم های هیدروژن به کربن‌ها وصل می شوند.
پلی اتیلن‌ها به عنوان گروهی از مواد پلیمری، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مشخصی هستند. بسیار مرسوم است که به کمک اضافه کردن برخی مواد افزودنی و ترکیبات درصدی به پلیمرها، می توان خواص آن ها را تقویت کرد. در تولید نایلون ها، مواد افزودنی را به منظور ارتقای مقاومت کشسانی، تنظیم شبکه ساختاری و افزایش شفافیت سطح نایلون های پلی اتیلنی انجام می دهند. اکنون می خواهیم به بیان برخی از این ترکیبات بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

ترکیبات مواد اولیه نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس امروزه جزو لاینفک زندگی ماست. اما برای تولید نایلون و نایلکس ها در انواع مختلف از گریدهای مختلف پلی اتیلن با استفاده از ترکیبات درصدی استفاده می شود. این درصد بکار رفته در ترکیبات مواد اولیه نایلون و نایلکس بسیار مهم و حساس هستند و مقدار آن تأثیر زیادی روی محصول نهایی دارد. ما در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با برخی از این ترکیبات آشنا کنیم.

◘ ترکیبات نایلکس شفاف

این نایلکس ها دارای خواص ضربه پذیری، دوخت پذيری و شفافیت فوق العاده‌ای هستند.

◘ مواد اولیه نایلون مانند کیسه فریزرهای نازک و ضخیم

این کیسه فریزرها از انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی ویژه ای برخوردار هستند.

◘ ترکیب مواد اولیه نایلون به کار رفته در کیسه های زباله

کیسه های زباله نیز از دوخت پذيری و ضربه پذیری خوبی برخوردار هستند.

◘ ترکیب مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس مانند سفره های یک بار مصرف

سفره های یک بار مصرف هم مانند کیسه های فریزر به دو نوع نازک و ضخیم تقسیم می شوند.

◘ مواد اولیه نایلون شیرینگ

نایلون های شیرینگ به دلیل کارایی های گوناگونی که دارند، از ترکیبات مختلفی تشکيل شده اند. به عنوان‌ نمونه، نایلون هایی که جهت بسته بندی بطری های آب معدنی و نوشیدنی ها به کار می روند. درصد ترکیبات مواد سازنده در مرغوبیت و کیفیت نهایی آن ها تأثیرگذار است.

◘ مواد اولیه تولید نایلون عریض

برای تولید نایلون های چهار لایه عریض مورد استفاده در کشاورزی و ساختمان سازی، میزان مواد اولیه به این طریق است که از ال ال دی، مستربچ لیزکننده و در نهایت به اندازه لازم از شفاف کننده ساخته می شوند. که استفاده از لیز کننده به دلیل ایجاد خواص ضد اصطکاکی است.

 

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

انواع نایلون و نایلکس

نایلون ها و نایلکس ها برای هر محصول پلاستیکی انواع مختلف و متفاوتی وجود دارد. نایلون و نایلکس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این جا به بیان برخی از انواع نایلون و نایلکس خواهیم پرداخت.

* انواع نایلون:

- نایلون های گلخانه ای
- نایلون های حبوباتی
- نایلون های شیرینگ
- نایلون های چاپی دسته بند دار
- نایلون های حباب دار و…

* انواع نایلکس:

• نایلکس دسته موزی (دسته تقویت)
• نایلکس دسته بندی
• نایلکس دسته رکابی

انواع نایلکس براساس نوع کاست (کاست برای افزایش حجم پلاستیک دسته دار بدون افزایش ابعاد استفاده می شود )

- ته کاست
- بغل کاست
- ته کاست + بغل کاست
- بدون کاست (تخت)

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

تفاوت های بین نایلون و نایلکس

تفاوت نایلون و نایلکس را اگر بخواهیم شرح دهیم تنها می توان به بیان چند مورد اشاره کرد. چرا که بیشتر تفاوت این دو محصول پلاستیکی در ظاهر آن هاست. البته در تولید و مواد اولیه هم تفاوت اندکی دارند. در ادامه به بیان این چند مورد می پردازیم. با ما همراه باشید.

- تفاوت نایلون و نایلکس در ظاهر:

نایلون شفاف و براق و نرم است در حالی که نایلکس خشک و مات است.

- تفاوت نایلون و نایلکس در تولید:

نایلکس قابلیت تولید در ضخامت های بسیار کمی را دارد به طوری که در وزن یک کیلوگرم میزان قابل توجهی از نایلکس را شامل شود. ولی نایلون را نمی توان به راحتی با این شیوه تولید کرد.

- تفاوت نایلون و نایلکس در مواد اولیه:

نایلون بیشتر از پلی اتیلن سبک استفاده می کند در حالی که نایلکس از فیلم های پلی اتیلن سنگین تولید می شود.

 

همه آنچه که باید درباره ی نایلون و نایلکس بدانید

 

جمع بندی

نایلون و نایلکس محصولات پلاستیکی پر کاربردی هستند که امروزه ما در همه جا به آن ها نیاز پیدا می کنیم. در خانه، محل کار، هنگام خرید و ... مجبور به استفاده از نایلون ها و نایلکس ها هستیم. در این مقاله ما آموختیم که نایلون و نایلکس چگونه تولید می شوند و از چه مواد اولیه ای و همچنین انواع آن ها را با هم بررسی کردیم.
دوام پلاست تولید کننده انواع گرانول در سطح کشور یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه نایلون و نایلکس می باشد. اگر در ابتدای راه تولید نایلون و نایلکس هستید می توانید با برقراری ارتباط با تیم تخصصی دوام پلاست در خصوص نحوه ی خرید مواد اولیه نایلون و نایلکس راهنمایی های لازم را کسب نمایید و اگر قصد خرید گرانول پلی اتیلن برای تولید نایلون و نایلکس را دارید پس با ما تماس بگیرد.

ارسال نظرات شما

امتیاز شما:
https://davamplast.com